Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden ->Godkjent

Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

jetBlue kommer nå litt overraskende inn som en som støtter Norwegian, og synes saken er kjedelig og kan forverre en mulig ekspansjon for dem selv med oversjøiske flighter til Europa.

http://atwonline.com/open-skies/jetblue-dot-delay-norwegian-approval-hurts-us-airlines
DOT delay on Norwegian approval hurts US airlines
“An unfavorable light” is being cast on US commitment to the law and its Open Skies agreements by the delay in finalizing a decision on Norwegian Air International’s (NAI) application to begin flights to the US, New York-based JetBlue Airways has charged.

In a letter to US transportation secretary Anthony Foxx, dated Oct. 19 and submitted to a Department of Transportation (DOT) docket seeking comments on NAI’s application, JetBlue EVP & general counsel James Hnat expresses concern the continued delay could have negative repercussions for US airlines that wish to grow their networks under the terms allowed by the US-European Union Open Skies agreement.

Hnat hints that JetBlue might ultimately wish to launch transatlantic services, but the dispute between the European Union (EU) and the US over the NAI application, however, could jeopardize such any such plans.
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Da kan det se ut til at ALPA er på glid...

Independent: US pilots willing to halt hostility to Norwegian Air's Irish route plan

America's largest pilot union has said it will drop its opposition to a plan by Norwegian Air International to use Ireland as a base to serve America - if the carrier formally tells the US Department of Transportation that it will only hire crew on US or Irish contracts.

Litt mer her;

Irish Examiner

Tim Canoll, president of the Air Line Pilots Association, said the pilots have secured the support of Hillary Clinton’s presidential campaign, but stressed it wants to secure agreement because the Government and the Cork region have staked so much on the route.

Its opposition “would melt away” as soon as Norwegian Air International filed an undertaking with the US Department of Transportation saying its staffing plans for the Cork route do not break existing airline pay conditions in the US and the EU, Mr Canoll said.

Man har vel kanskje begynt å innse at en "handelskrig" mellom EU og USA kan gå utover dem selv og deres egne selskaper?

W
 
Last edited:
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Det kan vel tenkes at noen i EU har nevnt til noen i USA at det det er mulig å bruke lang tid på søknader her også....
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Det kan vel tenkes at noen i EU har nevnt til noen i USA at det det er mulig å bruke lang tid på søknader her også....



Neppe en trussel mot de som alt fly hit, snarere tvert i mot
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Tenker at myndighetene i Washington har hvisket ALPA litt i øret.

En region i Belgia har (foreløpig ?) blokkert undertegningen av CETA-avtalen.
Den langt mer omfattende TTIP-avtalen som USA er svært interessert i, kan kanskje på liknende måte treneres.
( Mulig at det derfor Cork og Irland spesiellt blit omtalt ? )
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Min holdning: Gi bæng i ALPA. Det foreligger en avtale som også US har underskrevet. ALPA har absolutt ingenting å fare med i denne saken. Det er selvsagt dette ALPA endelig har innsett... ;)
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Og her på Massachusetts Ave sitter de (ALPA) forresten på en onsdagskveld og pønsker ut lure tanker... ;)
 

Attachments

  • IMAG0221~2.jpg
    IMAG0221~2.jpg
    95.9 KB · Views: 527
Last edited:
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Boeing har nok noen Lobby folk nærme Kongressen som skyver på for at Kjos får endelig tiltattelse for å fly ubegrenset på USA.
Ganske korrupt her i "The Land of the Free" :cry:
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Min holdning: Gi bæng i ALPA. Det foreligger en avtale som også US har underskrevet. ALPA har absolutt ingenting å fare med i denne saken. Det er selvsagt dette ALPA endelig har innsett... ;)

Mulig jeg tar feil, men foreligger det en avtale der europeiske statsborgere med base og kontrakt i et tredjeland kan fly fritt mellom EU og USA? Foreligger det en fast avtale der kabincrew fra et tredjeland kan bemanne norske fly og fly fritt mellom EU og USA? Finnes det en avtale der disse kabincrewene fra et tredjeland slipper bakgrunnsjekk til sitt ID-kort pga at det er "for tidskrevende og for vanskelig" for Luftfartstilsynet?

