Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Someone

Moderator
Medlem
Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Etter planen om en ny felles flyplass på Gimsøy ble forkastet, er det nå tilbake i tenkeboksen for fremtidig lufthavnstruktur i Lofoten og Vesterålen.

Ser ut som alternativene grovt sett er ingen endringer eller marginal utvikling av dagens tre flyplassen Leknes, Svolvær og Stokmarknes eller om en ny felles flyplass skal bygges på Hadselsanden, med da ulike alternativer om alle eller bare noen av de tre andre flyplassene legges ned

http://media.avinor.no/pressrelease...r-lofoten-slash-ofoten-og-vesteraalen-1747835
Avinor lanserer i dag ulike alternativer som skal utredes videre.
I november ble det besluttet å ikke gå videre med Gimsøya-alternativet i Lofoten. Avinor vil utarbeide en regional analyse for Lofoten/Ofoten og Vesterålen, og prosjektet skal ferdigstilles innen 1. juni 2018.
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

En lufthavn på Hadselsanden kan vel ikke være noen god løsning for Sortland?
Et raskt googlesøk sier at det tar 1:30 å kjøre til Storsanden, og 1:45 til Evenes. I dag har sortlandværingene 22 min til flyplassen.
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Etter planen om en ny felles flyplass på Gimsøy ble forkastet, er det nå tilbake i tenkeboksen for fremtidig lufthavnstruktur i Lofoten og Vesterålen.

Ser ut som alternativene grovt sett er ingen endringer eller marginal utvikling av dagens tre flyplassen Leknes, Svolvær og Stokmarknes eller om en ny felles flyplass skal bygges på Hadselsanden, med da ulike alternativer om alle eller bare noen av de tre andre flyplassene legges ned

http://media.avinor.no/pressrelease...r-lofoten-slash-ofoten-og-vesteraalen-1747835

Det er vel 5 lufthavner pluss en helikopterplass i Lofoten og Vesterålen ikke 3. Men regner vel med at Værøy og Røst uansett vil bestå. Noen som vet om fremtiden til Andenes?
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Det er vel 5 lufthavner pluss en helikopterplass i Lofoten og Vesterålen ikke 3. Men regner vel med at Værøy og Røst uansett vil bestå. Noen som vet om fremtiden til Andenes?

Det har vel blitt sagt at Andenes består. For det første er det no ei stund til P3C forsvinn, ting kan endre seg, og det blir vel også jobba med div prosjekt knytt til både bruk av både flyplass og ymse omland.
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

En lufthavn på Hadselsanden kan vel ikke være noen god løsning for Sortland?
Et raskt googlesøk sier at det tar 1:30 å kjøre til Storsanden, og 1:45 til Evenes. I dag har sortlandværingene 22 min til flyplassen.

Tidligere lå det tunnelutbygging nordfra inne i Hadselsandalternativet. Antar at dette også er aktuelt i de fremtidige utredningene.

Espen
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

En lufthavn på Hadselsanden kan vel ikke være noen god løsning for Sortland?
Et raskt googlesøk sier at det tar 1:30 å kjøre til Storsanden, og 1:45 til Evenes. I dag har sortlandværingene 22 min til flyplassen.

Tja, det kommer vel litt an på hvor de skal. Bedre rutetilbud, flere non-stop flighter og ikke minst lavere pris gjør at terskelen for å kjøre er lav. Skal man fra Lofoten til Bodø på forretningsreise er selvsagt det lettest å reise fra lokalflyplassen, men jo lenger man skal jo lenger er man villige til å gjøre.

Ser man på Avinor sin reisevaneundersøkelse fra 2015 og kapittel 3.10 fra side 32 her, ser man at for reiser mellom Lofoten/Vesterålen og Oslo, så er EVE alt den primære flyplassen

Andel trafikk fra kommuner i Lofoten til Oslo som går via EVE:
Bø:94%
Øksnes: 90%
Sortland: 88%
Hadsel: 81%
Vågan: 44%
Andøy: 34%
Vestvågøy: 34%
Flakstad: 11%
Moskenes: 0%

Og ser man på utviklingen så har denne andelen økt betydelig sammenlignet med 2 år tidligere

Men man må også merke seg at Statens Veivesen også er part i utredningene, slik at veiene og eventuelle utbedringer spiller inn. Og alt hører jo under Samferdselsdepartementet. Det ser man jo i Narvik, hvor en ny bro og kortere reisevei til EVE, gjør at man kan legge ned flyplassen der.
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Med den nye Hålogalandsveien, i tillegg til Hålogalandsbrua, burde både Svolvær, Stokmarknes og Narvik kunne legges ned. Da snakker vi om rundt 1,5 times kjøring fra Svolvær og Stokmarknes til EVE, mens begge steder har nærmere flyplasser tilgjengelig i form av Leknes og Andenes. Med Leknes har fortsatt Lofoten to flyplasser og (minst) en heliport tilgjengelig, til både ambulansefly og for rask tilgang til BOO for forretningsreisende.

