Norwegians piloter og ledelse er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør

Re: Norwegians piloter og ledelse er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør

selvsagt, og jeg ser ikke hvordan denne avtalen gir pilotene noe ansvar/bestemmelsesrett over den daglige driften. Noe de heller ikke skal ha. Derimot ligger det inne en avtale om at ikke Kjos kal ta en "Ryanair"

Det står i skrivet fra NF at "enhver bruk av eksterne fly og piloter skal avtales med pilotforeningen".

"Enhver benyttelse av eksterne piloter/fly skal avtales med pilotforeningen"

Kun eet begreb dækker dette: Management sellout. dislike

Om du er anti alt?
Synes du kjører harde innlegg, ofte.
Kan du ikke godta at i noen bransjer så er det slik.
Tror du ikke sjøfolkene på Bastøyferja ville hatt med et ord i laget
om en plutselig leide inn mannskap fra Fillipinene, eller kanskje en gresk
passasjerbåt for å fylle kapasiteten ved behov?

Huff ja, piloter som skriver på et flyforum :headbang

Flyforum ? , trodde det var en studiegruppe i diskusjonsteknik på Juridisk fakultet på UIO dette jeg ?

Det står i skrivet fra NF at "enhver bruk av eksterne fly og piloter skal avtales med pilotforeningen".

Ja, men det vil i praksis ikke ha noe å si på den daglige driften. Derimot vil den hindre DY hvis de forsøker basere den daglige driften på dette, og ikke bare i ekstraordinære situasjoner når de f.eks mangler et fly.

Du er sikkert fortsatt uenig og vil kverrulere videre, men jeg ser hvordan denne avtaler innvirker på DY sin normale daglige drift.

Ideelt sett burde man ha sluppet en slik klausul, men når dle v ledelsen vel ikke kan stoles helt på, så har de dessverre måtte ta den med.

Sett fra mitt utenfortående sted virker i og for seg avtalen fornufig. DY får lov til å åpne baser med innleid arbeidskraft og dermed redusere risikoen. Samtidig som de på lengre sikt ikke kan basere se på dette hvis basen viser seg å vær levedyktig. Iillegg gjør det skatteunndragelse langt vanskligere.

Dersom jeg forstår dette riktig så kan DY bruke innleide piloter på en base i inntil 2 år etter at basen er etablert, men må etter det tilby dem fast ansettelse.?? Dette virker fornuftig og riktig på meg. DY har fleksibiliteten dersom basen skal legges ned eller reduseres og dersom det går bra vil de som har bidratt få fast ansettelse.

Det jeg ikke forstår er om DY må leie inn et fly fra et annet selskap, fullt med crew, altså Wet Leas, så må det godkjennes av pilotforeningen. Står det noe mer i den delen av avtalen, eller må absolutt all wet leas godkjenes? Gjelder det dersom de får tech på et fly? dersom plutselig 3 DY maskiner på LPA kommer borti verandre og ikke er flygedyktige, må de da få tak i noen fra pilotforeningen for å godkjenne wet leas? Vi er jo kjent med at kollektive sykemeldinger er brukt som pressmiddler av ansatte innen luftfarten og i denne konflikten har jo viljen til å ta et ekstra skift ved pilotmangel vært brukt som pressmiddel. Har DY virkelig frasagt seg muligheten til å redde sine passasjerer ut av en situasjon med denne avtalen? Jeg håper og regner med at avtalen er mer detaljert en det som her har kommet frem.

Jeg synes forøvrig denne konflikten har vært grei, DY har tapt masse penger på å leie inn fly, samtidig som pax har blitt rammet i veldig liten grad. I de konfliktene som var i SAS for en del år tilbake, virket det som om målet var å ramme pax og ikke bare selskapet.

Selvsagt!

Men, I flg. NF handler ikke dette om sikkerhet men om "kontraktsproblematikken" (ref link over)
Med andre ord om vilkår, rettigheter, ansettelsesforhold osv.
Å trekke inn sikkerhet blir derfor en avsporing av debatten om hva dette dreier seg om.

Derfor reagerer jeg på F35Landing sin følgende uttalelse;

De samme debatantene som i månedsvis hardnakket påstod at da DY pilotene sa opp "Fritidsavtalen"
var det "bare" pga. at "pilotene ville være mer hjemme med familien".

Personlig er jeg lei av å bli ført bak lyset av foreningene og enkelte debatanter her inne som muligens
har sterke tilknyttninger til disse foreningene - hva vet jeg. Når man i tillegg til stadighet blir utsatt for
personangrep fordi folk ikke klarer å svare på motargumenter eller har en annen mening, så blir man kanskje
litt krass. Beklager det, men her er det flere som bør gå i seg selv.

