Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden ->Godkjent

Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Ingen problem å organisere dette selskapet i henhold til gjeldende/ønskede normer!

Det viktigeste for BK & co er at ingen kameler må for all del svelges...;)

Det er som LN-MOW er inne paa noe som har paagaatt en stund, AFL-CIO er engasjert paa den ene siden, men ogsaa fra den andre siden er det kritiske roester, Republikanere stiller ogsaa mye spoersmaal.

Vi fikk en lang email fra vaar lokale Kongressmedlem (US - Congress) Derek Kilmer med masse gode spoersmaal tiol Norwegian vi har svart paa et opprop fra AFL-CIO) ,det var mye spoersmaal rundt loenn, muligheter til aa forsoerge seg selv med de leieprisene det er 120-180 minutter unna f.eks. JFK. Det var ogsaa spoersmaal rundt Diett og mer kostnader i Europa. Har ogsaa sett de samme spoersmaalene bli reist fra serioese Republikanere om behov for "Food Stamps" (tidligere at baade Piloter (Commuter) og Kabin har kvalifisert til "Food Stamps" noe som skattebetalerene blir belastet for.

Ingen problem å organisere dette selskapet i henhold til gjeldende/ønskede normer!

Det viktigeste for BK & co er at ingen kameler må for all del svelges...;)

Nå er dette egentlig enkelt (selv om det ofte blir litt støy når det går politikk i slike saker som normalt sett avgjøres på embetsnivå). DOT, Dept of Justice og Dept of State har alle sagt at det ikke er noe i lovverket som gir USA anledning til å nekte NAI (og for den saks skyld, NAUK) lisens for å fly til/fra USA. Basert på den vurderingen de har gjort er det, som jeg har nevnt tidligere, nokså oppsiktsvekkende at de har klart å bruke over 2 år på prosessen. Det er absolutt ingen av argumentene til motstanderne til NAI som er vurdert som vektige av den juridiske ekspertisen i embetsverket i USA.

Så langt jeg kan se har det ikke kommet noe ny informasjon som skulle tilsi at DOT gjør om på sin beslutning, men USA kan selvsagt forsøke å reforhandle sin open skies avtale med EU.

Last edited:

Nå er dette egentlig enkelt (selv om det ofte blir litt støy når det går politikk i slike saker som normalt sett avgjøres på embetsnivå). DOT, Dept of Justice og Dept of State har alle sagt at det ikke er noe i lovverket som gir USA anledning til å nekte NAI (og for den saks skyld, NAUK) lisens for å fly til/fra USA. Basert på den vurderingen de har gjort er det, som jeg har nevnt tidligere, nokså oppsiktsvekkende at de har klart å bruke over 2 år på prosessen. Det er absolutt ingen av argumentene til motstanderne til NAI som er vurdert som vektige av den juridiske ekspertisen i embetsverket i USA.

Så langt jeg kan se har det ikke kommet noe ny informasjon som skulle tilsi at DOT gjør om på sin beslutning, men USA kan selvsagt forsøke å reforhandle sin open skies avtale med EU.

Vel det er et nytt aspekt...og det har med arbeidsvilkaarene til Amerikanske ansatte i NAI. Dette er noe Kongressen har gaatt hardt etter i Amerikanske Selskaper (ikke bare bare selskaper med Flysmak). Det er ikke lenger ALPA eller Amerikanske Konkurenter som er "motpart" - det er AFL-CIO.

