NSB vs Flytoget til Gardermoen

Re: NSB vs Flytoget

Nuvel, NSB til/fra OSL har sine svakheter utover det som har vært nevnt tidligere om ruteplanen:

Nå er ikke Flytoget perfekt det heller, langt ifra:
De eneste vesentlige argumentene jeg ser her er bagasje (men reiser selv aldri med mye bagasje), pris og frekvens. Bagasje er minus for begge, pris er minus for Flytoget, frekvens for NSB. Wifi, trykksjokk og de andre tingene er detaljer. Har for øvrig aldri opplevd i nærheten av fulle tog, verken med NSB eller Flytoget, kanskje jeg har hatt flaks.

Ikke det at jeg har noe i mot NSB. Men som oftest når jeg tar Flytoget så er det direkte fra jobb, og da er det enklere å planlegge (sen) avreise med 10-minutters intervaller på avgangene.
Jeg hadde nok gjort det samme om det ikke var for NSB-appen. Nå er jeg ikke ofte i Oslo, men de gangene jeg har vært der det siste året har jeg bare sjekket NSB-appen på vei til Oslo S eller ved gaten (mens alle andre presser seg ut i midtgangen for å stå trangt i to minutter) for å se når neste avgang er. Stort sett har det passet bra, og så kjøper jeg billett gjennom app-en, hvis ikke sjekker jeg Flytoget-appen for å se om det passer bedre. Tar vel totalt et minutt eller to totalt. :)

Har du vurdert flapp flapp, altså helikopter til OSL, da det stundom dukker opp berm også på flytoget? Går ut fra at taxi er utelukket da sjåfør kan tilhøre samme gruppe?

Men jeg kjenner flere helikopterpiloter, og noen av dem kan jo også falle inn under den gruppen - hva gjør jeg da?!?

Nei, heldigvis en som bet på spissformuleringen min. :) Formulert (forsøksvis) humoristisk, men ment ganske alvorlig. Rusede og/eller psykisk ustabile personer* på offentlig transport er ikke gøy. Jeg opplevde det senest på bussen i går morges - en mann som oppførte seg slik mot sjåfør og medpassasjerer at hele fremre del av leddbussen "evakuerte" på første og beste holdeplass.

En behagelig reise, i alle fall for meg, er en reise der dine medpassasjerer kan vise et minimum av folkeskikk. At Flytogets materiell har holdt seg så bra gjennom alle disse årene, tror jeg til en viss grad skyldes at passasjerene bruker tog og innredning penere enn hva den jevne passasjer hos NSB (eller Ruters t-bane for den sakens skyld) gjør.

De eneste vesentlige argumentene jeg ser her er bagasje (men reiser selv aldri med mye bagasje), pris og frekvens. Bagasje er minus for begge, pris er minus for Flytoget, frekvens for NSB. Wifi, trykksjokk og de andre tingene er detaljer. Har for øvrig aldri opplevd i nærheten av fulle tog, verken med NSB eller Flytoget, kanskje jeg har hatt flaks.

Det siste først: særlig ved reiser fra OSL og mot Drammen på kveldstid, så har Flytoget ofte et kapasitetsproblem. Det går ofte enkeltsett, men burde gått dobbeltsett dersom man skulle vært i nærheten av å tilby sitteplass til alle.

For øvrig: Jeg skriver vel egentlig om hva jeg ville sett på som et perfekt tilbud, og da velger jeg å fremheve en del detaljer. Det forteller jo at både NSB og Flytoget på veldig mange områder er veldig bra i dag! Tilsvarende tilbud andre steder jeg har vært har jo også klare svakheter, noen eksempler: på LHR er billettsystemet håpløst gammeldags, på ARN er prisen enda mer hinsides enn på OSL (og ekstrem når man regner kr/km), mens man på CDG virkelig får møte bermen på en tur med RER linje B inn til Paris...

*) Dette betyr ikke at jeg anser disse menneskene som mindre verdt, eller at jeg ikke anerkjenner deres problemer eller behov for hjelp - snarere tvert imot!

Last edited:

Etter å ha lekt meg litt på nsb.no lurer jeg veldig på hvorfor lokaltogene med type 72 bruker (nesten) identisk tid på Gardermoen-Oslo S som flytoget. Er ikke Gardermobanen den ene banen i landet hvor den høyere topphastigheten på type 71 skal komme til nytte? Hva er ellers poenget med en høyhastighetsbane?

Etter å ha lekt meg litt på nsb.no lurer jeg veldig på hvorfor lokaltogene med type 72 bruker (nesten) identisk tid på Gardermoen-Oslo S som flytoget. Er ikke Gardermobanen den ene banen i landet hvor den høyere topphastigheten på type 71 skal komme til nytte? Hva er ellers poenget med en høyhastighetsbane?

Lokaltogene til Kongsberg som kjører Gardermobanen fra Osl er type 75 (flirt). Det toget har toppfart 200 km/t. Og med ett stopp på Lillestrøm som flytoget, gir ikke det så mye lenger reisetid enn flytoget som har 210 km/t som toppfart. Andre lokaltog som type 72 har toppfart 160 så vidt jeg husker.

