Norwegians punktlighet

• Thread starter Thread starter TL
  • Start date Start date
Røros mangler enkelt og greit folk!
De har ikke kompetansen i orden enda. Og de har sendt massevis av folk på kurs. De hadde 15 forsinka fly før kl 10:30! Bra gjort! Men pga lite folk! Kanskje litt med vær også,men de mangler absolutt folk.

Jeg som kunde forholder meg til flyselskapet, ikke handlingselskapet som noen her legger skylden på. Sas har dobbelt så god punktlighet i %, samtidig over dobbelt så mange avganger som lillebror. dette sier vel sitt om kvaliteten Norwegian leverer for tiden.

At Røros sliter med mannskap har jeg lite forståelse for. De har tatt på seg et oppdrag og man bør forvente at kundene ikke lider noen last ved dette. Og igjen: Norwegian er ansvarlig for sin drift og kundepleie. Dvs. at jeg som kunde rekker mine avtaler. Uansett hvor mye Ellingsen skylder på handling agenter, forandrer ikke dette kunde ansvaret til Norwegian.

Nå er det faktisk sånn ar Røros ble tvunget til å ta over før de ønsket. Northport ga bare en mnd oppsigelses tid. Så Norwegian godtar nok glatt at Røros har problemer et par mnd.

Nå er det faktisk sånn ar Røros ble tvunget til å ta over før de ønsket. Northport ga bare en mnd oppsigelses tid. Så Norwegian godtar nok glatt at Røros har problemer et par mnd.

De er nok en ting, en annen er jo det faktum at Norwegian som kjøper av handling tjenester også er nokså spesifikke på hva de vil ha, eller betale for, de igjen vil gjennspeile på bemanning hos den enkelte aktør.
Prisene for handling idag er ganske så hardt presset og det sier seg selv at
alle handlingselskaper strekker bemanningsstrikken så langt de kan.

Men det er jo i 1ste omganag, kunden ( passasjeren ) som får lide for dette,
er redd for at dette er litt kalkulert for blant endel selskap at de får tåle noen
forsinkelser hvis der kan spares kroner på handling.
Er sikker på at hadde Norwegian hostet opp mer penger pr. handling så hadde Røros Dlyservice ansatt tilsvarende med folk, m.a.o Norwegian får det de betaler for

Poenget er ikke om Norwegian godtar dette, men om kundene er fornøyd med behandlingen de nå får. At Røros overtok på kort varsel er vel og greit, men ingen god unnskyldning når min kostbare tid nå består av ventetid.

Okei, så dere hadde vært fornøyde med at uregelmessighetene hadde fortsatt hos Northport da? Norwegian har gått høyt på banen og sagt at de bytter handling-agent for å redusere uregelmesighetene. Det å bytte handling agent vil alltid gjøre vondt. Når de da stiller seg i en slik situasjon at Røros ikke får tid til å bygge opp organisasjonen ordentlig før de må overta, er det Norwegian som må ta skylden for dette. Det er mange her som kritiserer Røros uten særlig god grunn. De har bare fått jævlig dårlig tid på seg.

Norwegian har ganske sikkert kalkulert med at det blir økte uregelmesigheter, i en overgangsperiode. Og at dette vil gå ut over passasjerne. Men hva er alternativet?

Last edited:
Okei, så dere hadde vært fornøyde med at uregelmessighetene hadde fortsatt hos Northport da? Norwegian har gått høyt på banen og sagt at de bytter handling-agent for å redusere uregelmesighetene. Det å bytte handling agent vil alltid gjøre vondt. Når de da stiller seg i en slik situasjon at Røros ikke får tid til å bygge opp organisasjonen ordentlig før de må overta, er det Norwegian som må ta skylden for dette. Det er mange her som kritiserer Røros uten særlig god grunn. De har bare fått jævlig dårlig tid på seg.

Norwegian har ganske sikkert kalkulert med at det blir økte uregelmesigheter, i en overgangsperiode. Og at dette vil gå ut over passasjerne. Men hva er alternativet?

Tror faktisk ikke jeg kan huske om Northport har hatt noen så dårlige dager som det Røros har hatt den siste tiden. Northport hadde også for lite folk på jobb,men folk jobbet så godt de kunne og litt til. Og da gikk nesten alt fly under 15 min delay. Noen ble jo forsinket,men ikke over 20 fly om dagen..
Får se hva som skjer på søndag igjen, det er en av de mest travleste dagene.

Det er ikke alltid at flyselskapenes systemer og OSL's system kommuniserer. Derfor legges noen ganger tilfeldige tider inn i OSL's systemer for aa faa flighten 'ut'.