Det er viktig å høre på alle parter i en sak, også ALPA. De har sine interesser, Norwegian har sine interesser. Så kan informerte politikerne få avgjøre hvilket samfunn man vil ha i fremtiden. Fagforeninger har vært med på å forme den trygge og gode tilværelsen mange i dag nyter godt av. Noen velger å ta dette for gitt. Du er kanskje en del av sistnevnte, og det er greit.
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Mulig jeg tar feil, men foreligger det en avtale der europeiske statsborgere med base og kontrakt i et tredjeland kan fly fritt mellom EU og USA?

Ja det gjør det og avtalen er krystallklar. Så lenge det ikke dreier seg om sosial dumping, noe som tilbakevist av både EU og DOT, så burde ingenting stå i veien fra lisens. Godt å se at EU tar dette på alvor, dersom man ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser i Open Skies, hva er neste avtale de plutselig er uenige i og trenerer i det uendelige?
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Mulig jeg tar feil, men foreligger det en avtale der europeiske statsborgere med base og kontrakt i et tredjeland kan fly fritt mellom EU og USA? Foreligger det en fast avtale der kabincrew fra et tredjeland kan bemanne norske fly og fly fritt mellom EU og USA? Finnes det en avtale der disse kabincrewene fra et tredjeland slipper bakgrunnsjekk til sitt ID-kort pga at det er "for tidskrevende og for vanskelig" for Luftfartstilsynet?

Så vidt meg bekjent finnes det en Open Skies avtale mellom US og EU som skal sikre selskaper med gyldig AOC i disse to områdene fulle rettigheter til å fly hvor de måtte ønske i disse områdene. Jeg kan ikke se at amerikanske myndigheter (dvs DOT som er administrativt ansvarlig for gjennomføringen av avtalen) har problematisert bruken av personer fra tredjeland. Har de det?

Det er viktig å høre på alle parter i en sak, også ALPA. De har sine interesser, Norwegian har sine interesser. Så kan informerte politikerne få avgjøre hvilket samfunn man vil ha i fremtiden. Fagforeninger har vært med på å forme den trygge og gode tilværelsen mange i dag nyter godt av. Noen velger å ta dette for gitt. Du er kanskje en del av sistnevnte, og det er greit.

ALPA er hørt og DOT har avvist deres argumenter som irrelevante i denne saken (noe jeg ikke var spesielt overrasket over - slik avtalen foreligger).

Og, nei, jeg er av den oppfatning at fagforeninger er viktige motkrefter i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men i denne saken har altså ALPA ingenting å komme med.

Så kan man selvsagt ønske at verden var anderledes, men avtalen foreligger og vurderingen til DOT er krystallklar (jeg regner med at du har lest den preliminære avgjørelsen som kom i april?).
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Det er vel naivt å tro at med Trump i det hvite hus blir noe lettere å få gjennom en godkjennelse i DOT?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Arbitrasje er en bulldozer som kraftig kjörer frem vaere Trump i det hvite hus eller ikke ... Kjos kan kreve erstatning i G$-klassen for ubegrunnet/ulovlig obstruksjon og skape mye därlig PR for USA i internasjonale kretser, hvis arbitrasjen utöves i favör av Norwegian. Trump har en vei ut og kun èn : la USA si opp "Open Skies" agreement umiddelbart ?!
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Ja blir spennende å se hvordan dette ender. Vi kan vel da vente et resultat ila vinteren.

The EU named Giorgio Sacerdoti as its arbitrator. The U.S. has 20 days to name its representative. The two sides then have 45 days to agree on a third arbitrator who would preside over the tribunal to resolve the dispute. Though the U.S. needs to name its arbitrator before Donald Trump is inaugurated on Jan. 20, the arbitration proceedings would extend beyond that date.

Denne karen skal altså snakke NAI/EU's sak Giorgio Sacerdoti Han har ihvertfall CVn iorden..

W
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Ja blir spennende å se hvordan dette ender. Vi kan vel da vente et resultat ila vinteren.



