Ny Eurowings-base: Stockholm Arlanda

Pussig at de ikke starter opp i Oslo/Norge? Men det er vel kanskje bare et spørsmål om tid før det også skjer...?


På OSL står Norwegian ekstremt sterkt i markedet som Eurowings typisk ville gått for, og da med nok et selskap med «hjemmebanefordel» (Flyr) nettopp etablert.

På ARN er #2 plassen langt mer åpen, og denne slåss nå Norwegian, Ryanair og Eurowings om. Nå blir det fort en blodig sommer og alt for mye kapasitet, men vinneren av disse 3 ender fort opp med et solid fotfeste….fra 2023/2024 [emoji6]
 
På OSL står Norwegian ekstremt sterkt i markedet som Eurowings typisk ville gått for, og da med nok et selskap med «hjemmebanefordel» (Flyr) nettopp etablert.

På ARN er #2 plassen langt mer åpen, og denne slåss nå Norwegian, Ryanair og Eurowings om. Nå blir det fort en blodig sommer og alt for mye kapasitet, men vinneren av disse 3 ender fort opp med et solid fotfeste….fra 2023/2024 [emoji6]

OSL er ikke så veldig interessant for en LCC som hub dersom man ikke ønsker å fly innenriks. Jeg husker veldig veldig god de problemer vi hadde i AB å bli kjent hos kundene og senere å stimulere de volumer utenfor Peak-Season. På toppen kommer faktum at du er i OSL definitiv #3 og second-of-your-kind, to ting som betyr at du vil tape kampen på sikt.

ARN er en helt annen ting. Catchment er betydelig større, innenriks-traffiken spiller ikke samme rulle om i OSL og det ble langt enklere i sitt tid å stimulere traffik fra ARN. Som det er tidligere påpekt, så er kampen for #2 carrier i ARN fult åpen.
EWE kan lett tilby dette hva en DY tilbyr, og om FR har på lengre sikt lyst på ARN, det får tida vise. FR har de laveste kostnader, men de har også en nettverk full-of-opportunities og dersom det ikke går som planlagt i ARN, så vil de baseflyene forsvinne ganskje snart. Samme gjelder for EWE, som bare trekker sine fly dersom basen ikke fungerer.

En ting som kommer på toppen, og det er ikke uvesentlig. OSL er på ingen måte en inbound destinasjon. Kostnadsniveå er Europatoppen og samme klasse som ZRH eller GVA.
 
ARN-PRG legges også til 2x ukentlig fra mars, men dette blir jo også en flight mellom to nye Eurowings hubs
 
Tre ytterligare linjer läggs till i satsningen från ARN.
CGN, HER och CHQ.
CGN får 3 avgångar/vecka medan HER&CHQ blir 2 avgångar per vecka.
Uppstart för dessa i slutet på maj.
 
Basert på sosiale medier så kan det se ut til at Eurowings rekrutterer oppsagte SAS A320 piloter til ARN basen.
 
Basert på sosiale medier så kan det se ut til at Eurowings rekrutterer oppsagte SAS A320 piloter til ARN basen.

Ja, det är en del yngre fd SAS piloter med A320 rating i 30 års åldern.
Det är även piloter från flera andra europeiska länder som fått jobb på ARN basen
 
Hvordan gjør Eurowings det egentlig på ARN? Noen som vet?
Tyvärr ingen vidare koll, men efter att ha haft massor av reklam i Juli så har de blivit väldigt tysta. Tror inte att så många har koll på dem men kundbas en kanske är mer de som bokar via flygresor.nu än direkt så kanske inte gör så mycket.
 
Vinterens kutt, tilsvarer -35% sammenlignet hva som var planlagt før sommeren

https://www.aeroroutes.com/eng/221026-ewnw22

Stockholm Arlanda – Barcelona 64 > 42
Stockholm Arlanda – Berlin 107 > 103
Stockholm Arlanda – Dusseldorf 252 > 173
Stockholm Arlanda – Hamburg 147 > 83
Stockholm Arlanda – Malaga 53 > 31
Stockholm Arlanda – Prague 72 > 52
Stockholm Arlanda – Salzburg 27 > 19
 
Ikke at mine spekulasjoner og gjetninger er av så fryktelig høy verdi, men skulle jeg tippet så ville det vært at denne satsingen komme til å gå dunken for Eurowings. Hvorfor skulle det være rom for en tysk lavprisaktør for å etablere en base ved Sveriges hovedflyplass og operere ruter i direkte konkurranse med Norwegian og Ryanair, som begge har vært lenge i det svenske markedet?
 
Hvorfor skulle det være rom for en tysk lavprisaktør for å etablere en base ved xxx hovedflyplass og operere ruter i direkte konkurranse med xxx og xx, som begge har vært lenge i det xx markedet?

Av samme grunn som at det har lykkes for et irsk, engelsk/østerrisk, polsk/ungarsk ... f.eks ...

Men timing er everything, og enkelte kommer sent til festen.
 
Back
Top