NSB vs Flytoget til Gardermoen

Re: NSB vs Flytoget

Har det skjedd noe angående billettkontroller på Flytoget? Når jeg bodde i Oslo for noen år siden, var det flere i min omgangskrets som alltid brukte Flytoget og studentbillett.

I slusene på OSL når du skal ta Flytoget i retning Oslo, så har jeg sett at det for en del yngre passasjerer så begynner en liten lampe å lyse, også kommer de ikke videre før vekter har foretatt manuell kontroll av et eller annet - som jeg antar er studiebevis.

Husk at det samme gjelder hos #ruter i helgene (dvs. NSB i Oslo og Akershus)

Hvis du har mnd. kort i NSB-appen så kan du kjøpe tilleggsbillett i appen.

Jeg har dessverre Flexus årskort på ruter, kjøpt manuelt på Trafikanten hvor de tar Amex.

Husker ikke helt når, men NSB skal snart begynne med en 3 avgang slik at det blir 20min ruter mellom Oslo S og Oslo Lufthavn, det betyr at den vil gå XX.14 fra Oslo S og fra Oslo Lufthavn XX.23, finner ikke noen link, men vet med 100% sikkerhet at dette er korrekt info :)

Husker ikke helt når, men NSB skal snart begynne med en 3 avgang slik at det blir 20min ruter mellom Oslo S og Oslo Lufthavn, det betyr at den vil gå XX.14 fra Oslo S og fra Oslo Lufthavn XX.23, finner ikke noen link, men vet med 100% sikkerhet at dette er korrekt info :)
Det er antagelig den jeg nevnte at de splitter Skien-Lillehammer i to, da får man en ekstra avgang. (Neste ruteendring er 15. desember i år uten at jeg kjenner innholdet)

Flytoget planlegger også å utvide trafikken fra desember 2014. Da vil de øke antallet avganger mellom Lysaker og OSL fra tre i timen til seks. De har også konkrete planer om å kjøpe flere tog.

(Og så er det jo - i parentes bemerket - litt paradoksalt at den rød-grønne regjeringen var erklært motstander av konkurranseutsetting av persontrafikk med tog. Men likevel drev og driver Samferdselsdepartementets NSB og Næringsdepartementets Flytog en beinhard konkurranse om passasjerene mellom Drammen-Asker-Oslo S-Lillestrøm og OSL).

(Og så er det jo - i parentes bemerket - litt paradoksalt at den rød-grønne regjeringen var erklært motstander av konkurranseutsetting av persontrafikk med tog. Men likevel drev og driver Samferdselsdepartementets NSB og Næringsdepartementets Flytog en beinhard konkurranse om passasjerene mellom Drammen-Asker-Oslo S-Lillestrøm og OSL).

For å fortsette parentesen:

Motstanden er vel heller at private skal ta ut utbytte. Så to statseide bedrifter i konkurranse mot hverandre er ikke noe problem... ;)

Det er antagelig den jeg nevnte at de splitter Skien-Lillehammer i to, da får man en ekstra avgang. (Neste ruteendring er 15. desember i år uten at jeg kjenner innholdet)

Det er i desember 2014, del 2 av den store ruteendringen, at det blir flere avganger. Lite endringer på den som kommer nå

NSB vs Flytoget

NSB er førstevalg, men jeg bruker Flytoget hvis det gjør at jeg rekker noe jeg ellers ikke ville ha rukket.

NSB vs Flytoget

Jeg jobber vis-a-vis spor 19 og bor noen hundre meter fra Bussterminalen. Så da er det nesten alltid utreisested som er avgjørende for om det blir Flytoget eller Flybussen. Men Flytoget er overlegent på frekvens. Og jeg foretrekker direktetoget fra Oslo S. Ikke så mye fordi det går direkte, men det er ofte langt bedre plass om bord i dette. NSB har jeg i grunnen aldri vurdert...

Jeg reiser stort sett aldri med flytoget med mindre jeg reiser sammen med noen andre som insisterer på å ta det. Jeg er villig til å måtte reise billigere hvis jeg må vente litt...

Sidenote: Jeg har faktisk vært i transit mellom OSL og TRF et par ganger i sommer og jeg synes Intercity-toget fungerer perfekt til dette.

Hvorfor ikke? Så lenge det passer med en avgang ser jeg ingen ulemper med NSB. Halv pris, komfortable vogner og tilnærmet lik reisetid.

