Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden ->Godkjent

Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Dette er en diskusjon om Norwegians operasjoner/flygninger på USA. De har alle rettigheter i forhold til NAS mens NAI møter motstand hos flere på begge sider av "dammen". En del av dere synes det er helt "håpløst" at amerikanske politikere og fagforeninger er imot NAI og til de av dere må det jo være legitimt å spørre hvorfor dere tror Kjos vil bruke NAI i forhold til å bruke NAS?
Hva mener du er problemet med spørsmålet gustavf?

Last edited:

kan det være greit å skille mellom det man mener et selskap burde gjøre, og det de faktisk kan velge å gjøre dersom de ønsker det.

Kan det tenkes at det nettopp er "Flag of convenience" det lukter av dette og det faktisk jobber mot intensjonene i "Open Skies" ?

Kan det tenkes at det nettopp er "Flag of convenience" det lukter av dette og det faktisk jobber mot intensjonene i "Open Skies" ?

Det er jo dette som det meste av innvendinger har gått på. Nå har juristene i DOT, DOJ og State gjennomgått søknaden og alle innvendingene som har kommet og brukt over 2 år på dette, uten at de kommer til den samme konklusjonen som du synes å komme til her.

Da kommer altså mitt spørsmål: Er det man er opptatt av her hvordan man mener at Norwegian burde organisere sin drift? Det er man selvsagt i sin fulle rett til å mene noe om, uten at det nødvendigvis betyr at man kan nekte NAI å få lisens på bakgrunn av dette.

....må det jo være legitimt å spørre hvorfor dere tror Kjos vil bruke NAI i forhold til å bruke NAS?

Dette har jo vært besvart tidligere i tråden. NAS er et norsk selskap og kan ikke benytte seg av EU's trafikkrettigheter til f.eks. Sør Afrika og Asia. Til USA er det imidlertid fritt frem. Kjos ønsker å bruke longhaulflåten fritt til å trafikkere alle områder, og da trenger man irsk eller/og engelsk AOC. Det engelske AOC'et avventer vel også godkjennelse fra DoT.

Hva mener du er problemet med spørsmålet gustavf?

Jeg lurte egentlig mest på hvorfor du stilte spørsmålet til TOS. Og hvorfor du tror han er bedre til å svare på det enn du, jeg, LN-MOW eller en tilfeldig annen person.

Dette dreier seg om mye mer enn hvilen arbeidskraft som brukes og hva de tjener...

Finance yahoo

This is the real reason US airlines should be terrified of a European upstart you've never heard of

Dette dreier seg om mye mer enn hvilen arbeidskraft som brukes og hva de tjener...

Finance yahoo

Ikke imponert over artikkelen. Den har ikke fått med seg at rutene til/fra USA opereres med amerikansk crew og at NAX fritt kan operere til 'mindre byer' i USA uten restriksjoner. Den har også gått på røverhistoriene til Kjos om 69 dollars billetter til de samme byene.

Delta og de andre er mest redde for å miste trafikken til Asia og til en viss grad Europa. De kan leve med 'kontrollert konkurranse' fra de tradisjonelle europeiske og asiatiske selskapene hvor de også til en viss grad samarbeider. NAX og ME3 er 'løse kanoner' og ødeleggende for revenue i disse markedene.

Altså, hvis det faktisk er amerikanske arbeidsplasser de er redd for, og NAI sier de ikke kommer til å bruke de billige asiatiske... Da burde man vel kunne avtalefeste det på et vis...?

Det er jo dette som det meste av innvendinger har gått på. Nå har juristene i DOT, DOJ og State gjennomgått søknaden og alle innvendingene som har kommet og brukt over 2 år på dette, uten at de kommer til den samme konklusjonen som du synes å komme til her.

Da kommer altså mitt spørsmål: Er det man er opptatt av her hvordan man mener at Norwegian burde organisere sin drift? Det er man selvsagt i sin fulle rett til å mene noe om, uten at det nødvendigvis betyr at man kan nekte NAI å få lisens på bakgrunn av dette.

Det dreier seg om naa er hvordan NAI bruker Amerikansk Arbeidskraft, AFL-CIO har aldri vaert del i Konkurranse Utviklingen, men har hele tiden vaert opptatt vilkaarene for de Amerikanske ansatte og dette har ikke vaert vurdert juridisk.

Det er derfor NAX fikk adgang til det Amerikanske Markedet uten problemer.

