• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegians miljøtiltak

Re: Norwegians miljøtiltak

Vil det ikke være aller mest miljøvennlig å sørge for at prisene er såpass høye at ikke alle har råd til å fly hele tiden?

Jeg ikke forstar ditt tankegang. Hvordan vil du politisk sörge for at ikke alle har rad til a fly dersom en av de overste polititiske prinsipier er likestilling? Det hva du insisterer betyr faktisk en deling i fattig og rik, og siste-nevnte har rad a fly dersom de er rik nok. De fattige forblir etter din logikk pa bakken.

Selv om du far dette til i en land med 5 Mio. innbyggere, sa er det ingen lösning for en globalt problem. Det hva ville har hjulped mere er en life-limit pa fly i ar. Slik at man far de gamle fly ut av traffik og ikke bare selger dem fra A til B til C.

Vi ma innse at dersom vi virkelig vil gjöre noe for klima og bevaring av naturen, sa betyr dette en dyp-gripende omstilling av alle vare livets mönster. Vi lever na i IT-aera, globalisert ökonomi og dette har ökt de interaksjons-rekkevider betydelig. I 1911 ble denne interaksjons-rekkevidde sa vidt som man kunne ga pa fot. Sa kom sykkel, bil, etc til allmen og rekkevidden har ökt hele tide. Fordi all dette er basert pa billig energi uten at den som forurenser betaler de faktiske kostnader. Tenk deg om bilen virkelig ville har gatt denne evolusjons-veien med bensin/diesel engines dersom de fra dag 1 ville har matte betale sine faktiske kostnader...

Dessverre er det for sent na. Den neste store oljepris-eksplosjon vil tvinge oss til a omstille var hverdag mere. Flyreisen vil forsatt bli relativ billig, men den sum av inntekten som folk har til disposisjon til reiser vil synke dersom bensin fordyrer seg markant. Jeg forutsetter her at folk flyr mindre för de stopper a kjöre bil og gar over til kollektiv traffik.

En avgifts-system, uansett hvordan det blir, vil bare öke trykk pa lönninger og gi alle östeuropeiske selskaper som kan betale mini-lönninger en utrolig fordel i en apent europeisk marked. Med sann en aksjon vil man de facto ikke stoppe flytraffiken eller forminske antall reiser, man bare eksporterer norske jobber til Litauen, Estland, Latvia og Ukraina.

Last edited:

Jeg ikke forstar ditt tankegang.

Jeg stilte bare et spørsmål for å sette det litt i perspektiv, jeg argumenterte ikke på noen måte for begrensninger i flytrafikken. Så vennligst ikke tillegg meg de meninger ;)

Og jeg er faktisk enig med deg at oljeprisen (og energipriser) vil gjøre at dette regulerer seg selv!

Last edited:

Skrur man prisene opp vesentlig, vil det jo bli sånn at bare "de rike" har råd til å reise, og de reiser uansett hvor dyrt det måtte bli.

Det finnes en mellomting mellom dagens priser og at bare "de rike" har råd til å fly. Folk flyr mye mer nå enn for 15 år siden. Prisene er vel omtrent de samme eller litt billigere, mens kjøpekraften har økt enormt.
Følgene er at folk reiser mye og langt. 4-5 turer utenlands pr år på ferie er mer normalt enn unormalt, og da begynner jeg å stusse over vårt reisemønster.

Nå skal man ikke glemme at flybransjen er en av foregangsbransjene når det gjelder miiljøtiltak. F.eks. eksprimenteres det tungt med alternativ fuel og nye motortyper og at man da i tillegg skal straffe bransjen tungt for å drive aggresiv utviking blir i mine øyne feil. Beskatning av eldre flytyper er mer veien å gå - selskaper som ta i bruk ny og mer miljøvennlig bør oppmuntres ved f.eks. senkede avgifter. På denne måten oppmuntrer man de som satser og straffer de som henger etter.

Beskatning av eldre flytyper er mer veien å gå - selskaper som ta i bruk ny og mer miljøvennlig bør oppmuntres ved f.eks. senkede avgifter. På denne måten oppmuntrer man de som satser og straffer de som henger etter.

Man kan nok gjøre litt av begge deler. Selskaper gis incentiver til å fase ut miljøineffektive fly hvis man lager et CO2-prisingssystem også. Det er jo ikke eksistensen av gamle fly som er problemet, men at disse brukes så dermed bør nok incentivsystemet rettes inn mot bruk.

Last edited:

Uten å ta DY vs SAS diskusjonen, men rent generelt: Kan det være slik at et selskap faktisk er bra når det gjelder miljø, uten å ha sertifisering, og kan det være sånn at det selskapet faktisk er ennå bedre enn et som er sertifisert?

Ja, det blir jo som bilkjøring. Det finnes folk som er flinke til å kjøre uten at de har sertifikat (kan ha mistet det, kan aldri ha fått det). Men det å ha sertifikat er ikke ensbetydende med at man er flink til å kjøre bil, men man har bestått minimumskravene en gang og ikke (synlig)gjort for mye dumt eterpå.

