Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Det er alltid populært å slakte journalistene, og denne gang er det noen som fyrer frustrasjoner fordi enkelte aviser skrev at understellet knakk sammen. Kanskje de stolte på vaktlederen som uttalte seg?

"Det knakk sammen på høyre side og la seg på høyre vinge fordi understellet brakk, sier vaktleder Tommy Keil til danske TV 2 News."
(http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.3871093)

Kom hjem fra ferie i går kveld og så denne nyheten på TV skjermene i ankomsthallen på TRD i går kveld. Ikke igjen tenkte jeg, men jo da.

MEN jeg forstår ikke hvorfor det kun er SAS som er rammet av de store problemene med Q400. Selv om de var launch customer så må det vel ha blitt levert maskiner til andre flyselskap i den perioden SAS fikk sine fly:question: Noen som sitter på en production og deliverylist på flytypen:question:

Originally posted by MD11

Kom hjem fra ferie i går kveld og så denne nyheten på TV skjermene i ankomsthallen på TRD i går kveld. Ikke igjen tenkte jeg, men jo da.

MEN jeg forstår ikke hvorfor det kun er SAS som er rammet av de store problemene med Q400. Selv om de var launch customer så må det vel ha blitt levert maskiner til andre flyselskap i den perioden SAS fikk sine fly:question: Noen som sitter på en production og deliverylist på flytypen:question:

her finner du liste for DHC8 og en drøss andre flytyper: http://www.airlinerlist.com og direktelink til DHC: http://www.planelist.net/types.html#dhc81

Har lest litt i dag, og dørene til understellet fungerer slik:
De fremre dørene er operert av mekaniske linker, som er montert
til dragstrut'en på MLG (main landing gear). Når MLG er extended,
så åpner de fremre dørene seg mekanisk, det samme når MLG retractes.
De bakre dørene åpnes og lukkes via en enkelt hydraulisk aktuator og en link.
Denne linken har en mekanisk sekvensventil, som er koblet til en pivoterende
arm via en råde. Både pushrodene, låselinkene og spenningsfjærene er koblet
til denne pivoterende armen, og pushrodene er så koblet til dørene.
Låselenkene sitt hengslepunkt fungerer som en oversenter lås for dørene
mens de er i lukket posisjon.

Den alternative utfellingsmekanismen brekker over denne oversenter låsen,
slik at dørene faller fritt ned.

En prox sensor sender ett signal til Proximity Sensor Electronic Unit (PSEU)'en,
og denne sender signalet videre til LDG Control Panelen i cockpit for å vise status'en på dørene. (se bildet)

Hyd. sys nr 2 gir trykk for operasjon av stellet.

Når man velger hjulene ned, så sender dette ett signal til PSEU'en som så sjekker
statusen på hjuldørene.
Deretter kontrollerer PSEU'en sekvensen for å kjøre ned understellet.

Alternativ utfelling foregår ved at man isolerer LDG fra hyd sys. 2.,
så har man en manuell håndpumpe for å utfelle stellet.

Sitter og lurer litt på hvorfor dette skar seg helt, og at ALT extension heller ikke fungerte.
Skal snuse litt, og kommer tilbake med mer hvis jeg kommer på noe som er sannsynlig.

Attachments

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    24.8 KB · Views: 19
Speedbird, dette er interessant! Takk for briefing så langt. For oss som er mer interessert i fly enn de fleste, er slik info nyttig lesning.

Vi får håpe at man raskt finner ut hva som var problemet i dette tilfellet, og at det ikke går altfor lang tid før flytypen er i lufta igjen. SAS fortjener ikke å møte så mye motgang.

Originally posted by Madman

Bombardier sier flyene trygt kan brukes...

Fra NA24.no
Etter det som Speedbird har skrevet og forklart så er jeg enig med Bombardier.

Dette ser ut til å være en hendelse som ikke har noe med de forrige hendelsene i Ålborg og Vilnius å gjøre.

Hadde jeg vært Sas ville jeg ha fokusert på å fått ordnet problemet med flyene først og ventet med eventuell erstatning fra Bombardier.

Originally posted by BSSW
Hadde jeg vært Sas ville jeg ha fokusert på å fått ordnet problemet med flyene først og ventet med eventuell erstatning fra Bombardier.

Det er et annet problem de burde få ordnet også:

http://e24.no/boers-og-finans/article2070561.ece#AF

Verner og CAU er ikke helt god.

-A

Tragisk sak dette.
Det er visstnok pressekonferanse nå 15:00 i Frøvik , så før vi se/høre hva som er den kortsiktige planen.

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by BSSW

Det er et annet problem de burde få ordnet også:

http://e24.no/boers-og-finans/article2070561.ece#AF

Verner og CAU er ikke helt god.

-A
Skal vi se på det på den måten så har Sas (og industrien generelt i norge) et litt større problem. Vedlikeholdspersonell forlater industrien hovedsaklig pga lønninger. Når en bilmekaniker tjener mer enn en flymekaniker og i flere tillfeller mer enn en tekniker så er det noe som ikke stemmer. Hovedsaklig på tung vedlikehold i BOO og OSL. Dette kan vel Speedbird utgreie mer om. Mine opplysninger der er hovedsaklig annenhånds opplysninger.

En flymekaniker trenger minimum 5 års utdannelse.
Vet ikke hvor lang utdannelse en flyvertinne eller flyvert trenger, men det er neppe så lenge.

Q400 færdig i SAS

Iflg. TV2 News fra pressemøde i Stockholm vil SAS ikke længere benytte Q400 og udfase dem asap...

Detta blir dyrt ...... men paa den annen side kan alternativet bli enda dyrere.

For Bombardier er dette ogsaa et stort prestisjenederlag. Blir interessant aa se om flere selskaper foelger etter.

SAS removes Dash 8 Q400 from service permanently

Following the recent period of events involving aircraft of the Dash 8 Q400 type, SAS's management, following an unscheduled meeting of the Board of Directors held today, has decided to immediately discontinue the use of this type of aircraft.

"Confidence in the Q400 has diminished considerably and our customers are becoming increasingly doubtful about flying in this type of aircraft. Accordingly, with the Board of Directors' approval, I have decided to immediately remove Dash 8 Q400 aircraft from service," says Mats Jansson, President and Chief Executive Officer of SAS.

In January 2000, SAS was the first customer to use the Dash 8 Q400 in its traffic operations. The aircraft have accounted for approximately 5 percent of the Group's passengers. The aim is to replace traffic based on the Q400 by reallocating current aircraft in the SAS Group's fleet and by means of leasing.

"The Dash 8 Q400 has given rise to repeated quality-related problems and we can now conclude that the aircraft does not match our passengers' requirements concerning punctuality and regularity. SAS's flight operations have always enjoyed an excellent reputation and there is a risk that use of the Dash 8 Q400 could eventually damage the SAS brand," says John Dueholm, Deputy CEO of SAS.

Due to the decision, SAS's traffic services will be affected by flight cancellations in the period immediately ahead. The customers concerned will be given an opportunity to either rebook or have their tickets refunded. For detailed information about traffic services, reference is made to the airlines' various websites (www.sas.se www.sas.dk www.wideroe.no)
SAS Group Corporate Communication

Download file

Kanskje de kan bytte dem inn hos Bombardier og heller få noen mer stabile CRJ 700 eller 900.

Og hva med den 5te Q400 Widerøe skal få i disse dager?

Status
Not open for further replies.
Back