Avinor har nå ferdigstilt forprosjektet for ny lufthavn i Bodø, og oversendt grunnlaget til Samferdselsdepartementet for gjennomføring av kvalitetssikring (KS2) i statlig regi og statlig beslutningsprosess.
Nå hisser jeg vel på meg hele verden her, men jeg synes det er helt utrolig at Erna hver eneste gang dette snakkes om omtaler det som i alle fall må kalles en nødvendig opprusting av flyplasstilbudet på Helgeland (om det burde vært valgt en annen løsning er en annen sak...), i samme åndedrag som et luftslott av et "byutviklingsprosjekt" i Bodø til en sum som er dobbelt så høy som prisen på denne utbyggingen.
Rullebanen i Bodø lever på dispensasjon, så den måtte vel uansett ha blitt reparert for ganske mange penger. Bodø har jo også mer enn dobbelt så mange innbyggere som Mo.
Ganske stor forskjell på å ruste opp en rullebane og å bygge ny flyplass for nærmere 6 mrd kr. Og det for å flytte den 900m og gjøre plass til utbygging, i en by som har enorme bynære landbruksarealer og langt ifra har utnyttet ekspansjonsmulighetene i andre retninger.
Største luftslottet i norsk samferdselshistorie.
Nå er nok 6 Mrd noe overdrevet. Jeg vet hva entreprisen er på, så om klarer å bruke 6 Mrd totalt, så har de klart å surre bort betydelige summer! Normalt er entreprisekost omtrent 50% av totalkost, og i så fall har de betydelige avsetninger til usikkerhet.Ganske stor forskjell på å ruste opp en rullebane og å bygge ny flyplass for nærmere 6 mrd kr. Og det for å flytte den 900m og gjøre plass til utbygging, i en by som har enorme bynære landbruksarealer og langt ifra har utnyttet ekspansjonsmulighetene i andre retninger.
Største luftslottet i norsk samferdselshistorie.
Avinor melder om betydelig økt finansiell risiko og utsetter den planlagte flyplassen. Ordføreren reagerer og mener byen blir et brikke i et spill mellom Avinor og departementet.
Eller at noen har tatt til fornuft og signalisert at staten aldri kommer til å dekke et øre ekstra av denne galskapenDet er vel heller ikke umulig at dette er en taktikk for at Staten skal ta en større del av regningen direkte
Eller at noen har tatt til fornuft og signalisert at staten aldri kommer til å dekke et øre ekstra av denne galskapen
..... der oppe i nord?
Det bor jo nesten ikke folk der oppe en gang![]()
Ejo bare å anta en helt hinsides befolkningsøkning, så blir det lønnsomt. Som jo er det som er gjort.Ja hvorfor i all verden skal man bygge noe som helst der oppe i nord?
Ja hvorfor i all verden skal man bygge noe som helst der oppe i nord?
-Veldig betrygget. Slik reagerer Bodøs ordfører Ida Pinnerød (Ap) på signalene fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) når det gjeller framdriften i "Ny by-ny flyplass".