Rent politisk er strategien til NAI veldig daarlig, man gaar i mot en meget sterkt
oekende og svaert populaer utvikling som startet litt uten der vi bor i byen Sequim som stod opp i mot Walmart og vant. De takket som foerste by nei til Walmart, de var ikke villige til aa betale det Walmart forlanger for aa etablere seg og satte frem et regnestykke som har blitt til grunnlaget for en utvikling som naa inkluderer University of California, Stanford, Facebook alle kyst deltatene, New York med mere - og ikke minst AFL-CIO.

E24 i dagens VG reiser noeyaktig den samme problemstillingen i dag:
http://e24.no/privat/eiendom/boligm...er-paa-boligjakt-i-oslo-en-umulighet/23696798

Dette er identisk til den problemstillingen AFL-CIO fremsetter i sine presentatsjoner og nettopp kjerne i det vaare Senatorer og Kongressmedlemmer stiller av spoersmaal til NAI. Interessant er det aa merke seg forskjellen mellom de som mener det kke er noe problem (som ikke innvilger kreditt) og de som innvilger kreditt (Bankene).

Saa Mountaindew sn kommentar om at det er paa tide aa svelge noen Kameler i NAI treffer 100%. Dette kan Kjos loese i loepet av en maaned (og da kan NAI ogsaa faa Facebook som kunder ut av OAK, saan som de driver naa kan de ikke faa kontrakt med f.eks. Facebook (eller Stanford for den saks skyld).

Det dreier seg om naa er hvordan NAI bruker Amerikansk Arbeidskraft, AFL-CIO har aldri vaert del i Konkurranse Utviklingen, men har hele tiden vaert opptatt vilkaarene for de Amerikanske ansatte og dette har ikke vaert vurdert juridisk.

Betaler NAI dårligere enn mange andre middels dårlig betalte jobber i de aktuelle områdene i USA? Forøvrig så har det så vidt meg bekjent vært filet side opp og side ned om de dårlige vilkårene til de amerikanske ansatte i denne saken, så det vil forbause meg om ikke dette har vært gjenstand for vurdering. AFL-CIO har vært engasjert i saken siden 2014 (som nevnt ovenfor).

Rent politisk er strategien til NAI veldig daarlig, man gaar i mot en meget sterkt oekende og svaert populaer utvikling som startet litt uten der vi bor i byen Sequim som stod opp i mot Walmart og vant. De takket som foerste by nei til Walmart, de var ikke villige til aa betale det Walmart forlanger for aa etablere seg og satte frem et regnestykke som har blitt til grunnlaget for en utvikling som naa inkluderer University of California, Stanford, Facebook alle kyst deltatene, New York med mere - og ikke minst AFL-CIO.

NAI sin strategi er vel i hovedsak knyttet opp mot å få lisensen på plass, og synes å ha alt av sine juridiske argumenter i behold (i motsetning til motstanderne). Får de lisens så får de lov til å fly dit de måtte ønske å fly (gitt ledig kapasitet på flyplassene) - i motsetning til det å gi eller ikke gi en politisk tillatelse til å bygge et kjøpesenter.

Om det er lite lurt av NAI å ikke legge opp til å få disse selskapene som kunder kan godt være, men det regner jeg med at de tar med i sin vurdering.

Last edited:

Betaler NAI dårligere enn mange andre middels dårlig betalte jobber i de aktuelle områdene i USA? Forøvrig så har det så vidt meg bekjent vært filet side opp og side ned om de dårlige vilkårene til de amerikanske ansatte i denne saken, så det vil forbause meg om ikke dette har vært gjenstand for vurdering. AFL-CIO har vært engasjert i saken siden 2014 (som nevnt ovenfor).

Det er par forskjeller, NAI forlanger at de ansatte skal bosette seg innen en viss radius fra flyplassene, spesiellt ved JFK medfoerer dette et stort problem med aa finne bolig med den loennen de har. Videre saa er NAI i et utenlandsk selskap, i hvertfall den delen som soeker lisens for Operasjoner, noe som setter dem i spesiellt stilling hvis de ansatte maa ha stoette via Amerikanske Skattebetalere (vaar eiendoms skatt dekker dette).

For aa snu litt paa det - hvorfor skal NAI ha spesiell behandling i forbindelse med Lisens, det ingen andre Utenlandske Operatoerer som baserer seg paa aa gi daarlig loenn til de ansatte, og ikke minst det ryddes sterkt opp blant de Amerikanske Operatoerene som ei heller faar lov til utnytte ansatte.

For aa snu litt paa det - hvorfor skal NAI ha spesiell behandling i forbindelse med Lisens, det ingen andre Utenlandske Operatoerer som baserer seg paa aa gi daarlig loenn til de ansatte, og ikke minst det ryddes sterkt opp blant de Amerikanske Operatoerene som ei heller faar lov til utnytte ansatte.

