Norwegians piloter og ledelse er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør

Re: Norwegians piloter og ledelse er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør

Sistnevnte har jeg forståelse for at foreningen ønsker, men ser på det som lite fleksibelt (at man orienterer foreningen om ulike wet lease avtaler er greit, men om det er slik at benyttelsen av slike avtaler omtrent skal legges frem for foreningen for godkjennelse så synes jeg foreningen virker noe kravstor).

Vel, de siste månedenes rabalder i selskapet har vel bevist at det kan lønne seg å ikke stole blindt på ledelsen i Norwegian.

Jeg "likte" følgende formulering:
"Enhver benyttelse av eksterne piloter/fly skal avtales med pilotforeningen"

Det er som å høre legeforeningen, som ofte i praksis mener følgende: "Det er ikke ledelsen på sykehusene som leder institusjonen - det er oss, legene, som skal ha siste ordet & vetorett.";)

Det er vanlig praksis i store organisasjoner at fagforeningene er involvert i alle ansettelsesprosesser.

Det er vanlig praksis i store organisasjoner at fagforeningene er involvert i alle ansettelsesprosesser.
Men det er stor forskjell på å ha uttalelsesrett og vetorett!

Det viktigste formålet med at foreningen skal kobles inn er at foreningen skal godkjenne selskapet ut fra et sikkerhetsperspektiv. Som regel sendes én eller flere av foreningens representanter på en audit av selskapet, pilotene og prosedyrene deres. Det tror jeg du synes er greit;)
Samtidig skal foreningen kunne ha en viss kontroll med hvor utstrakt bruken av wetlease er. Det er da ikke så rart.

:wow Dette er VANNVITTIGE forslag fra NF som i praksis gjør at fagforeningene har siste
ord i alt som ett flyselskap kan tenkes å foreta seg. Disse kravene hører overhodet ikke hjemme noe sted i 2012!
Hvis meg en annen bransje hvor ledelsen må spørre fagforeningene om å få ansette noen vikarer eller leie inn materiell ved behov???

Og - som vanlig - skyver man sikkerheten forran som ett argument for at pilotene skal kunne opptre som en
slags "kontrollerande myndighet". Du sier at dette er for sikkerhetens skyld, mens NF klart og tydlig sier at
dette er en kamp mot ”kontraktsproblematikken”.

Nå hadde jeg nesten glemt hvorfor jeg sjelden gidder titte innom forumet lenger...

:wow Dette er VANNVITTIGE forslag fra NF som i praksis gjør at fagforeningene har siste
ord i alt som ett flyselskap kan tenkes å foreta seg. Disse kravene hører overhodet ikke hjemme noe sted i 2012!
Hvis meg en annen bransje hvor ledelsen må spørre fagforeningene om å få ansette noen vikarer eller leie inn materiell ved behov???

Og - som vanlig - skyver man sikkerheten forran som ett argument for at pilotene skal kunne opptre som en
slags "kontrollerande myndighet". Du sier at dette er for sikkerhetens skyld, mens NF klart og tydlig sier at

Det har jo visst seg at ledelsen i DY trenger noen begrensninger på hva de kan gjøre av sprell, basert på siste års hendelser

At du, som tydeligvis har mye imot piloter og påtatt deg oppgaven å være imot dem her inne, er uenig er nå så

ARPI pilotene på HEL basen får vel snart nye ansettelsespapirer i posten da eller??

At du, som tydeligvis har mye imot piloter og påtatt deg oppgaven å være imot dem her inne, er uenig er nå så

Jeg har ingenting imot piloter, jeg har noe imot enkelte fagforeninger.

Det er jo drøssevis her som har påtatt seg oppgaven med å være imot ledelsen i flyselskaper og
diverse myndigheter nesten uansett hva de foretar seg, så jeg ser vel ikke helt forskjellen.

Jeg "likte" følgende formulering:
"Enhver benyttelse av eksterne piloter/fly skal avtales med pilotforeningen"

Det er som å høre legeforeningen, som ofte i praksis mener følgende: "Det er ikke ledelsen på sykehusene som leder institusjonen - det er oss, legene, som skal ha siste ordet & vetorett.";)

Uten det punktet er enhver avtale nesten verdiløs, så den er nok ganske standard der et oppegående flygerforbund har hjulpet med avtalen. Hvordan det er med NPF vet jeg ikke.