Det er ikke noe klima for aa bruke skattepenger til aa gi stoette til fulltids ansatte som ikke tjener nok til aa opprettholde et anstendig liv med egen inntekt. Det er derfor spoersmaal og punkter fra Kongress Medlemmene er meget fokusert paa nettopp loenn, diett etc.
\Saa dette handler ikke om Open Skies direkte, men hvorvidt et utenlands selskap skal utnytte Amerikansk Arbeidskraft og la US Skattebetalere faa regningen. Saa det er en helt annen sak som naa droeftes - AFL-CIO er ikke akkurat et Husmorlag paa Skreia:p

Det er vel ikke noe nytt at AFL-CIO har kastet seg inn i dette? De har jo vært på saken siden 2014, så langt jeg kan huske. Jeg kan ikke se at det er noe nytt som er kommet frem i denne siste runden med høringer, og arbeidsvilkårene til de amerikanske ansatte har vært diskutert i denne saken også tidligere. Hva er du tenker er vesentlig nytt fra den kanten?

Uavhengig av dette så har jo USA uansett en avtale med EU å forholde seg til, selv om ALPA, AFL-CIO og co ønsker å gjøre dette om til en innenrikssak.

Selvsagt bør en ansatt få en lønn man kan leve av. Tjener man dårligere ved å jobbe i NAI enn i mange andre jobber folk i dette området har (dersom kriteriet for om en bedrift skal få lov til å operere i et område er at de betaler nok til å unngå at de ansatte må bruke amerikanske skattepenger for å overleve)?

Last edited:

Det er vel ikke noe nytt at AFL-CIO har kastet seg inn i dette? De har jo vært på saken siden 2014, så langt jeg kan huske. Jeg kan ikke se at det er noe nytt som er kommet frem i denne siste runden med høringer, og arbeidsvilkårene til de amerikanske ansatte har vært diskutert i denne saken også tidligere. Hva er du tenker er vesentlig nytt fra den kanten?

Uavhengig av dette så har jo USA uansett en avtale med EU å forholde seg til, selv om ALPA, AFL-CIO og co ønsker å gjøre dette om til en innenrikssak.

Selvsagt bør en ansatt få en lønn man kan leve av. Tjener man dårligere ved å jobbe i NAI enn i mange andre jobber folk i dette området har (dersom kriteriet for om en bedrift skal få lov til å operere i et område er at de betaler nok til å unngå at de ansatte må bruke amerikanske skattepenger for å overleve)?

Norwegian har gjort dette til en innenriks sak - ved aa ansette Amerikanere!. Se paa Rutene til / fra Caribieen som ble godkjent i loepet av dager fordi det var ryddige ansettelses forhold. Det er et valg som Norwegian maa ta, de kan rydde opp (svelge kameler) og faa allt paa plass i loepet av noen uker, eller de kan ta del i innenriks politikk ved aa fortsette med uryddige arbeidsforhold.

Det som naa diskuteres er 100% en innenrikssak, vi er et politisk engasjert ektepar og spesiellt er vi engasjert i de Globale problemstillingene for ansatte, fordi vi selv har moett utfordringer jeg saa inderlig haaper du aldri vil forstaa - det noe jeg haaper andre ALDRI blir utsatt for.

Slik har vi moette Patty Murray (Senator - Washington State, tidligere leder av Ways and Means Committee) hun har personlig engasjert seg og hjulpet oss, og er veldig opptatt av de ansatte ikke skal ta byrden slik NAI legger opp til.

Men vi er ogsaa engasjert fordi dette er Alexandras jobb, hun jobber med disse problemstillingene for Boeing, Nike, Microsoft, Starbucks.

Du maa gjerne fortelle en Senator og en US Kongress representant at de ikke skjoenner hva de holder paa - sender deg gjeren e-post adressene de svarer deg paa.

Det som naa diskuteres er 100% en innenrikssak, ----

Du maa gjerne fortelle en Senator og en US Kongress representant at de ikke skjoenner hva de holder paa - sender deg gjeren e-post adressene de svarer deg paa.

Nå er det en gang slik at det ikke er opp til USA å avgjøre dette; dvs. det er ikke politikk som amerikanske politikere unilateralt kan bestemme (som normalt vil være tilfellet når man snakker om innenrikspolitikk). USA har skrevet under på en avtale som forplikter USA, men man ser at dette er akseptabelt i USA dersom det ikke "koster noe" (og spesielt ikke for de med store lobbyressurser).