NAI skal ha lisens dersom de etter EU-USA Open Skies har rett på å få amerikansk lisens. Etter som jeg leser DOTs vurderinger så oppfyller de kravene. Har amerikanske myndigheter nektet amerikanske flyselskaper å fly fordi de betaler sine ansatte for dårlig?

Dersom det er slik at de så ikke kan ansette amerikanske ansatte så er det en annen sak. Spørsmålet står vel fortsatt: For ansatte i riktig avstand til JFK, er det kun NAI som betaler så dårlig (og da tenker jeg ikke utelukkende for flyselskaper)?

Det er fullt mulig at Norwegian har jussen og det formelle på sin side, men det er ikke sikkert det hjelper hvis amerikanske politikere bestemmer seg for noe annet og på en eller annen måte å hindre NAI på her. Så er heller spørsmålet om de undervurderes eller overvurderes. I land hvor politikerne ikke har "FN-ambisjoner" er det ikke alltid like viktig og leve opp til inngåtte internasjonale avtaler

Og skulle likt og visst når disse bildene Norwegian har lagt ut på Instagram er fra, men hvis de hevder at de (nesten) ikke bruker Thaier på sine flighter til USA har de jo faktisk et lite forklaringsproblem. Sawasdee anyone?

http://m.nettavisen.no/na24/her-er-norwegians-asia-personale-pa-vei-til-usa/3423228393.html
Her er Norwegians Asia-personale på vei til USA

NAI skal ha lisens dersom de etter EU-USA Open Skies har rett på å få amerikansk lisens. Etter som jeg leser DOTs vurderinger så oppfyller de kravene. Har amerikanske myndigheter nektet amerikanske flyselskaper å fly fordi de betaler sine ansatte for dårlig?

Dersom det er slik at de så ikke kan ansette amerikanske ansatte så er det en annen sak. Spørsmålet står vel fortsatt: For ansatte i riktig avstand til JFK, er det kun NAI som betaler så dårlig (og da tenker jeg ikke utelukkende for flyselskaper)?

NAX fikk Amerikansk lisens etter avtalene i EU-USA Open Skies helt uten problemer.

NAI oensker aa faa spesial behandling som ingen andre selskaper har bedt om, dermed setter NAI retten til Amerikansk Lisens paa proeve - det er noe NAI selv velger aa fortsette med. De kan akkurat som NAX ogsaa faa Amerikansk Lisens om de foelger de samme retningslinjene i avtalen som NAX og andre selskaper har gjort.

Andre Amerikanske selskaper, ogsaa selskaper som ikke flyr, betaler ogsaa daarlig og det er en del av meget stor Politisk Debatt, hvor opinionen staar stekt mot selskapene som gir daarlige betingelser og det vedtaes lover (f.eks. minimum loenn paa USD 15.00/time) for aa forbedre vilkaarene til de i samfunnet som staar svakt. Det NAI velger aa gjoere er aa bli en del av den Lokale Politiske Prosessen ved aa bruke Lokalt Ansatte med daarlige vilkaar, dermed blir det ogsaa en Politisk debatt og politisk press mot NAI - det er det vi ser naa.

Det er ikke noen vendetta mot Norwegian, andre selskaper som f.eks. Nestle som tapte mot den lille byen Hood River (run by Board Heads like me!) 3500 innbyggere satte foten ned mot Nestle, som brukte 250.000 USD samt en bag med skikkelig Dirty Triks. (Vi Boardheads har faatt Windsurfing Master og Bommer tilstrekkelige mange ganger mot Hodet - saa vi tenker anderledes)

Last edited:

NAX fikk Amerikansk lisens etter avtalene i EU-USA Open Skies helt uten problemer.

NAI oensker aa faa spesial behandling som ingen andre selskaper har bedt om, dermed setter NAI retten til Amerikansk Lisens paa proeve - det er noe NAI selv velger aa fortsette med. De kan akkurat som NAX ogsaa faa Amerikansk Lisens om de foelger de samme retningslinjene i avtalen som NAX og andre selskaper har gjort.

Hva er det slags spesialbehandling NAI ber om? Så langt jeg kan se ber de om å få en lisens til å fly på USA med basis i EU-US Open Skies-avtalen.

Såvidt jeg forstod på LN-MOW er behovet for den europeiske lisensen bl.a. grunnet i EU-rettigheter som Norge ikke har til andre deler av verden (ikke USA). For å få effektiv bruk av flyene så kan det da virke som at NAX-løsningen ikke er god nok.