Du gjør vel en del mer enn å titte....derav problemet ;)

Nei, du. Det som er problemet er at du sitter ladet som en fjær for å springe frem hver eneste bidige gang noen av oss på "motstanderlaget" skriver noe som helst her inne. Da kommer det et eller annet krasst, unyansert, og gjerne faktaløst innlegg som åpenbart er formulert på en måte som skal provosere mest mulig. Det hadde hjulpet debatten SVÆRT mye om du kunne moderert deg endel når du skriver, så er det mye lettere å forstå og respektere meningene dine.
Jeg leser sjelden synspunktene dine som noe annet enn god, gammaldags, hissig raljering. DET er problemet! Lik det eller ikke.

Det er vel ikke generelt godt mottatt dette, selv blant DY piloter, så jeg vil vel ikke gå så langt som å kalle denne enigheten for en seier for noen parter før det har gått noen år.

De som forventet noe annet enn et kompromiss, hadde nok helt urealistiske forhåpninger. At noen er misfornøyd med et kompromiss er vel ikke så overraskende, men sett utenfra virker det som pilotforeningen har fått gjennom mer enn man kunne forvente.

Det finnes absolut ingen som skyver sikkerheten foran seg - sikkerheten er noe alle involverte i jobber med hele tiden og sikkerheten er VANNVITTIG dyrt - men en ulykke er VANNVITTIG mye dyrere og når man lar fokus på sikkerheten slippe - da skjer ulykkene (og en unødvendig ulykke er en for mye)

Det finnes absolut ingen som skyver sikkerheten foran seg - sikkerheten er noe alle involverte i jobber med hele tiden og sikkerheten er VANNVITTIG dyrt - men en ulykke er VANNVITTIG mye dyrere og når man lar fokus på sikkerheten slippe - da skjer ulykkene (og en unødvendig ulykke er en for mye)

Selvsagt!

Men, I flg. NF handler ikke dette om sikkerhet men om "kontraktsproblematikken" (ref link over)
Med andre ord om vilkår, rettigheter, ansettelsesforhold osv.
Å trekke inn sikkerhet blir derfor en avsporing av debatten om hva dette dreier seg om.

Derfor reagerer jeg på F35Landing sin følgende uttalelse;

Det viktigste formålet med at foreningen skal kobles inn er at foreningen skal godkjenne selskapet ut fra et sikkerhetsperspektiv.

De samme debatantene som i månedsvis hardnakket påstod at da DY pilotene sa opp "Fritidsavtalen"
var det "bare" pga. at "pilotene ville være mer hjemme med familien".

Personlig er jeg lei av å bli ført bak lyset av foreningene og enkelte debatanter her inne som muligens
har sterke tilknyttninger til disse foreningene - hva vet jeg. Når man i tillegg til stadighet blir utsatt for
personangrep fordi folk ikke klarer å svare på motargumenter eller har en annen mening, så blir man kanskje
litt krass. Beklager det, men her er det flere som bør gå i seg selv.

Det er vanlig at man har rett til å uttale seg i ansettelsessaker, men det betyr ikke at ledelsen behøver å ta innsigelsene for noe annet enn innsigelser. I tillegg har langt de fleste bedrifter delegert beslutninger om kortvarige engasjementer til ledelsen, hvor man ikke innlemmet fagforeningene i dette. Man har iallefall ikke vetorett for fagforeningene, slik den formuleringen jeg reagerte på kan synes som.

Det har jo visst seg at ledelsen i DY trenger noen begrensninger på hva de kan gjøre av sprell, basert på siste års hendelser

Jeg antar at du ikke mener at fagforeningene skal overta ansvaret for beslutninger hva angår daglig drift av selskapet, herunder evt innleie av kapasitet der det er behov for dette? Hvis piloter og selskap kommer til enighet om en avtale så vil vel normal praksis være at fagforeningene kommer på banen hvis avtalen brytes, og ikke i en kontinuerlig driftssituasjon.

Jeg antar at du ikke mener at fagforeningene skal overta ansvaret for beslutninger hva angårmdaglig drift av selskapet, herunder evt innleie av kapasitet der det er behov for dette? Hvis piloter og selskap kommer til enighet om en avtale så vil vel normal praksis være at fagforeningene kommer på banen hvis avtalen brytes, og ikke i en kontinuerlig driftssituasjon.

selvsagt, og jeg ser ikke hvordan denne avtalen gir pilotene noe ansvar/bestemmelsesrett over den daglige driften. Noe de heller ikke skal ha. Derimot ligger det inne en avtale om at ikke Kjos kal ta en "Ryanair"

Back