Vi får nå se hva som skjer, men dersom senatorer og kongressrepresentanter ikke forstår at de må overholde internasjonale avtaler så kan man gjerne si at de ikke helt forstår det de holder på med. Jeg regner med at du er enig i at avtaler skal overholdes? Hvis man ikke liker avtalene så må man enten reforhandle dem, eller si dem opp. Enig?

Jeg betviler vel imidlertid sterkt at USA vil gå til oppsigelse av open skies avtalen med EU, og slik det virker fra europeisk side så er det neppe så mye som taler for at EU har tenkt å fire i denne saken (og når den juridiske ekspertisen i USA sier at de ikke har noe grunnlag for å si nei, så synes jeg det høres smått utrolig ut om de sier nei).

Jeg tror nok imidlertid at mange av senatorene og kongressmedlemmene er fullstendig klar over at det de holder på med er indremedisin, og at de sannsynligvis forstår at de uansett må forholde seg til de avtaler USA har skrevet under på. Det er vel neppe første eller siste gang i historien at politikere er opptatte av å vinne valg.

Dette er bare politikk basert på påstander og antagelser - ikke fakta og avtaleverk. Så lenge ingen bestemmende myndighet skjærer igjennom og tar en avgjørelse blir ingenting gjort. Og uviljen er stor for å gjøre det, da det er de du overstyrer som bestemmer om du beholder jobben din ...

Her er det den som skriker høyest som kjører løpet. Fakta og lovverk skyves bakover. Når oppstyret en eller annen gang roer seg, vil tillatelsen stille og rolig bli gitt.

Dette er bare politikk basert på påstander og antagelser - ikke fakta og avtaleverk. Så lenge ingen bestemmende myndighet skjærer igjennom og tar en avgjørelse blir ingenting gjort. Og uviljen er stor for å gjøre det, da det er de du overstyrer som bestemmer om du beholder jobben din ...

Her er det den som skriker høyest som kjører løpet. Fakta og lovverk skyves bakover. Når oppstyret en eller annen gang roer seg, vil tillatelsen stille og rolig bli gitt.

Jeg er ikke uenig i det du skriver her, men nå har jo DOT tatt en slags avgjørelse og allerede gitt en tentativ tillatelse. Så vidt jeg forstår prosessen nå så må det komme nye argumenter på bordet som ikke tidligere har vært vurdert for at noe revolusjonerende skal skje. Jeg kan selvsagt ha misforstått.

I forhold til fakta og antakelser: Det er mulig at ALPA og de andre organisasjonene donerer penger til alle, men omtrent alle av de som har gått hardt ut i denne saken har luftfartsorganisasjoner høyt oppe på listen over substansielle campaign contributors. Mulig man lar seg påvirke litt av dette (for man skal jo ha en valgkamp en gang senere også)? ;)

Last edited:

Siste jeg har sett fra US Department of Transportation:

The DOT order and all of the filings in the case can be viewed accessing the Federal Docket Management System at www.regulations.gov
and searching for Docket DOT-OST-2013-0204.
[Objections to DOT’s tentative decision are due May 6, 2016, and answers to objections are due May 13, 2016.
DOT will then review those submissions before issuing a final order.]
###
DOT 41-16

Friday, April 15, 2016
- See more at: https://www.transportation.gov/brie...gian-order-international#sthash.OPlEYHxr.dpuf

Og det er vel noen poenger i denne artikkelen fra E24:

http://e24.no/utenriks/norwegian-ai...hillary-stanse-norwegians-usa-lisens/23691172

Siste jeg har sett fra US Department of Transportation:

The DOT order and all of the filings in the case can be viewed accessing the Federal Docket Management System at www.regulations.gov
and searching for Docket DOT-OST-2013-0204.
[Objections to DOT’s tentative decision are due May 6, 2016, and answers to objections are due May 13, 2016.
DOT will then review those submissions before issuing a final order.]
###
DOT 41-16

Jeg tror det ble en liten utvidelse av fristen for å sende inn innvendinger (husker ikke helt, men tror den ble utvidet med 10 dager til 16. mai).