Det finnes en mellomting mellom dagens priser og at bare "de rike" har råd til å fly. Folk flyr mye mer nå enn for 15 år siden. Prisene er vel omtrent de samme eller litt billigere, mens kjøpekraften har økt enormt.
Følgene er at folk reiser mye og langt. 4-5 turer utenlands pr år på ferie er mer normalt enn unormalt, og da begynner jeg å stusse over vårt reisemønster.

Og hva så om folk reiser på 4-5 utenlandsturer, eller 20 for den saks skyld, har du eller noen andre noe med det å gjøre?

Og hva så om folk reiser på 4-5 utenlandsturer, eller 20 for den saks skyld, har du eller noen andre noe med det å gjøre?

Nei, hvis man selv må ofre noe, så er det ikke så viktig å være miljøvennlig lenger.

Nei, hvis man selv må ofre noe, så er det ikke så viktig å være miljøvennlig lenger.

Hvis man er bekymret for omfanget av flyreiser så er det to muligheter: Øke prisene slik at kun et fåtall har råd til å reise, eller gi hver person en kvote som de enten kan bruke selv eller selge til andre som er villige til å betale en sum penger som den potensielle selgeren er tilfreds med....

Er det slik å forstå at problemet løses om vi blir kvitt LCC'ene?

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg bynner å bli rimelig dritt lei at alt skal dreie seg om miljø avgifter her i lille Norge. De to store synderne er jo USA og Kina. Ærlig talt hvor mange promille ville det utgjort på verdensbasis hvis vi tok en/to mindre flyturer pr år?

Er jo sånn her i landet at man snart ikke kan gå på dass uten å betale miljøskatt.....

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg bynner å bli rimelig dritt lei at alt skal dreie seg om miljø avgifter her i lille Norge. De to store synderne er jo USA og Kina. Ærlig talt hvor mange promille ville det utgjort på verdensbasis hvis vi tok en/to mindre flyturer pr år?

Er jo sånn her i landet at man snart ikke kan gå på dass uten å betale miljøskatt.....

En smule overdrevet, kanskje...? Man skal vel heller ikke ha vært mye ute i verden før man ser at Norge på ingen måte er unikt i forhold til miljøavgifter.

Hvis man er bekymret for omfanget av flyreiser så er det to muligheter: Øke prisene slik at kun et fåtall har råd til å reise,

Hvorfor er det slik at det er enten eller?
Det er vel ikke snakk om å gjøre det så dyrt at kun et fåtall har råd til å reise? Er det noen som har foreslått det?
I dag har "alle" råd til å reise MYE. Trenger vi egentlig reise så mye som vi gjør?
Klarer vi kutte ut årets fjerde langhelg i Spania?

Hever man prisene noe, vil man kanskje få et litt mer bærekraftig reisemønster.

En smule overdrevet, kanskje...? Man skal vel heller ikke ha vært mye ute i verden før man ser at Norge på ingen måte er unikt i forhold til miljøavgifter.

Mulig jeg satt det litt på spissen, men lille Norge med 5mill kan da ikke gjøre stort i den globale sammenhengen når andre land gir blaffen?

Jeg kjører ikke bil og jeg sorterer søpla mi med glede, men når noen sier hvor mange ganger i året jeg skal fly eller staten pålegger meg å betale ekstra avgifter utover det jeg betaler for flybilletten pga. av at fly er "miljøskadelig", blir jeg forbannet.

Hvis man er bekymret for omfanget av flyreiser så er det to muligheter: Øke prisene slik at kun et fåtall har råd til å reise, eller gi hver person en kvote som de enten kan bruke selv eller selge til andre som er villige til å betale en sum penger som den potensielle selgeren er tilfreds med....

La oss heller forby flyreiser helt, det løser nok alle problemer, for flyreiser står jo som kjent for en enorm prosent av all menneskeskapt forurensning :rolleyes:

.. når noen sier hvor mange ganger i året jeg skal fly eller staten pålegger meg å betale ekstra avgifter utover det jeg betaler for flybilletten pga. av at fly er "miljøskadelig", blir jeg forbannet.

Fint du understreker poenget mitt på en så god måte :up:

Jeg kjører ikke bil og jeg sorterer søpla mi med glede, men når noen sier hvor mange ganger i året jeg skal fly eller staten pålegger meg å betale ekstra avgifter utover det jeg betaler for flybilletten pga. av at fly er "miljøskadelig", blir jeg forbannet.

La oss heller forby flyreiser helt, det løser nok alle problemer, for flyreiser står jo som kjent for en enorm prosent av all menneskeskapt forurensning :rolleyes:

Ser heller ikke poenget at noen skal sette opp avgiftene eller nekte meg å fly når jeg selv har lyst til det.

