Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden
Dette er en helt normal behandlings prosedyre og jeg tror det er meget viktig aa merke seg at Norwegian ved NAI hele tiden har hatt full adgang til:
- Aapne nye Ruter
- Aapne nye destinasjoner
- Utvide eksisterende Rutenett med flere avganger
- De har staatt 100% fritt til aa velge Flyplasser til vil operere til / fra
- De har faatt ubegrenset adgang de 3 stoerste markedene i USA (New York, Los Angeles og San Francisco
- (de har full adgang til Chicago men har selv valgt aa ikke aapne denne)
- De har selv faatt velge fritt hvilke flyplasser de oensker aa operere til / fra.
Nå har jeg sikkert ikke fulgt godt nok med, men hvor i USA er det NAI flyr per i dag?
Skal vi forøvrig konkludere med at det NAI søker om strengt tatt er unødvendig? Det har jeg ikke inntrykk av at er korrekt:
"Under Title 49 of the United States Code (the Statute), a foreign citizen or company which desires to provide foreign air transportation service as a foreign air carrier must first obtain economic authority from the Department."
Dette er mao en lisens som NAI trenger. Eller?
Det er ikke nedfelt i avtaler som dette hvilke prosedyrer saksbehandlingen skal foelge, det staar heller ikke noe som helst om hvilke begrensinger EU legger paa Godkjente Flyselskaper - begrensinger i markedstilgang. De fleste flyselskapene i USA som er godkjent har hele tiden hatt store markedsbegrensnger med betydelig stoerre oekonimisk "tap" enn hva de enkle justeringene Norwegian er blitt bedt om.
Hva ville du ha sagt om USA la 1 - en av de samme begensingene som EU gjoer mot Norwegian ? Noe de har fullt rett siden det ikke er nedfelt i avtalen, men i stedenfor lar de Norwegian ha full adgang.
Hva tenker du på her? Avtalen gir europeiske selskaper rett til å fly til en hvilken som helst flyplass i USA fra en hvilken som helst flyplass i Europa, og vice versa. Mener du at amerikanske selskaper ikke kan fly fra hvor de vil i Europa til hvor de vil i USA (selvsagt gitt at det er ledige slots på de aktuelle flyplassene)?
Forøvrig så ligger det en mekanisme på plass for å styre saksbehandlingen: "The Agreement establishes a new mechanism: The EU-US Joint Committee will monitor the implementation of the Agreement and ensure regulatory cooperation."
Grunnen til at en maa inn med justering er at Norwegian har valgt en ansettelses loesning som ikke klart er dekket i avtale teksten, naar denne loesningen i tillegg kan ha innvirkninger paa budsjetter skal House of Representatives behandle dette. Det er helt normalt ved avatler som dette og det er forventet at man justerer underveis ettersom forutsetninger, markeder etc. endrer seg.
Nok en gang: Avtalen åpner ikke opp for at USA kan unilateralt bestemme seg for at man skal pålegge krav utenpå de kravene som EU legger på sine selskaper for å få en europeisk AOC. Ved uenighet så er det Joint Committee som skal håndtere saken. House of Representatives kan selvsagt mene noe om saken, men om de pålegger krav som ikke ligger i avtalen for å utstede lisens så innebærer dette etter alle solemerker brudd på avtalen.
...og som det står i den foreløpige beslutningen fra DOT:
"In view of the foregoing and all facts of record, we tentatively find and conclude that:
1. The applicant is fit, willing and able properly to perform the foreign air transportation described in the attached permit and to conform to the provisions of Title 49 of the U.S. Code, and to our rules, regulations, and requirements;
2. The applicant is substantially owned and effectively controlled in a manner consistent with the provisions of the U.S.-EU Agreement"
...og i artikkelen fra DOTs Briefing room: "In this regard, the order states that NAI appears to meet DOT’s normal standards for award of a permit and that there appears to be no legal basis to deny NAI’s application."
Igjen Norwegian nyter full markedsfrihet i sterk kontrast til hva EU tilbyr de Amerikanske selskapene, og ennaa mener du at NAI skal motta Subsidier for de ikke kan betale de ansatte en loenn de kan leve av !
Akkurat? Hvorfor søker NAI om en slik lisens dersom det ikke er behov for det og de uansett har full markedsadgang?