Men i dette tilfellet ser det ut som noen har korrigert offblock-tiden for aa registrere on-time avgang .. ? la meg gjette - Novair har 3 minnutters toleranse....?? ;)

Nå kjenner jeg ikke systemene til Novair. Men, OSL har jo sitt system som registrerer automatisk. En del av selskapene jeg jobber med registerer også automatisk. F.eks KL så får jeg en off block tid i codeco i det sekundet bremsene slipper. Det vil kanskje gå inntil 30 sek - 1 min før laseren på gate har fått med seg at fluet pusher. Og det er helt greit. Andre selskaper legger jeg manuelt inn push på, og da følger jeg OSL sin klokke på gate. Og da opplever jeg at jeg får ut et fly kl 0719, og det er reel tid hvor flyet beveger seg ut av gate, men når jeg sjekker osl sitt system litt senere så kan de si f.eks 0724. Uansett, det er ofte tildels stor (inntil 5-6 min) på interne systemer og OSL systemet. Og det er uansett om jeg får tiden automatisk (som KL, el gjør dette manuelt f.eks NB) Dette er irriterene, spesielt når jeg vet at alle flyene jeg har hatt en dag har pushet innen tiden, men OSL systemet sier at halvparten har 5-6 min delay.
S

Tror faktisk ikke jeg kan huske om Northport har hatt noen så dårlige dager som det Røros har hatt den siste tiden. Northport hadde også for lite folk på jobb,men folk jobbet så godt de kunne og litt til. Og da gikk nesten alt fly under 15 min delay. Noen ble jo forsinket,men ikke over 20 fly om dagen..
Får se hva som skjer på søndag igjen, det er en av de mest travleste dagene.

...Kan hjelpe til litt med hukommelsen fra f.eks sist måned..:p
Dato Flights Delayed 15mins%
5. okt. 64 43 32,8 %
8. okt. 70 44 37,1 %
15. okt. 70 43 38,6 %
26. okt. 69 46 33,3 %

Ting kommer til å bli meget bra om ikke lenge, da er folk på plass og mer utstyr ankommet. Imponerende av Røros å stable en så omfattende organisasjon på plass på så kort tid.

Ting kommer til å bli meget bra om ikke lenge, da er folk på plass og mer utstyr ankommet. Imponerende av Røros å stable en så omfattende organisasjon på plass på så kort tid.

Samme lovord var det vel under byttet til NP(Ting skulle bli så bra). ikke at det hjalp noe særlig.....
Føler vi mister litt fokus her. Det er vel Norwegian paxen forholder seg til? Men Norwegian er vel blitt ganske brilliante i sine unnskyldninger, siden de klarer å vri punktlighets problemene over på sin underleverandør. Jeg syns Norwegian begynner å bli litt stakkarslig. stakkars oss, stakkars oss og bla bla bla.

Er helt enig i at det er DY passasjerene forholder seg til men her er det flere faktorer inn i bildet. Mange DY maskiner står på basene SVG, BGO og TRD om natta og skal inn til OSL på morgenen. Har man dårlig vær og forsinkelser ut på morgenen fra disse basene inn til OSL og attpåtil tåkeforhold der så vil forsinkelsene henge med et stykke utover dagen.

Stort sett er pax'en veldig forståelsesfull synes jeg, ingen problem. Sågar var det en som fortalte meg at det var utrolig at flyet i det hele tatt gikk slik som tåka lå på OSL på tirsdags morgen. Husk, pax oppfatter det hele annerledes enn vi som sitter på dette forumet.

Er helt enig i at det er DY passasjerene forholder seg til men her er det flere faktorer inn i bildet. Mange DY maskiner står på basene SVG, BGO og TRD om natta og skal inn til OSL på morgenen. Har man dårlig vær og forsinkelser ut på morgenen fra disse basene inn til OSL og attpåtil tåkeforhold der så vil forsinkelsene henge med et stykke utover dagen.

Gjelder ikke det samme for SAS:rolleyes:

Uansett så tror jeg ikke at det er handlingagenten som er DY sitt største problem, men et for ambisiøst ruteprogram som går ut over regulariteten

Gjelder ikke det samme for SAS:rolleyes:

Uansett så tror jeg ikke at det er handlingagenten som er DY sitt største problem, men et for ambisiøst ruteprogram som går ut over regulariteten

SAS gjør det enkelt, de kansellerer i stedet for å ta igjen det tapte, også i dag ser jeg.

SAS gjør det enkelt, de kansellerer i stedet for å ta igjen det tapte, også i dag ser jeg.

Ja. derfor ser vi også at det til tider står standet og fortvilte pax rundt omkring, som intet tilbud får. Exs. svogeren ble stående i cph i 26 timer, pga teknisk. Ingen info, annet om å være tilgjengelig.

SAS har vel fordelen av flere avganger og kan ofte avlyse enavgang uten for mye trøbbel for passasjerene...

Enhver forsinkeler og kanselering er jo noe herk for den som rammes.
SAS har som det sies noe høyere frekvens på endel ruter.
OG maskiner i flere størrelser... fra 50 seter til 178 , så om man må kanselere en -600 avgang og kan sette inn en -800 mot en planlagt -600 eller -700 på neste så er ikke så svart/hvit som man skulle tro når det hevdes at SAS bare kanselerer for å ta inn det tapte...
Riktigere måling (som er umulig å få til) er vel antall forsinkede PAX minutter på destinasjon. (En utfordring til forbrukerombudsmannen... ?)

Back