Fant denne :
Publiseringstidspunkt: 05/11/2011 11:45
Hver tredje nordmann tror at flytrafikken forurenser mer enn ti ganger så mye som den faktisk gjør, viser en ny undersøkelse.
Undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat for NHO Luftfart, viser også at ni av ti nordmenn ikke vet hvor stor del av CO2 utslippene som skyldes luftfart. Luftfarten står i dag for kun 2,1 % av de totale CO2 utslippene, men luftfartsbransjen vil redusere utslippene enda mer.

Kilde:http://www.ntbinfo.no/NHO-Luftfart/...050-07a8-11e1-9705-e5c15725434f&languageId=NO

I dag har "alle" råd til å reise MYE. Trenger vi egentlig reise så mye som vi gjør?
Klarer vi kutte ut årets fjerde langhelg i Spania?

Hever man prisene noe, vil man kanskje få et litt mer bærekraftig reisemønster.

Jeg kjenner absolutt ingen som reiser 4 ganger til Spania, og svært få jeg oppfatter som ekstravagante i sitt reisemønster. Mulig jeg kjenner feil folk, men selv om flybillettene er billige så løper jo endel andre kostnader når man reiser. Mitt inntrykk er vel at f.eks. hotellpriser ikke akkurat har gått ned de siste årene. Man skal vel også ha ledig tid til å reise så mye, men det har kanskje folk. Basert på trafikktall så er det jo klart at folk reiser mye, men jeg er ikke sikker på at det er et veldig stort problem i den store sammenhengen.

Du satte selv fokus på problemet med alle billigbillettene, og at det eneste som kunne avhjelpe dette var økte oljepriser. Jeg har vel i grunnen bare forsøkt å vise til at det finnes alternativer. Jeg tror vel heller ikke at det er i forhold til luftfarten at man skal løse verdens miljøutfordringer, men luftfarten skal selvsagt ta sin del av byrden.

Last edited:

Jeg kjenner absolutt ingen som reiser 4 ganger til Spania, og svært få jeg oppfatter som ekstravagante i sitt reisemønster.

Da kjenner du herved en... Jeg har det siste året hatt 7-8 langhelger rundt omkring i Europa, utelukkende sikret av lave priser. Et vennepar av meg dro til London nylig for å "shoppe litt", og jeg kjenner mange som tar relativt spontane turer basert på tilbud.

(...)Jeg har vel i grunnen bare forsøkt å vise til at det finnes alternativer. Jeg tror vel heller ikke at det er i forhold til luftfarten at man skal løse verdens miljøutfordringer, men luftfarten skal selvsagt ta sin del av byrden.

Jeg tror nok både incentiver til å kjøpe mer effektive fly, samt en avgiftsbelegging av "din påvirkning" er veien å gå. Problemet er at så lenge man ikke får dette som et globalt initiativ blir det utelukkende konkurransevridende, og dermed lite hensiktsmessig å implementere. Spørsmålet er hvilke tiltak man kan gjøre midlertidig inntil man har en global avtale.

For å spore tilbake til starten av tråden.. Tror noen virkelig på bedrifter som har miljøfokus? Flybransjen kjører miljø da de vet det selger og fuel er dyrt, andre bedrifter kjører det for profileringen. Hvis det hadde vært lønnsomt å være absolutt versting på miljø-fronten hadde de selvsagt gjort det. Med unntak av noen idealistiske småbedrifter er det stort sett kun bunnlinjen som teller.

Da kjenner du herved en... Jeg har det siste året hatt 7-8 langhelger rundt omkring i Europa, utelukkende sikret av lave priser. Et vennepar av meg dro til London nylig for å "shoppe litt", og jeg kjenner mange som tar relativt spontane turer basert på tilbud.

Jeg betviler ikke at det er mange her inne som reiser mye - det får man et klart inntrykk av, men jeg kjenner altså ingen som reiser så hyppig til utlandet (om det nå ikke er slik at jeg kjenner deg utenom forumet...:)). Kanskje jeg får skylde på at jeg til vanlig er bosatt i Nord-Norge, og at vi da får skylde på søringene som miljøsyndere som har bedre tilgang på direkteflygninger enn det vi har...;)

For å spore tilbake til starten av tråden.. Tror noen virkelig på bedrifter som har miljøfokus? Flybransjen kjører miljø da de vet det selger og fuel er dyrt, andre bedrifter kjører det for profileringen. Hvis det hadde vært lønnsomt å være absolutt versting på miljø-fronten hadde de selvsagt gjort det. Med unntak av noen idealistiske småbedrifter er det stort sett kun bunnlinjen som teller.

Jeg lar meg sjelden blende av CEO'er som Kjos og andre sine utlegninger av hvor flinke de er i forhold til miljø. Det jeg derimot tror er at disse er svært opptatte av hva som gir god effekt på bunnlinjen. For kostnadsfokuserte bedrifter er det ikke utenkelig at miljøeffektene er en heldig sideeffekt av satsning på nye fly (men hvor jeg nok tror at kostnadseffekten er betydelig viktigere enn miljøeffektene i beslutningsprosessen).

Back