Du får slutte å lese innleggene mine som fanden leser Bibelen. Hvis du leser det jeg skriver én gang til, så vil du se: i post #17 skriver jeg at formuleringen er skrevet slik (min mening) for at foreningen skal ha en viss kontroll med hva selskapet leier inn av mannskaper. Ellers mister de jo helt innflytelse på hvilke arbeidsforhold som skal gjelde for kontrakspilotene, og i neste runde dem selv.

Så svarer TOS i innlegg #18 at det høres "unødvendig tungvint ut" at dette må gjøres "hver gang".

Da forsøker jeg i innlegg #19 å forklare hvorfor det er viktig at denne vurderingen gjøres av foreningen fra gang til gang, og ikke bare på et forhåndsbestemt generelt grunnlag. Da spiller blant annet en sikkerhetsvurdering inn.
Du vet det går an å ha to tanker i hodet på en og samme tid.
Og hvordan får du det til at du svarer krasst fordi du blir utsatt for personangrep når det er du selv som krasser det til FØR du blir utsatt for et såkalt personangrep?? Nå tror jeg du har mistet litt oversikten her.

i post #17 skriver jeg at formuleringen er skrevet slik (min mening) for at foreningen skal ha en viss kontroll med hva selskapet leier inn av mannskaper. Ellers mister de jo helt innflytelse på hvilke arbeidsforhold som skal gjelde for kontrakspilotene, og i neste runde dem selv.

Ok, la oss snakke om din post 17

Uten en slik formulering er det jo liten vits å kjempe for fast ansettelse og gode vilkår for de ansatte, hvis ledelsen når som helst kan leie inn hva de måtte ønske av mannskap og fly eksternt.
Dette er helt vanlig å ha i avtaleteksten i seriøse selskaper.

Hvordan vet du hva som står i avtaleteksten til "seriøse selskaper"?
Hvilke selskaper gjelder dette?
Hvilken relasjon har du til pilotforeningen(e)?

i.h.t NF policy står det i teksten at ;
Enhver benyttelse av eksterne piloter/fly skal avtales med pilotforeningen

Det betyr at NF ønsker full kontroll over all arbeidskraft selskapet benytter uansett
hvilke "gode" begrunnelser ledelsen måtte ha for i en periode å benytte slik arbeidskraft - uten unntak!

Det er mulig at dette i praksis kan fortone seg anderledes og mer fleksibelt, men i teorien
vil dette fjerne all fleksibilitet ved uforutsette hendelser, "sykdom", forrandringer i markedet,
oppstart i nye markeder osv.

Med en slik avtale sitter de ansatte da faktisk i en slik situasjon at man i ytterste konsekvens kan
føre bedriften til en konkurs uten engang å ha streiket ved å blokkere. Videre kan man også benytte dette som
ett pressmiddel i fremtidige konflikter for å oppnå andre ting. (ikke ulikt det de gjorde da de sa opp "fritidsavtalen")

W

Flyforum ? , trodde det var en studiegruppe i diskusjonsteknik på Juridisk fakultet på UIO dette jeg ?

Hvis det er TOS du hinter til så er det vel få som har tilført diskusjonene i dette forumet mer enn han.

W

Hvis det er TOS du hinter til så er det vel få som har tilført diskusjonene i dette forumet mer enn han.

W

Jeg kjenner ikke professionen til TOS, ei heller mange andre her inne utenom de som får inntekt fra bransjen.

Det betyr at NF ønsker full kontroll over all arbeidskraft selskapet benytter uansett
hvilke "gode" begrunnelser ledelsen måtte ha for i en periode å benytte slik arbeidskraft - uten unntak!

Det er mulig at dette i praksis kan fortone seg anderledes og mer fleksibelt, men i teorien
vil dette fjerne all fleksibilitet ved uforutsette hendelser, "sykdom", forrandringer i markedet,

Med en slik avtale sitter de ansatte da faktisk i en slik situasjon at man i ytterste konsekvens kan
føre bedriften til en konkurs uten engang å ha streiket ved å blokkere. Videre kan man også benytte dette som
ett pressmiddel i fremtidige konflikter for å oppnå andre ting. (ikke ulikt det de gjorde da de sa opp "fritidsavtalen")

W

Selv om en helt vanlig avtaletekst er ny for deg, så kan du ta det med ro, de fleste flyselskap av noe størrelse fungerer helt fint med dette.