Nuvel, NSB til/fra OSL har sine svakheter utover det som har vært nevnt tidligere om ruteplanen:
- For det første, så reiser bermen dessverre med NSB, både til OSL og til andre steder. Det preges klientellet på togene av, og det er ikke alltid like hyggelig.
- For det andre, så er ikke type 74/75-togene (også omtalt som "FLIRT") spesielt praktiske om du skal ha med deg en del bagasje. Det er vel kun én av hver av inngangene i de tre midterste vognene som har dedikert bagasjeplass til litt større gjenstander.
- For det tredje, så er de nevnte togene ikke utstyrt med trykkabin (slik som Flytoget/type 71 er). Også på andre områder er det åpenbart at de først og fremst er designet for maksfart på 160km/t - og ikke 200km/t, som den norske varianten har. Opp mot toppfart er det en god del risting og banking - og ikke minst trykksjokk når man møter andre tog.

Nå er ikke Flytoget perfekt det heller, langt ifra:
- For det første, så er prisen helt hinsides og en god grunn til å styre unna hvis man kan.
- For det andre, så er togene alt for ofte alt for fulle (i alle fall avgangene til/fra Drammen). Når man betaler 170 spenn til byen, og må stå hele veien og holde fast bagasjen sin fordi det ikke er plass i hyllene, så vil jeg kalle det et regelrett ran.
- For det tredje, så er (i alle fall var) internett-tilgangen om bord en vits
- For det fjerde, så er heller ikke Flytoget veldig godt innrettet for å kunne ha med seg mye bagasje (mangler f.eks lavgulv, som de fleste nyere tog har)

Men Flytoget skal ha for at de faktisk holder sitt rullende materiell i fantastisk bra stand. Det er ikke mye som skulle tilsi at togsettene er 15 år gamle! Den som er interessert i å lese mer om vedlikehold og oppgradering av Flytogene, kan gjøre det her (fra side 38).

Prisforskjellen skyldes at Flytoget ikke mottar subsidier fra skattebetalerne, men kjøres på rene forretningsmessige vilkår. NSBs tilbud til OSL er tungt subsidiert gjennom avtalen om offentlig kjøp av persontrafikk med tog.

Har tatt NSB mange ganger den senere tiden. Ofte veldig mye reisende på OSL, ikke bare det, brukt toget fra Lillestrøm til Oslo S og det har vært vanskelig med plass grunnet OSL reisende.

Re: Re: NSB vs Flytoget

Prisforskjellen skyldes at Flytoget ikke mottar subsidier fra skattebetalerne, men kjøres på rene forretningsmessige vilkår. NSBs tilbud til OSL er tungt subsidiert gjennom avtalen om offentlig kjøp av persontrafikk med tog.

Det er vel ikke helt sant?! Flytoget fikk vel i sin tid ettergitt et ikke helt lite beløp etter oppstart.

Re: Re: NSB vs Flytoget

Nuvel, NSB til/fra OSL har sine svakheter utover det som har vært nevnt tidligere om ruteplanen:
- For det første, så reiser bermen dessverre med NSB, både til OSL og til andre steder. Det preges klientellet på togene av, og det er ikke alltid like hyggelig.

Har du vurdert flapp flapp, altså helikopter til OSL, da det stundom dukker opp berm også på flytoget? Går ut fra at taxi er utelukket da sjåfør kan tilhøre samme gruppe?

Det er vel ikke helt sant?! Flytoget fikk vel i sin tid ettergitt et ikke helt lite beløp etter oppstart.

Gardermobanen ble i sin tid bygget av NSB Gardermobanen, og infrastruktur og togsett kostet 10 milliarder kroner. Meningen var at dette beløpet også skulle finansieres av flytogbrukerne.

Rundt år 2000 endret man på dette. Infrastrukturen gikk over til Jernbaneverket, mens et nyopprettet togselskap, Flytoget, skulle kjøre togene på kommersiell basis. Hverken Jernbaneverket eller Flytoget fikk med seg noe av gjelden, som sånn sett ble ettergitt.

Flytoget er likevel (sammen med NSBs dagavganger mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim) det eneste persontogtilbudet i Norge som kjøres uten offentlige subsidier.

Bor slik til at det blir flybuss på meg, til 95,-
Gidder ikke reise "tilbake" til byen for å ta NSB til kr 30,- (Tilleggsbillett) eller Flytoget til 85.

Forøvrig horrible priser på flybussekspressen.

NSB vs Flytoget

Hvorfor ikke? Så lenge det passer med en avgang ser jeg ingen ulemper med NSB. Halv pris, komfortable vogner og tilnærmet lik reisetid.

Ikke det at jeg har noe i mot NSB. Men som oftest når jeg tar Flytoget så er det direkte fra jobb, og da er det enklere å planlegge (sen) avreise med 10-minutters intervaller på avgangene.

Back