NSB vs Flytoget til Gardermoen

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Det tviler jeg veldig på. Flytoget har, generelt, fornøyde passasjerer og et godt tilbud. De tror jeg kommer tilbake når (hvis?) flytrafikken tar seg opp igjen og det atter er passasjerer som skal til Gardermoen.

For tida går det ikke flybusser til Gardermoen heller. Jeg tror ikke det er slutten på flybusser av den grunn.

Mener ikke at togene og tilbudet forsvinner, men at det mer eller mindre slås sammen, der man kan bruke samme bilett om hverandre(slik de har lagt opp til nå), ser jeg ikke på som en dum løsning.

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Mener ikke at togene og tilbudet forsvinner, men at det mer eller mindre slås sammen, der man kan bruke samme bilett om hverandre(slik de har lagt opp til nå), ser jeg ikke på som en dum løsning.

Ville jo vært bra for oss passasjerer, i alle fall med Vy´s prising, men kanskje ikkje så interessant for Flytoget når det er oppe og går igjen.

Last edited:

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk fortsatt tar flytoget,
Pluss for Flytoget:
-enkelt å skjønne hvor og når man skal ta tog
-enkelt å betale
-flere avgangere sent på kvelden fra Gardermoen etter at Vy stopper
-strømuttak ved setet

Pluss for Vy:
-inkludert kollektiltransport i Oslo og til flyplasshotell
-kun 72,- for de som allerede har billett for sone 1 eller 4N
-bedre (ben)plass
-flere opsjoner til hvor man kan reise fra eller til

Så flytoget passer spesielt bra for de som ikke er lokalkjent eller ikke betaler selv. Det har vist seg å være et stort nok marked.

Pluss for Flytoget:
-enkelt å skjønne hvor og når man skal ta tog
-enkelt å betale
-flere avgangere sent på kvelden fra Gardermoen etter at Vy stopper
-strømuttak ved setet

Pluss for Vy:
-inkludert kollektiltransport i Oslo og til flyplasshotell
-kun 72,- for de som allerede har billett for sone 1 eller 4N
-bedre (ben)plass
-flere opsjoner til hvor man kan reise fra eller til

Så flytoget passer spesielt bra for de som ikke er lokalkjent eller ikke betaler selv. Det har vist seg å være et stort nok marked.

Enig med deg der, men alle flirt-togene som utelukkende trafikkerer Gardermobanen har også strømuttak ved hvert sete, i tilelgg synes jeg det har vært enklere å koble seg opp til vy sitt Wifi kontra flytoget ;)
Er klart mange turister går i «flytog-fella», da de tror det er eneste alternativ. Når de må svi av et relativt høyt beløp på en togbillett når det er den første transaksjonen de gjør her til lands, så er det ikke rart at mange synes Norge er dyrt.

Skal sies at jeg har månedskort for hele Oslo og Akershus (som jeg tjener fort inn igjen), så for meg er det da «gratis» å ta vy til OSL, så kan godt hende jeg har blitt litt farget ;)

Flytoget tar Amex som kommer rett inn i expense-systemet, med enkel portal for kvitteringer

Ruter, som jeg bruker for kollektivtransport, tar ikke Amex

Man er også omtrent garantert sitteplass, noe som ikke er tilfelle med lokaltogene

Flytoget er vel billigere enn både Arlanda og Heathrow Express, for et bedre tilbud (raskere frekvens)

Flytoget tar Amex som kommer rett inn i expense-systemet, med enkel portal for kvitteringer

Ruter, som jeg bruker for kollektivtransport, tar ikke Amex

Man kan bruke Amex via Paypal i Ruterappen.

Men det høres ut som om du har behov for å lagre kvitteringer ifm, en reiseregning, så da er det kanskje ikke du som betaler allikevel? :D

Flytoget er vel billigere enn både Arlanda og Heathrow Express, for et bedre tilbud (raskere frekvens)

Men Flytoget er et dårlig alternativ om en står på Heathrow og skal til Lonodn ;)

Back