Selv om en helt vanlig avtaletekst er ny for deg, så kan du ta det med ro, de fleste flyselskap av noe størrelse fungerer helt fint med dette.

Sett med hvem sine øyne? Såvidt jeg har fått med meg sliter de fleste store selskapene i Europa idag
og mange vurderer/har oppstart av LCC selskaper i en eller annen form.
Tydligvis mange med meget gode kontakter inn i fagforeningene her.. :p

W

W

Dette er en klausul du finner i manualene og avtaleverkene i mange "tradisjonelle selskap" om senioritetslister og hvem som kan operere hvor, innleie av andre selskap etc. Nå vet jeg lite hvordan tingene foregår i Norge, men hvis det er likt med de traktene jeg befinner meg er der ingen tvil om hvor makten i mange sammenheng ser ut til å ligge. Når det er sagt kan en sikkert saktens diskutere hvor reell denne makten er til slutt og rest.

En kan mene hva en vil om det, men det er nå en gang sånn det er. Det er hevet over enhver tvil at mye av dette er arv fra hine hårde dager. Som en som kommer fra "en ordentlig jobb" (som ofte sies spøkefullt om jobber utenfor bransjen her borte) før flygingen er der uten tvil ofte en tankegang som er tildels fullstendig uforståelig. Det første en må innse er at "sånn er det bare" og la dem holde på som dem vil for å beholde ens egen tilregnelighet i enkelte tilfeller. Evolusjonen i denne verden får geologisk evolusjon til å virke lynrask og ofte er tankegangen at all forandring er dårlig nytt (med mindre det involverer iPad, iPhone og andre iProdukter).

Hva innleie angår er det nok ikke fullt så vanskelig som det antydes. Så lenge selskapet er europeisk og har europeisk AOC går det som regel bra. Bare se på Ryanair som fløy for British Airways under aksjonen til kabinpersonalet der, og i British Airways er der haugevis med klausuler om hvem som kan gjøre hva hvor osv.

Uansett, er det nå hyggelig at Norwegian og foreningen ser ut til å ha kommet fram til en avtale som begge kan leve med. Kanskje det kan bli litt fred nå og folket kan gå på jobb og gå hjem igjen etterpå uten noe mer om og men fra hverken den ene eller den andre kanten...

Ja, men det vil i praksis ikke ha noe å si på den daglige driften. Derimot vil den hindre DY hvis de forsøker basere den daglige driften på dette, og ikke bare i ekstraordinære situasjoner når de f.eks mangler et fly.

Du er sikkert fortsatt uenig og vil kverrulere videre, men jeg ser hvordan denne avtaler innvirker på DY sin normale daglige drift.

Ideelt sett burde man ha sluppet en slik klausul, men når dle v ledelsen vel ikke kan stoles helt på, så har de dessverre måtte ta den med.

Sett fra mitt utenfortående sted virker i og for seg avtalen fornufig. DY får lov til å åpne baser med innleid arbeidskraft og dermed redusere risikoen. Samtidig som de på lengre sikt ikke kan basere se på dette hvis basen viser seg å vær levedyktig. Iillegg gjør det skatteunndragelse langt vanskligere.

Dette er vel et diskusjonsforum, og jeg synes kanskje det er litt underlig at det blir trukket frem som kverulering når man forsøker å holde blikket på ballen og forholde seg saklig i argumentasjonen... La nå imidlertid det være.

Ja, jeg er fortsatt uenig i at dette er en fornuftig formulering, men det er vel bare å konstatere at dette nok bare er et uttrykk for hvordan maktforholdene i luftfarten er.

En klausul i kontrakten som sier at hovedregelen er fast ansettelse burde nære nok til å tilfredsstille de fleste, og hvis klausulen ikke følges så kan man reagere. Noen får det til å høres ut som om ledelsen helst bør holdes i ørene ved å gi en de facto vetorett til en spesiell gruppe, og jeg synes det er like lite lurt i luftfarten som i sykehusverden. Man kan selvsagt være uenige i dette, men jeg hadde vært rimelig lite fornøyd om en spesiell gruppe skulle ha en spesiell status i forhold til drift av selskapet bare i kraft av hvem de er (vi sliter med litt av det hos min arbeidsgiver, hvor en spesifikk "faggruppe" har svært stor innflytelse).

