Norwegians punktlighet

• Thread starter Thread starter TL
  • Start date Start date
AY sliter ved at de både har et over-ambisiøst program og flyr rundt med gamle skrøplige MD-11er som burde vært gjort om til fraktere for lengst. (MD-11 er et stilig fly, som dessverre ikke er blant de mest driftsikre i klassen)

Tullprat, AY har hatt problemer med ex Varig MD11 ER, reg. OH-LGG, ellers har flåten vært meget stabil og de har hatt mindre kanselleringer med M11 i forhold til A340 etter at den ble faset inn. Med kun 7 stk i flåten blir det forsinkelser når en maskin står med tech. Men klart, de begynner å dra på årene, den første ble faset inn i 1991, men det er jo ingen alder i grunn.

Fra samme tråd, se flyprogrammet til OH-LGA, dette er flyutnyttelse deluxe, AY og DY har skjønt det, flyene må være i luften.....

Sun 02/12/07 HEL-DEL AY21 02:20pm-12:19am
Mon 03/12/07 DEL-HEL AY22 02:35am-06:20am
Mon 03/12/07 HEL-BKK AY89 08:45am-11:15pm
Tue 04/12/07 BKK-HEL AY90 01:16am-06:50am
Tue 04/12/07 HEL-BKK AY89 09:10am-11:31pm
Wed 05/12/07 BKK-HEL AY90 12:57am-06:40am
Wed 05/12/07 HEL-BKK AY89 08:46am-11:10pm
Thu 06/12/07 BKK-HEL AY90 01:00am-06:50am (estimated)

On Monday 03/12/2007 02:20pm (Finnish Time) OH-LGA has been on route 19hrs 19 minutes for last 24hrs.
On Tuesday 04/12/2007 08:45am (Finnish Time) OH-LGA has been on route 20 hrs 4 minutes for last 24hrs.
On Wednesday 05/12/2007 09:10 am (Finnish Time) OH-LGA has been on route 20 hrs 4 minutes for last 24hrs.

Last edited:
Åhhh? Etter det jeg har fått med meg, har det vært en del freezing rain på OSL i det siste. Er det ikke slik at det er SAS som er i besittelse av utstyret som fjerner is fra fan-bladene. Norwegian kjøper vel denne tjenesten fra SAS og må derfor stille seg bakerst i køen, noe som vil føre til større forsinkelser.
Correct me if I'm wrong...

DY kjøper deice tjenester fra SGS på OSL, men de blir behandlet som alle andre selskaper. Jeg vet ikke hvorfor vi har så lite utstyr til fanblading deice, men det er nok et økonomisk spørsmål, og det er nok fordi det er sjeldent det er de værste dagene hvor det blir full stopp. Og også Nordic Aero gjør deice og sikkert også fanblade deice, men de har enda mindre utstyr.

Har alt for stor variasjon i punktligheten spör du meg, fra 19% den ene dagen (sant skal sies, de kom seg vel opp på 23% i löpet av dagen), til 82% den neste dagen....

Åhhh? Etter det jeg har fått med meg, har det vært en del freezing rain på OSL i det siste. Er det ikke slik at det er SAS som er i besittelse av utstyret som fjerner is fra fan-bladene. Norwegian kjøper vel denne tjenesten fra SAS og må derfor stille seg bakerst i køen, noe som vil føre til større forsinkelser.
Correct me if I'm wrong...

Du har helt rett! Når det gjelder fan blade icing så kjøper DY denne tjenesten av SGS, og dermed blir SK avganger prioritert for denne behandlingen. Dette har jeg sett og fått bekreftet. Dette burde DY gjøre noe med, kanskje RF kan utføre dette for DY.

Du har helt rett! Når det gjelder fan blade icing så kjøper DY denne tjenesten av SGS, og dermed blir SK avganger prioritert for denne behandlingen. Dette har jeg sett og fått bekreftet. Dette burde DY gjøre noe med, kanskje RF kan utføre dette for DY.

Hvis det tar for lang tid å vente på SGS er det jo bare for Røros å bruke en vanlig heater. Temperaturen er vanligvis litt for høy på en vanlig heater men det kompanserer man lett ved å øke avstanden til motoren litt. Må jo være lov å tenke litt selv og være kreativ :)

Hvis det tar for lang tid å vente på SGS er det jo bare for Røros å bruke en vanlig heater. Temperaturen er vanligvis litt for høy på en vanlig heater men det kompanserer man lett ved å øke avstanden til motoren litt. Må jo være lov å tenke litt selv og være kreativ :)

Flyselskapene krever at de som utfører dette har riktig kompetanse, så det må tilføres først.

Flyselskapene krever at de som utfører dette har riktig kompetanse, så det må tilføres først.

Er med på den, men hvis Norwegian mener det går for lang tid før SGS kommer, burde det ikke være noen stor sak å gi Røros nødvendig opplæring slik at de kan fjærne is fra motorer. Kanskje er Norwegian fornøyd med dagens opplegg....ikke vet jeg!

SGS yter vel ikke denne tjenesten gratis ? , og regner med at DY/SGS har en $$ avtale på dette og at SGS oppfører seg i henhold til avtale.
Men utover det, alt er SAS ' sin skyld, intet nytt.

Det er jo ikke SAS's skyld at SGS prioriterer SK fremfor DY på dette området, det kalles vel lojalitet, man tar først sine egne.

Well, jeg håper at de har en OLA på dette , det er muligens flere selskaper som får varmet seg på SGS ?

Før kl 0730 søndag hadde SAS 2 forsinkede fly og en prosent på ca 67%. noen minutter etterpå var dette endret til 0 forsinkelser og 100%. Hvem er det som endrer dette? Syntes bare dette var noe mistenkelig....

DY har en skriftlig avtale med SGS om motor avisning. SGS har lovet god tilgjengelighet og kapasitet.

Back