Re: Norwegians piloter og ledelse er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør
i post #17 skriver jeg at formuleringen er skrevet slik (min mening) for at foreningen skal ha en viss kontroll med hva selskapet leier inn av mannskaper. Ellers mister de jo helt innflytelse på hvilke arbeidsforhold som skal gjelde for kontrakspilotene, og i neste runde dem selv.
Ok, la oss snakke om din post 17
Uten en slik formulering er det jo liten vits å kjempe for fast ansettelse og gode vilkår for de ansatte, hvis ledelsen når som helst kan leie inn hva de måtte ønske av mannskap og fly eksternt.
Dette er helt vanlig å ha i avtaleteksten i seriøse selskaper.
Hvordan vet du hva som står i avtaleteksten til "seriøse selskaper"?
Hvilke selskaper gjelder dette?
Hvilken relasjon har du til pilotforeningen(e)?
i.h.t NF policy står det i teksten at ;
Enhver benyttelse av eksterne piloter/fly skal avtales med pilotforeningen
Det betyr at NF ønsker
full kontroll over all arbeidskraft selskapet benytter uansett
hvilke "gode" begrunnelser ledelsen måtte ha for i en periode å benytte slik arbeidskraft - uten unntak!
Det er mulig at dette i praksis kan fortone seg anderledes og mer fleksibelt, men i teorien
vil dette fjerne all fleksibilitet ved uforutsette hendelser, "sykdom", forrandringer i markedet,
oppstart i nye markeder osv.
Med en slik avtale sitter de ansatte da faktisk i en slik situasjon at man i ytterste konsekvens kan
føre bedriften til en konkurs uten engang å ha streiket ved å blokkere. Videre kan man også benytte dette som
ett pressmiddel i fremtidige konflikter for å oppnå andre ting. (ikke ulikt det de gjorde da de sa opp "fritidsavtalen")
W