Jeg tror også man muligens blander sammen to ting her. Det sitatet jeg reagerte på kom i en lenke som en annen debattant viste til, hvor NF (ikke DYs pilotforening) om hvordan ting burde være. Hva som ligger i kontrakten til DY vet jeg veldig lite om, men graden av oppsiktsvekkenhet er ikke relatert til om det er den ene eller andre foreningen som sier at slik skal det være.

De andre forholdene som du nevner høres fornuftige ut, men min kommentar var altså en sidekommentar til det som NF mener er slik ting skal være.

Last edited:

Jeg tror også man muligens blander sammen to ting her. Det sitatet jeg reagerte på kom i en lenke som en annen debattant viste til, hvor NF (ikke DYs pilotforening) om hvordan ting burde være. Hva som ligger i kontrakten til DY vet jeg veldig lite om, men graden av oppsiktsvekkenhet er ikke relatert til om det er den ene eller andre foreningen som sier at slik skal det være.

De andre forholdene som du nevner høres fornuftige ut, men min kommentar var altså en sidekommentar til det som NF mener er slik ting skal være.

Med mindre noe er forandret i den nye avtalen, så er meg bekjent dette ikke noe nytt i DY heller. Og la oss nå ikke gå helt av skaftet her. Det dreier seg i praksis om at foreningen blir tatt med på råd når utenforstående leies inn, ikke i praksis en vetorett der foreningen stopper hele operasjonen. Det har så vidt jeg vet ikke skjedd her til lands i hvertfall. Med andre ord mer en formalitet enn man får inntrykk av at folk her inne tror.
Dette er altså ikke noe nytt NF har funnet på nå.

Og la oss nå ikke gå helt av skaftet her. Det dreier seg i praksis om at foreningen blir tatt med på råd når utenforstående leies inn, ikke i praksis en vetorett der foreningen stopper hele operasjonen. Det har så vidt jeg vet ikke skjedd her til lands i hvertfall. Med andre ord mer en formalitet enn man får inntrykk av at folk her inne tror.
Dette er altså ikke noe nytt NF har funnet på nå.

Dette er sikkert ikke noe nytt, men jeg reagerer nå likevel på ordlyden. Hvis det er kun en invitasjon til å ta med foreningen på råd så forstår jeg ikke behovet for en formulering hvor "enhver leie.... skal avtales med foreningen". Det høres ikke ut som en rådslagning, men det er mulig at det er slik det fungerer i praksis. Hvorfor trengs denne formaliteten om man har en klausul som sier at "hovedregelen skal være fast ansettelse", nei, det forstår ikke jeg.

Dette er sikkert ikke noe nytt, men jeg reagerer nå likevel på ordlyden. Hvis det er kun en invitasjon til å ta med foreningen på råd så forstår jeg ikke behovet for en formulering hvor "enhver leie.... skal avtales med foreningen". Det høres ikke ut som en rådslagning, men det er mulig at det er slik det fungerer i praksis. Hvorfor trengs denne formaliteten om man har en klausul som sier at "hovedregelen skal være fast ansettelse", nei, det forstår ikke jeg.

Nå er den ordlyden bare en liten del av et notat som NF har publisert i dag. Det er vel slettes ikke sikkert at man har brukt all verdens tid på selve formuleringen heller. NF har neppe regnet med at én setning skulle dissekeres på et forum en hel dag:)
Hva som eventuelt står ordrett i DY´s avtale er det jo ingen av oss som vet.

Last edited:

Nå er den ordlyden bare en liten del av et notat som NF har publisert i dag. Det er vel slettes ikke sikkert at man har brukt all verdens tid på selve formuleringen heller. NF har neppe regnet med at én setning skulle dissekeres på et forum en hel dag:)

Muligens ikke...;) Nå brukte jeg kun 1 minutt på å lese dokumentet til NF (og noen ganske få minutter på å kommentere det), og reagerte umiddelbart på det. Det er mulig at noen som er "vokst opp" i sektoren ikke tenker noe over det. Slik ordlyden er vil jeg tro at de fleste oppfatter dette som en form for vetorett. Hvorvidt det er så i praksis er noe annet, men siden jeg ikke jobber i bransjen så vet jeg ikke hva som er etablert praksis.

Vedr. wetlease og fagforeninger, så gjør dere en høns til fem kuer. Det normalt at det alltid er noen selskaper som er ferdig godkjent av forening og selskap til å fly wetlease. Dermed er det ved behov bare å ta en telefon til foreninga og vips så er det greit. Slike ting kommer som regel på plass på svært kort tid når behovet er der. Ikke akkurat tungrodd og komplisert hvis det er tilrettelagt på en god måte.

Back