Ellers så tror jeg du har rett i at det er endel poenger i artikkelen i E24 (noen vil vinne et valg)... ;)

Edit: Står i artikkelen at fristen er 16. mai og deretter 23. mai for svar på innsigelsene som kom inn innen 16. mai. Så går det sikkert nye to år i DOT... ;)

Last edited:

Ser ut som noen i kongressen forsøker seg med et lovforslag som skal blokkere for at DOT skal godkjenne NAI sin søknad, hvis jeg tolker det riktig

http://www.nj.com/politics/index.ssf/2016/05/nj_republican_lines_up_with_unions_against_obama_a.html
The chairman of the House aviation subcommittee, LoBiondo and others introduced legislation to prevent Norwegian Air International from flying to the U.S. The lawmakers contend that the airline's business model violates labor protections embedded in the U.S.-European Union agreement that ended most barriers to trans-Atlantic flights.

Ser ut som noen i kongressen forsøker seg med et lovforslag som skal blokkere for at DOT skal godkjenne NAI sin søknad, hvis jeg tolker det riktig

http://www.nj.com/politics/index.ssf/2016/05/nj_republican_lines_up_with_unions_against_obama_a.html

Det stemmer det. Interessant nok så finner man at top industry contribution til Frank Lobiondo sin valgkamp er transportation unions på nr 1 og air transport på nr 2. ;) Han er også, om man skal tro på det som står i artikkelen, en av de som får desidert mest fra fagforeningene.

Co-sponsor, Peter DeFazio, har også fått betydelig støtte opp gjennom tidene fra samme typer kilder (ALPA er f.eks. den største sponsoren av DeFazio om man ser på hele hans karriere fra 1998 og til i dag). ;)

Last edited:

TOS, kan ikke du fortelle oss hvorfor Kjos ikke vil bruke NAS AOC'en på USA som gir ham alle rettigheter, på lik linje med alle andre europeiske flyselskaper i henhold til open Skies avtalen?

TOS, kan ikke du fortelle oss hvorfor Kjos ikke vil bruke NAS AOC'en på USA som gir ham alle rettigheter, på lik linje med alle andre europeiske flyselskaper i henhold til open Skies avtalen?

Er ikke det et spørsmål som er bedre å stille til Norwegian?

Vet ikke jeg gustavf, pleier de å offisielt svare via Flyprat.no?

Neppe, så kanskje du kan gå ut på gata og spørre tilfeldige personer der?

Eller for å si det på en annen måte: Det du prøver på er tilsynelatende, på en ganske ufin måte, å tillegge TOS en rolle han aldri har hatt. Å forsøke å diskutere, og forsøke å forklare, en avtale uten å måtte knyttes til Norwegian på noen måte.

Så kanskje du kan forklare hvorfor du forventer et slik svar fra TOS?

Nei, det spørsmålet må du nok rette til andre. Jeg registrerer at Norwegian ønsker å bruke både en AOC i UK og en i Irland til sin long haul satsning, og regner med at de har gjort seg noen tanker om dette.

I tillegg foreligger det altså en open skies avtale mellom EU og USA som NAI og NAUK etter alle solemerker oppfyller kravene til (se de grundige juridiske vurderingene som DOT har gjort og som de har fått tilslutning til fra DOJ og Dept of State). Spørsmålet er vel heller hvorfor de ikke skal kunne organisere seg som de vil (gitt at de forholder seg til de lover og regler som er gjeldende i de land de har sine selskaper). Kan du svare på det?

Her kan det være greit å skille mellom det man mener et selskap burde gjøre, og det de faktisk kan velge å gjøre dersom de ønsker det.

Last edited:
Back