dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden
NAI ber om aa faa lisens med bruk av Amerikansk Arbeidskraft til daarlige vilkaar - det er det Senatet og Kongressen har tatt tak i. Det er ikke nedfelt noen beskyttelse eller automatikk at Lisensen gir rett til aa operere med Amerikansk Arbeidskraft til daarlige betingelser - dermed oensker NAI en spesialbehandling i forhold til f.eks. NAX som fulgte Open Skies Avtalen.
Ja jeg tror NAI paa eksakt samme maate som NAX ville faa sine lisenser om de hadde samme ryddige arbedsforhold som NAX har.
NAI behoever ikke aa ansette til saapass daarlige vilkaar, de ligger ikke veldig mye under prisene ellers i markedet (USD 100.00 t/r i foelge CAPA) og samtidig gaar nesten 100% av billettinntektene til NAI (etter Proratering) mens konkurentene fort er nede paa 65-75% naar Interline er Proratert.
Naar det gjelder de Regionale Selskapene saa er det innfoert Minimum 1500 Timer for Pilotene, noe som har medfoert at loenningene har gaatt opp og flere "store" selskaper har hentet inn disse operasjonene i eget selskap (Horizon ble en del av Alaska) JetBlue opererer Embrummer med egen piloter og man har blitt kvitt piloter som er avhengig av Food Stamps. Allt er loest over natten, det er mye som gjenstaar, men opinionen er klar.
Hva er det slags spesialbehandling NAI ber om? Så langt jeg kan se ber de om å få en lisens til å fly på USA med basis i EU-US Open Skies-avtalen.
Så problemet ville vært løst dersom NAI valgte å ikke ansette amerikanere, men kun opererte med europeisk crew?
Hvordan er kampanjene mot småselskapene som flyr for de større selskapene? De flyr vel fortsatt, men om jeg har forstått det rett så er ikke akkurat det noen gullgruve for de som jobber for dem.
NAI ber om aa faa lisens med bruk av Amerikansk Arbeidskraft til daarlige vilkaar - det er det Senatet og Kongressen har tatt tak i. Det er ikke nedfelt noen beskyttelse eller automatikk at Lisensen gir rett til aa operere med Amerikansk Arbeidskraft til daarlige betingelser - dermed oensker NAI en spesialbehandling i forhold til f.eks. NAX som fulgte Open Skies Avtalen.
Ja jeg tror NAI paa eksakt samme maate som NAX ville faa sine lisenser om de hadde samme ryddige arbedsforhold som NAX har.
NAI behoever ikke aa ansette til saapass daarlige vilkaar, de ligger ikke veldig mye under prisene ellers i markedet (USD 100.00 t/r i foelge CAPA) og samtidig gaar nesten 100% av billettinntektene til NAI (etter Proratering) mens konkurentene fort er nede paa 65-75% naar Interline er Proratert.
Naar det gjelder de Regionale Selskapene saa er det innfoert Minimum 1500 Timer for Pilotene, noe som har medfoert at loenningene har gaatt opp og flere "store" selskaper har hentet inn disse operasjonene i eget selskap (Horizon ble en del av Alaska) JetBlue opererer Embrummer med egen piloter og man har blitt kvitt piloter som er avhengig av Food Stamps. Allt er loest over natten, det er mye som gjenstaar, men opinionen er klar.