Med bedre infrastruktur mot fastlandet er den håpløse fylkesgrensa mellom Nordland og Troms enda mer utdatert....
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Avinor har nå konkludert med at de ønsker ny flyplass på Leknes og at Svolvær Helle legges ned. Forutsetningen er at det bygges ny vei mellom Svolvær og Leknes.

– Ny storflyplass på Leknes med ny veiløsning gir best samfunnsøkonomi, sier Jon Sjølander som er prosjektansvarlig i Avinor.

– Det vil gi god utvikling og nytte for befolkning og næringsliv som følge av raskere og billigere direkteforbindelse til Oslo, sier Jon Sjølander som er prosjektansvarlig i Avinor.

Løsningen forutsetter at Svolvær lufthavn legges ned. Den nye flyplassen i Leknes vil Avinor bygge noen hundre meter fra dagens flyplass.

Den samlede investeringen for vei og flyplass er estimert til rundt 6,4 milliarder kroner. Flyplassen alene vil koste 2,5 milliarder.

https://www.nrk.no/nordland/avinor-...-ikke-i-svolvaer-eller-stokmarknes-1.14872677
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Virker fornuftig. Gimsøy ble forkastet av tekniske årsaker, Hadselsanden ligger in the middle of nowhere. Leknes er et av to større steder i Lofoten, og med bedre vei til Svolvær er det ikke behov for begge lenger.

Om man nå også får bygget en tunnel under Hadselfjorden - som uansett burde vært bygget fremfor Lofast,som ender midt i ingenting - får også Hadsel et bra nok tilbud.

Disse småflyplassene ble jo bygget i en tid der det å reise i Lofoten og Vesterålen krevde fergeturer både mellom øyene og til fastlandet. Med bedre veier har tiden gått fra dem. Derfor er det litt synd at ordføreren i Vågan ikke vil kjempe for en slik felles flyplass, men heller sitte på egen tue og bare motvillig akseptere den.
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Tunnel under Hadselfjorden til over 8 milliarder er ikke en del av dette. For Stokmarknes vil en forbedring av veiforbindelsen til Lødingen/Tjeldsund og ny overgang over Tjeldsundet være mer aktuell. Slik står det iallefall skrevet i rapporten.

Espen
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Den samlede investeringen for vei og flyplass er ventet å bli rundt 6,4 milliarder kroner, hvor 2,5 milliarder kroner går til bygging av flyplassen.

Samtidig understreker Avinor at de ikke har økonomisk bærekraft til å finansiere flyplassen. Dermed må en eventuell storflyplass betales over statsbudsjettet.

Det er jo ikke småtterier vi snakker om, har kjente som kjører fra Leknes til EVE når de skal på tur, 23 mil, så det bør vel inn i bereninga også.

https://min.e24.no/a/9vV83l

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Vi de «bare» skal flytte flyplassen noen hundre meter, kan noe eksisterende gjenbrukes? Det er vel ikke helt samme case som i Bodø?


Tunnel under Hadselfjorden til over 8 milliarder er ikke en del av dette. For Stokmarknes vil en forbedring av veiforbindelsen til Lødingen/Tjeldsund og ny overgang over Tjeldsundet være mer aktuell. Slik står det iallefall skrevet i rapporten.

Espen



Nå skal vel uansett Stokmarknes beholdes, slik forslaget fra Avinor og Statens Veivesen er?
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Stokmarknes skal beholdes, men får neppe forlenget rullebanen. Iallefall ikke lengre enn til 1199m. For Leknes er det mest relevant å flytte rullebanen noe vestover. Slik fasilitetene er på Leknes i dag tviler jeg på at det er aktuelt med noe gjenbruk.

Espen
 
Re: Lufthavnstrukturen i Lofoten og Vesterålen

Det blir spennende å høre hva utfallet faktisk blir. Det er vel til en viss grad å forvente at anbefalingen følges, men man vet vel aldri. Nasjonal transportplan for 2022-2033 legges vel frem om litt over ett år.


Det er jo ikke småtterier vi snakker om, har kjente som kjører fra Leknes til EVE når de skal på tur, 23 mil, så det bør vel inn i bereninga også.
Lekkasje til andre lufthavner er tatt med i en samfunnsøkonomisk beregning som det står at er gjort. Det er beskrevet lekkasje til både EVE, BOO og til en viss grad TOS.

Rapporten finner du her (se punkt 7.1 for estimert lekkasje).
 
Last edited:
Back
Top