Andre Amerikanske selskaper, ogsaa selskaper som ikke flyr, betaler ogsaa daarlig og det er en del av meget stor Politisk Debatt, hvor opinionen staar stekt mot selskapene som gir daarlige betingelser og det vedtaes lover (f.eks. minimum loenn paa USD 15.00/time) for aa forbedre vilkaarene til de i samfunnet som staar svakt. Det NAI velger aa gjoere er aa bli en del av den Lokale Politiske Prosessen ved aa bruke Lokalt Ansatte med daarlige vilkaar, dermed blir det ogsaa en Politisk debatt og politisk press mot NAI - det er det vi ser naa.

Så problemet ville vært løst dersom NAI valgte å ikke ansette amerikanere, men kun opererte med europeisk crew?

Det er ikke noen vendetta mot Norwegian, andre selskaper som f.eks. Nestle som tapte mot den lille byen Hood River (run by Board Heads like me!) 3500 innbyggere satte foten ned mot Nestle, som brukte 250.000 USD samt en bag med skikkelig Dirty Triks. (Vi Boardheads har faatt Windsurfing Master og Bommer tilstrekkelige mange ganger mot Hodet - saa vi tenker anderledes)

Hvordan er kampanjene mot småselskapene som flyr for de større selskapene? De flyr vel fortsatt, men om jeg har forstått det rett så er ikke akkurat det noen gullgruve for de som jobber for dem.

Det er fullt mulig at Norwegian har jussen og det formelle på sin side, men det er ikke sikkert det hjelper hvis amerikanske politikere bestemmer seg for noe annet og på en eller annen måte å hindre NAI på her. Så er heller spørsmålet om de undervurderes eller overvurderes. I land hvor politikerne ikke har "FN-ambisjoner" er det ikke alltid like viktig og leve opp til inngåtte internasjonale avtaler

Det er selvsagt riktig. Jeg tror imidlertid reaksjonene internt i USA er for innvortes bruk, og er også litt usikker på om USA velger å la være å følge Open Skies avtalen pga dette.

Og skulle likt og visst når disse bildene Norwegian har lagt ut på Instagram er fra, men hvis de hevder at de (nesten) ikke bruker Thaier på sine flighter til USA har de jo faktisk et lite forklaringsproblem. Sawasdee anyone?

Helt enig. Nå sier jo NAI at de i all hovedsak skal bruke amerikansk og EU-crew på flygningene til US, men om dette er bilder som er representative så har Norwegian et forklaringsproblem. Spørsmålet er vel om dette er representativt eller ikke.

Det er selvsagt riktig. Jeg tror imidlertid reaksjonene internt i USA er for innvortes bruk, og er også litt usikker på om USA velger å la være å følge Open Skies avtalen pga dette.

Helt enig. Nå sier jo NAI at de i all hovedsak skal bruke amerikansk og EU-crew på flygningene til US, men om dette er bilder som er representative så har Norwegian et forklaringsproblem. Spørsmålet er vel om dette er representativt eller ikke.

NAS sier de i all hovedsak vil bruke amerikanske/EU-crew til US&A.

Hvis vi antar at det går ca 10 flyvninger fra Europa til USA hver dag, og at disse også skal tilbake til Europa igjen, har NAS ca 20 daglige turer over Atlanteren. Dette skjer ca 365 dager i året. Husker jeg ikke helt feil har dette nå pågått ca 3 år (+/-).

Dvs at de har gjennomført ca 22000 turer. Her har en ansatt i et konkurrerende selskap funnet fram 6 bilder fra 6 av disse turene. Jeg vil tippe at hvis han hadde funnet flere hundre bilder ville han sendt disse også til Nettavisen.

Basert på dette tror jeg vi trygt kan si at NAS i all hovedsak benytter crew av ikke asiatisk opprinnelse.

NAS sier de i all hovedsak vil bruke amerikanske/EU-crew til US&A.

Hvis vi antar at det går ca 10 flyvninger fra Europa til USA hver dag, og at disse også skal tilbake til Europa igjen, har NAS ca 20 daglige turer over Atlanteren. Dette skjer ca 365 dager i året. Husker jeg ikke helt feil har dette nå pågått ca 3 år (+/-).

Dvs at de har gjennomført ca 22000 turer. Her har en ansatt i et konkurrerende selskap funnet fram 6 bilder fra 6 av disse turene. Jeg vil tippe at hvis han hadde funnet flere hundre bilder ville han sendt disse også til Nettavisen.

Basert på dette tror jeg vi trygt kan si at NAS i all hovedsak benytter crew av ikke asiatisk opprinnelse.

Jeg har kjørt bil i Norge i over 20 år, men kun fått fartsbot 2 ganger. Basert på dette kan jeg trygt si at jeg i all hovedsak alltid følger fartsgrensene.. ;)

Back