Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Så vitt jag vet så finns det ett stort stålverk i Luleå och ett under byggnad i Boden, sant ett smältverk I Skellefteå som är en och en halv timma bort så finns nog skäl här. Och ishockey.

Efter hvad jeg kan læse mig frem til, så udskibes der mere jernmalm fra Narvik i Norge end fra Luleå.
Shipping, fiskeri og olieindustri er områder hvor byerne på den norske vestkyst har store fælles interesser med Canada.
Så jeg forstår nok stadig ikke hvorfor Luleå bliver fremhævet.
Jeg vil mene at der er flere erhvervsrejsende mellem Stavanger eller Bergen og Canada end mellem Luleå og Canada.

Det meste av det kommer vel nettopp fra Luleå? https://no.wikipedia.org/wiki/Ofotbanen

Enig. Det blev en liten underlig pseudodebatt helt plötsligt :) Samma ämne men en annan fråga. Vad är oddsen att vi kommer se en westjet direkt till tex CPH från YYC? Förstår att de redan har en del destinationer i Europa.

Kan det tenkes at Luleå ligger i et eller annet dataprogram som «major» fordi de har sveriges lengste rullebane?

Det kan vel heller tenkes at pressemeldingen sannsynligvis ble stilet og godkjent i Frösundavik :SWE

Tror du har helt rett
Tar du en spørrerunde i Sverige om norske og danske byer, så får du generelt få svar utenom Oslo og København.
For en SAS ansatt talsperson så brude imidlertid kunnskapsnivået, som et minumum, inkludere byer i Skandinavia som har direkte SAS ruter fra Stockholm.

La oss håpe fornuftige poengpriser følger med i samarbeidet. Uaktuelt å betale dobbel pris sammenlignet med andre partnere.
Helt utrolig hvor dyrt Vietnam Airlines er. Dobbelt så dyrt å fly en 2 timers flight med dem som med SAS er min erfaring og 4 ganger så dyrt som med VietJetAir, som vi reiste med.

Er annonsert et pressemøte 1 juli for å presentere litt rundt utviklingen i SAS operasjoner og fremtidig strategi.

Er annonsert et pressemøte 1 juli for å presentere litt rundt utviklingen i SAS operasjoner og fremtidig strategi.
Ser frem til det :-), for det er lenge siden vi har en strategi fra SAS som ikke kun handler om kutt og effektivisering.
Forhåpentligvis så får vi høre mer om hvordan dem tenker å utvikle CPH huben, fremtidig mulige ruter/ destinasjoner og om SAS som et mer premium rettet selskap.
Men jeg tror ikke vi skal forvente de store nyhetene der og da. Dette blir nok som du skriver mer en fremleggelse av tanker og strategier.

Du vet inte vart och när samt om man som privatperson kan lyssna in? Vore spännande att höra istället för att läsa någons tolkning. Kommer kanske inget konkret, men äntligen börjar SAS kunna tänka offensivt. Om ett ämne är strategi så är det ju extra spännande.

Du vet inte vart och när samt om man som privatperson kan lyssna in? Vore spännande att höra istället för att läsa någons tolkning. Kommer kanske inget konkret, men äntligen börjar SAS kunna tänka offensivt. Om ett ämne är strategi så är det ju extra spännande.

Ikke sett noe slikt

"Fredag ble det klart at Air France–KLM vil ta over kontrollen i SAS. De starter nå prosessen med å bli majoritetseier i det skandinaviske flyselskapet."

https://www.nettavisen.no/air-france-klm-vil-bli-majoritetseier-i-sas/s/5-95-2514834

Fra Air France-KLM selv her: Skal ta over Castlelake og Linds eierandeler, og dermed sitte med 60.5% av selskapet. Dog er dette er prosess som tar tid, og de ser for seg at det først er gjennomført i andre halvår 2026.

https://www.airfranceklm.com/en/new...initiates-proceedings-take-majority-stake-sas

Air France-KLM intends to increase its stake in SAS’s share capital, from 19.9% currently to 60.5%, via a full acquisition of the stakes held by Castlelake and Lind Invest.

Kom väl inte direkt som en överraskning, låg väl lite i korten. Samarbetet mellan AFKLM och SAS har ju varit lite avvaktande och frågan är om det inte är det här som varit anledningen. Nu är det spännande att se vad som kommer. Klart att AFKLM kommer aktivt vara intresserad av att SAS ingår i JV, finns det möjligheter för samarbeta inom flyplansinköp, mer fördelar i Eurobonus…

Dette kom raskere enn jeg hadde trodd. Gleder meg til å høre Flypodden - som vel må komme med en ekstrasending:-)

Dette kom raskere enn jeg hadde trodd. Gleder meg til å høre Flypodden - som vel må komme med en ekstrasending:-)

I grunn ikke, det er jo det som i praksis har vært varslet fra dag en, nemlig 2026.

De bare innser det tar litt tid å gjennomføre, så må starte i god tid.

Back