Re: NSB vs Flytoget
Hvorfor ikke? Så lenge det passer med en avgang ser jeg ingen ulemper med NSB. Halv pris, komfortable vogner og tilnærmet lik reisetid.
Nuvel, NSB til/fra OSL har sine svakheter utover det som har vært nevnt tidligere om ruteplanen:
- For det første, så reiser bermen dessverre med NSB, både til OSL og til andre steder. Det preges klientellet på togene av, og det er ikke alltid like hyggelig.
- For det andre, så er ikke type 74/75-togene (også omtalt som "FLIRT") spesielt praktiske om du skal ha med deg en del bagasje. Det er vel kun én av hver av inngangene i de tre midterste vognene som har dedikert bagasjeplass til litt større gjenstander.
- For det tredje, så er de nevnte togene ikke utstyrt med trykkabin (slik som Flytoget/type 71 er). Også på andre områder er det åpenbart at de først og fremst er designet for maksfart på 160km/t - og ikke 200km/t, som den norske varianten har. Opp mot toppfart er det en god del risting og banking - og ikke minst trykksjokk når man møter andre tog.
Nå er ikke Flytoget perfekt det heller, langt ifra:
- For det første, så er prisen helt hinsides og en god grunn til å styre unna hvis man kan.
- For det andre, så er togene alt for ofte alt for fulle (i alle fall avgangene til/fra Drammen). Når man betaler 170 spenn til byen, og må stå hele veien og holde fast bagasjen sin fordi det ikke er plass i hyllene, så vil jeg kalle det et regelrett ran.
- For det tredje, så er (i alle fall var) internett-tilgangen om bord en vits
- For det fjerde, så er heller ikke Flytoget veldig godt innrettet for å kunne ha med seg mye bagasje (mangler f.eks lavgulv, som de fleste nyere tog har)
Men Flytoget skal ha for at de faktisk holder sitt rullende materiell i fantastisk bra stand. Det er ikke mye som skulle tilsi at togsettene er 15 år gamle! Den som er interessert i å lese mer om vedlikehold og oppgradering av Flytogene, kan gjøre det
her (fra side 38).