• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegians miljøtiltak

Re: Norwegians miljøtiltak

Hvem som står står bak et slikt miljøpålegg på flybiletter er likegyldig for min del, det er OK for meg å betale mere for å fly (nå får jeg jo ikke et annet valg..) men da skal flyselskapene f**n ikke tjene cash på dette!

Polaris har et sabla godt poeng, biltrafikken? Angrep den heller..! Stadigvekk hører vi unnskyldinger om hvor vanskelig det er å få til saker&ting, men det MÅ taes et tak i dette uansett.

For Norges del vil jeg få bygget nye dobbelsporede jernbanestrekninger mellom de store byene + Haukelibanen pluss Fauske - Narvik og videre til Tromsø. DA snakker vi STORE miljøbesparelser ved å flytte den enorme mengden cargo over på bane.

Hvem som står står bak et slikt miljøpålegg på flybiletter er likegyldig for min del, det er OK for meg å betale mere for å fly (nå får jeg jo ikke et annet valg..) men da skal flyselskapene f**n ikke tjene cash på dette!

Polaris har et sabla godt poeng, biltrafikken? Angrep den heller..! Stadigvekk hører vi unnskyldinger om hvor vanskelig det er å få til saker&ting, men det MÅ taes et tak i dette uansett.

For Norges del vil jeg få bygget nye dobbelsporede jernbanestrekninger mellom de store byene + Haukelibanen pluss Fauske - Narvik og videre til Tromsø. DA snakker vi STORE miljøbesparelser ved å flytte den enorme mengden cargo over på bane.

Du har noen gode poeng der Ståle.
Og et av problemet med de såkalte miljøavgiftene er jo at de alle går inn i det store sluket til AS Norge.
Jernbanen kan sikkert ta endel fra flyet hvis det blir dobbelt spor engang i fremtiden.
Nå kommer jo også biofuel for fly, så da blir det jo enda mindre utslipp.

I utgangspunktet tjener ikke flyselskapene penger på dette. CO2-prising innebærer økte kostnader for flyselskapene som igjen sannsynligvis resulterer i økte priser. Flyselskapene tjener kun på dette om de er flinke til å redusere utslippene slik at de kan selge eventuelle overskytende kvoter, og det er ofte fornuftig med belønning om noen gjør de riktige tingene.

Hva angår biltrafikken så Bør denne underlegges miljøbeskatning, og det gjøres vel per i dag? Kanskje kunne man gjort mer.

I utgangspunktet tjener ikke flyselskapene penger på dette. CO2-prising innebærer økte kostnader for flyselskapene som igjen sannsynligvis resulterer i økte priser. Flyselskapene tjener kun på dette om de er flinke til å redusere utslippene slik at de kan selge eventuelle overskytende kvoter, og det er ofte fornuftig med belønning om noen gjør de riktige tingene.

Hva angår biltrafikken så Bør denne underlegges miljøbeskatning, og det gjøres vel per i dag? Kanskje kunne man gjort mer.

Riktig det du sier der også, blir prisene høye nok så kommer folk til å velge alternative reisemåter selvom det tar lengre tid.

Vi må bygge landet for fremtiden om vår industri skal kunne stå konkurransedyktig, og da gjelder det ikke å sitte på gjerdet og håpe på biofuel til fly dukker opp om kort tid!

Oppgrader dagens baner til dobbelspor og høyere hastighet til alle tog, samtidig som at man bygger høyhastighetslinjer. Blir litt OT her, men vi er jo inne på dette med miljø.... ;)

Det snakkes om ISO her, TuiFly Nordic har jo fått tildelt ISO, hva gjør de som DY ikke gjør?
-----
ISO-sertifiseringen er "diplomet på veggen" som viser at selskapet har hatt vilje til å gjøre noe med dette. Det er dog mye politisk korrekthet forbundet med begrepet "miljø" i dag, og mange sprer rundt seg med mye "svada" om miljøspørsmålet. Det er derfor helt ok at Kjos mener at ISO er bare "pjatt" og noe man betaler dyrt for...Kanskje er anskaffelsen av en bensingjerrig flyflåte svaret hans? Men ellers har det ikke vært miljø som har vært mest frontet fra DY'side så langt. Da f.eks. det danske forbrukerombudet for to år siden ba alle luftfartselskaper som fløy på Skandinavia redegjøre for sin miljøprofil, var det to som ikke engang svarte på henvendelsen, Ryanair og Norwegian.

Jeg kjenner til tre ISO-godkjente skandinaviske luftfartsselskaper, SAS, Thomas Cook Scandinavia og TUI Nordic. For å smykke seg med ISO-betegnelsen, kreves det en organisasjon med miljøpolitisk vilje. Og noe fornuftig kommer det da ut av denne miljøpolitikken. Hos Thomas Cook rersirkuleres ALT som kan resirkuleres etter en flygning, og midlene gis til veldedighet (Redd Barna).

Miljøhensyn vil bare bli viktigere og viktigere fremover, så det er greit å være på forkant, om det heter ISO-sertifisering, eller noe annet.

Tally-Ho

Back