Sånn ca kvar ligg bana no?Og her med high-speed exits:
Sånn ca kvar ligg bana no?
Sjå der ja. Såg det ikkje i stad at gamle bana var der.Du ser vestenden av den tegnet inn rett nord for den nye terminalen.
Unikt, eventyrlig og uhyre sjeldent. Adjektivene sitter løst når stillingen som prosjektsjef for "Ny by - ny flyplass" skal beskrives.
De skissene som nå ligger ute på NRK, Bodønu.no og An.no, er jo bare ¨trist¨, ny terminal og hele - bra det, men ikke fremtidsrettet i det hele tatt ut fra illustrasjonene.
Ser ikke ut som det er laget noen spesiell stor utlandsterminal, tydelig at Avinor ikke ønsker noen annen satsning på utlandsruter utenom OSL og BGO, og delvis SVG/TRD.
Bodø en by med ca 50 000 sjeler. Egne utenlandsruter - lang sådanne. Lønnsomme? Da vil jeg se et sabla spennende business case...
Stemmer nok det, men nevner bare Lofoten-Helgeland, Nordlys, Turisme, og ikke minst alle jule-/vinter-charterflyene som går til KTT, IVL, RVN, ENF, KAO, KAJ, KUO, AJR og PJA.
Det unike flytteprosjektet i Bodø, er bare få år unna planlagt byggestart.
Flyplass-prosjektet, som skal resultere i både en ny flyplass og en helt ny, grønn bydel vil koste i underkant av fem milliarder kroner.
Det kan gjøre det til det dyreste landbaserte utbyggingen i Nord-Norge, noensinne.
Tirsdag kunngjorde Samferdselsdepartementet og Avinor at de går videre med planene.
Staten skal bruke seks milliarder kroner på å flytte Bodø lufthavn 900 meter. Alle pengene går tapt, ifølge ny rapport.