Bruker dette ofte t/r OSL Lillestrøm. Noen ganger , som i går brukte det under 11 min på ruta, litt raskere enn flytoget.

Stillegående, gode seter, bra med bagasjeplass. Samme på Lillehammer Larvik. Har alltid billetter med Flytoget og Flirt i lommeboka... Velger Flirt hvis mulig , halv pris, og har ikke noe imot å vente et par minutter ekstra på det for komfort og ikke som ofte ståplass på Flytoget. MEN tidlig morgen og sen kveld må det bli Flytoget...

Lokaltogene til Kongsberg som kjører Gardermobanen fra Osl er type 75 (flirt). Det toget har toppfart 200 km/t. Og med ett stopp på Lillestrøm som flytoget, gir ikke det så mye lenger reisetid enn flytoget som har 210 km/t som toppfart. Andre lokaltog som type 72 har toppfart 160 så vidt jeg husker.

Observerte type 72 på ruta til Eidsvoll sist juli. Mulig de har endret materiell siden da, men mener det var skedulert like lang tid som flytoget og regiontogene da òg.

Det stemmer nok det Mjolnir. Type 72 forekommer nok selv om Eidsvoll-Kongsberg er oppsatt med type 75. Fikk selv erfare det julaften i fjor da jeg ville prøve flirt til Osl. Isteden var det den grå italieneren, type 72 som kom. Flirten er jo fortsatt under levering og brukes også på andre lokaltogruter.

NSB/Flytoget til OSL

Flytt gjerne denne til riktig tråd, jeg fant ikke en passende ved søk

Jeg mottok nylig en markedsundersøkelse om reisemåter til Gardermoen med tog. Det virket på spørsmålene som at Flytoget har begynt å merke konkurransen fra NSB. 3 avganger i timen og 3-4 minutter lengre reisetid til halv pris er bra nok for mange. Flytoget vurderer visst klippekort med én gratis reise etter 10 reiser, billigere reiser mellom kl. 10-14 og i helgene, samt billigere forhåndskjøpte billetter til en bestemt avgang.

Spennende å se hva det blir til. Flytoget er bra, men jeg velger mest NSB. Flytoget har sin garanti ved forsinkelser og bedre plass ombord på travle avganger slik at man får sitteplass og litt bonuspoeng. Men særlig på reiser fra Gardermoen ser jeg ikke store fordeler på å ta Flytoget. Leve konkurransen.

Last edited:

Reiser man i rushtiden fra Oslo S til OSL så må man ofte ha ekstremt spisse albuer for å få sitteplass - det gjelder både NSB og Flytoget. Det er surt å betale nesten 200 kroner for ståplass, selv om det ofte er arbeidsgiver som tar akkurat den regningen.

For en med årskort sone 1 hos ruter er det en no brainer; 60 kronasjoner i tilleggsbillett kontra et par hundre.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tar aldri flytoget lengre, syntes tilbudet til NSB er veldig bra. Gratis overgang i Oslo også, så man sparer noen kroner der også.

Tar aldri flytoget lengre, syntes tilbudet til NSB er veldig bra. Gratis overgang i Oslo også, så man sparer noen kroner der også.

Enig med siste taler.....det er definitivt ikke verdt med dobbelpris. Som regel må jeg ha transport videre i Oslo allikevel, og da er overgang inkludert så for meg er det bedre med NSB.

Enig med dem som nevner at i tillegg får man overgang til kollektivtransport i Oslo, eller med periodebillett får man tog for 60 kr til flyplassen.

Bra hvis Flytoget presses til å endre sine vilkår til det bedre for publikum.

Etter at NSB økte frekvensen, har jeg vel knappest nok tatt Flytoget mer. Hadde allerede sistnevnte i vrangstrupen etter flere turer med ståplass. NSBs tog kan også til tider være fulle, men det er lettere å akseptere ståplass til 92 kr enn nærmere 200.

Fra Vest er flytoget å foretrekke, NSB gir garantert ståplass til Nationaltheatret, men flytoget tilbyr sitteplass. Alltid. Så tror at bildet er farget av hvor man går på. Derfor passer det best med flytoget til og NSB fra OSL. Dette gjelder uansett hvem som betaler min reise, og om jeg trenger overgang.

Foretrekker Flytoget, reiser alltid til/fra Oslo S. Har alltid sitteplass, det har ikke vært tilfelle de få gangene jeg har forsøkt NSB.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tull og tøys. Reiser fra Lysaker med jevne mellomrom. Stort sett alltid sitteplass. FRA osl er det derimot ofte meget trangt om ettermiddagen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Selv med god pris på flytoget som student så er det enten T-bane til sentrum og NSB videre eller så bare trasker jeg ned på Ring3 og tar bussen. I motsetning til tidligere så er eneste gangen jeg har tatt flytoget i det siste en gang jeg kom så sent at det ikke var andre alternativ.

Nå reiser jeg utenom verste rushtiden, så sitteplass hos NSB er det. Lenge siden jeg har brukt flytoget, og sånn blir det i fremtiden også. Funker fint flirten til NSB. T/R Bærums Verk for 224 mot ca dobbel pris for flytoget. Ikke har jeg eurobonus heller. Så valget er enkelt.

Back