Denne karen skal altså snakke NAI/EU's sak Giorgio Sacerdoti Han har ihvertfall CVn iorden..

W



Han skal vel faktisk ikke snakke EU sin sak. Men er den voldgiftsdommeren som EU har utnevnt. Sammen med USA sin voldgiftsdommer finner de den tredje dommeren. Sammen skal disse tre dommerne avgjøre saken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Det artige ved Arbitrasje er at när THE ARBITRAGE COURT (her : av tre) setter seg, behöver de ikke referere til noen nasjonal eller internasjonal LOV, men skal begrunne sine bestemmelser etter "bruk og sjikk innenfor international BUSINESS, i alvor og FAIRNESS". Sä Trump kan dessverre ikke trekke frem noen paragrafer fra amerikanske lovböker, det har ingen bevirkning pä hvordan utfallet i saken bestemmes. Derfor har Kjos gode sjanser for ä fä gehör for NAI.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Kan vel se ut i avtalen å være muligheter for å trenere prosessen ytterligere fra USA sin side om de skulle være
uenige i utfallet (kanskje noen med jus-utdannelse her som evt. kan kommentere f.eks punkt 7.)

ARTICLE 19

Arbitration

I . Any dispute relating to the application or interpretation of this Agreement, other than issues
arising under Article 20 or under Annex 2, that is not resolved by a meeting of the Joint Committee
may be referred to a person or body for decision by agreement of the Parties . If the Parties do not
so agree, the dispute shall, at the request of either Party, be submitted to arbitration in accordance
with the procedures set forth below.

2 . Unless the Parties otherwise agree, arbitration shall be by a tribunal of three arbitrators to be
constituted as follows :

(a) Within 20 days after the receipt of a request for arbitration, each Party shall name one
arbitrator . Within 45 days after these two arbitrators have been named, they shall by
agreement appoint a third arbitrator, who shall act as President of the tribunal .

(b) If either Party fails to name an arbitrator, or if the third arbitrator is not appointed in
accordance with subparagraph (a) of this paragraph, either Party may request the President of
the Council of the International Civil Aviation Organization to appoint the necessary
arbitrator or arbitrators within 30 days of receipt of that request . If the President of the
Council of the International Civil Aviation Organization is a national of either the
United States or a Member State, the most senior Vice President of that Council who is not
disqualified on that ground shall make the appointment .

3 . Except as otherwise agreed, the tribunal shall determine the limits of its jurisdiction in
accordance with this Agreement and shall establish its own procedural rules . At the request of a
Party, the tribunal, once formed, may ask the other Party to implement interim relief measures
pending the tribunal's final determination . At the direction of the tribunal or at the request of either
Party, a conference shall be held not later than 15 days after the tribunal is fully constituted for the
tribunal to determine the precise issues to be arbitrated and the specific procedures to be followed .

4 . Except as otherwise agreed or as directed by the tribunal :

(a) The statement of claim shall be submitted within 30 days of the time the tribunal is fully
constituted, and the statement of defense shall be submitted 40 days thereafter . Any reply by
the claimant shall be submitted within 15 days of the submission of the statement of defense .
Any reply by the respondent shall be submitted within 15 days thereafter.

(b) The tribunal shall hold a hearing at the request of either Party, or may hold a hearing on its
own initiative, within 15 days after the last reply is filed .

5 . The tribunal shall attempt to render a written decision within 30 days after completion of the
hearing or, if no hearing is held, within 30 days after the last reply is submitted . The decision of the
majority of the tribunal shall prevail .

6 . The Parties may submit requests for clarification of the decision within 10 days after it is
rendered and any clarification given shall be issued within 15 days of such request.

7 . If the tribunal determines that there has been a violation of this Agreement and the responsible
Party does not cure the violation, or does not reach agreement with the other Party on a mutually
satisfactory resolution within 40 days after notification of the tribunal's decision, the other Party
may suspend the application of comparable benefits arising under this Agreement until such time as
the Parties have reached agreement on a resolution of the dispute . Nothing in this paragraph shall
be construed as limiting the right of either Party to take proportional measures in accordance with
international law .
 
Back
Top