Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Enda bra at du fant det ut. Men fortsett å grave sikkert mange fler slike grelle eksempler. Var allikevel ikke det som var essensen, snarere det at i andre tilfeller så måtte i en stor grad pax fikse seg selv når det gjaldt ombooking.

Forøvrig så aner jeg en god del ekstra smør på når mor og far skal fortelle hvor fryktelig dårlig behandlet poden har blitt, uten å forsvare behandlingen

Jeg minner om at pressesjefen selv, i SAS, beklager at de glemte disse passasjerene. Det skulle vel bety at de var overlatt til seg selv. Og som jeg stiller spørsmål ved, hvordan kan de glemme noen passasjerer når man har passasjerlister?

Men når det går galt kan det gå galt for hvem som helst. Ingen er vaksinert mot det.

Og det var ikke noe lang graving for å finne eksemplene. Jeg valgte bare det eksemplet.

Vidar

Nå var det vel knapt bare det faktum at passasjerene måtte booke om som var fremholdt som problemet. Det ble vel fremholdt omtrent som et faktum at på reiser med nettverksselskaper så bookes man alltid om til andre (det var iallefall flere oppslag i media om hvor enkelt SAS fortalte at det var å booke om til andre selskaper, som nok var ment å signalisere dette).

Hva angår smør og oppslag i media, så er vel mitt inntrykk at de som var aktive når det stod på som verst rundt DYs long haul problemer tok det meste av mediaoppslagene som god fisk og en nøktern representasjon av hva som var sannheten. Kanskje gjelder det andre regler i slike tilfeller?

Gratulerer med post nr1000.
Har mer enn en gang blitt "truet" med VG, filmet og skjelt ut, men ikke kommet på trykk allikvel. Heldigvis;)

Men når det går galt kan det gå galt for hvem som helst. Ingen er vaksinert mot det.

Nei, heldigvis, da er der iallefall et forbedrinspotensial for hvem som helst

Hvor stor gjennomsnittlig forsinkelse er det for passasjerer som blir ombooket til andre flighter for f.eks. en kansellert SK908? Var det ikke en slik kansellering i september?

Ved kansellering er det vanligvis noe som oppdages god tid foran planlagt avgang slik at man får et forsprang i å booke om hos konkurrenter, men jeg tviler at man får passasjerene av gårde før planlagt avgangstid for det. Da blir alternativene for SK308 fra EWR følgende (jeg har tatt med bare en ekstra å fly via)

SK908-alternativer.jpg

Det som er sikkert er at det hvis det ikke er en kansellering, så er ombooking ikke alltid det beste alternativet - selv med en heftig forsinkelse vil man være raskere hjemme enn vis en flyr alternativet.

For å trekke det tilbake til det egentlige temaet her, så er eksempelet ovenfor en god illustrasjon hvor mye en ombooking vil medføre for passasjerene til NLH - bare at utvalget samme dag er mye mye mindre (kanskje er bare BA182 eneste alternativ samme dag?).

Ved kansellering er det vanligvis noe som oppdages god tid foran planlagt avgang slik at man får et forsprang i å booke om hos konkurrenter, men jeg tviler at man får passasjerene av gårde før planlagt avgangstid for det. Da blir alternativene for SK308 fra EWR følgende (jeg har tatt med bare en ekstra å fly via)

Har opplevd flere ganger å bli ombooket til et fly med tidligere avgang enn det opprinnelige, så for å få en noenlunde realistisk tabell så bør du i det minste ta med SK904 og SK910. De re-routingenene gir 1 time forsinkelse til OSL, og gjerne mindre om det endelige reisemålet er Bergen, Stavanger eller Trondheim.

Det er alltid en del som kommer inn med connecting flight tidlig, eller sjekker inn på flyplassen tidlig nok til å rekke disse, i tillegg så har reisebyrå og flyselskap mulighet til å kontakte den reisende for å tilby alternativer og dermed tidligere oppmøte på flyplass. Og ja, det gjør de fra ofte etter min erfaring.

Det er alltid en del som kommer inn med connecting flight tidlig, eller sjekker inn på flyplassen tidlig nok til å rekke disse, i tillegg så har reisebyrå og flyselskap mulighet til å kontakte den reisende for å tilby alternativer og dermed tidligere oppmøte på flyplass. Og ja, det gjør de fra ofte etter min erfaring.

Ikke minst om du tar kontakt med flyselskapet med en alternativ rute, som passer deg, og der det er ledige plasser. Har aldri opplevd å få nei da.

Har opplevd flere ganger å bli ombooket til et fly med tidligere avgang enn det opprinnelige, så for å få en noenlunde realistisk tabell så bør du i det minste ta med SK904 og SK910. De re-routingenene gir 1 time forsinkelse til OSL, og gjerne mindre om det endelige reisemålet er Bergen, Stavanger eller Trondheim.

Men da er det vel snakk om en planlagt kansellering, og ikke minst en god varslingstjeneste fra SAS for å hanke inn passasjerer. De fleste som reiser i forretningssammenheng har som regel planlagt en full utnyttelse av slik lengre reiser og da er kanskje ikke en 1:20 eller 1:40 tidligerelagt avgang et alternativ. For mitt vedkommende hadde betydd på en ikke avsluttet testserie og sluttkontroll av installasjon ved mitt besøk i søre Chile i slutten august.

Men da er det vel snakk om en planlagt kansellering, og ikke minst en god varslingstjeneste fra SAS for å hanke inn passasjerer. .

Kansellerer man outbound på en longhaul, kanselleres normalt også returen tidlig, og da har man ofte litt fleksibilitet. Vanskeligere når kjerra kanselleres i siste liten, eller når det ikke finnes flere muligheter samme dag.

Men her finnes det jo en dullion mulige scenarioer ...

Men da er det vel snakk om en planlagt kansellering

I forrige innlegg skrev du at det oppdages i god tid.

Ved kansellering er det vanligvis noe som oppdages god tid foran planlagt avgang slik at man får et forsprang i å booke om hos konkurrenter

De fleste som reiser i forretningssammenheng har som regel planlagt en full utnyttelse av slik lengre reiser
På samme måte som mange fritidsreisende og en del forretningsreisende faktisk har mulighet til å dra til flyplassen litt før. Takker man nei til dette, kan man vel heller ikke klage på at man kommer hjem 6 timer for sent.

SK904 og SK910 kan normalt ikke ta med de fleste passasjerene fra et kansellert SK908, men det kan være et godt alternativ for de som har mulighet til å dra tidligere. Det går an å se muligheter, ikke bare problemer. Det viktige er å få flest mulig hjem så fort som mulig, eller?

Om man får sendt 50-100 passasjerer via CPH og ARN, mens resten går via MUC/LHR/FRA/CDG senere på kvelden så er vel det en løsning de fleste kan leve med.

Ser at du ikke har tatt med MUC på lista di også, den gir 6 timer forsinkelse.

Kan jo nevne i denne sammenheng at SK902 er kjent som 'søppelbøtta' på Newark. Det er siste avgang mot Europa og siste mulighet for å få avgårde folk som har f.eks. mistet tidligere forbindelser. Det har vært dager hvor den har vært booket halvfull på morgenen og gått smekkfull.

Hvor stor gjennomsnittlig forsinkelse er det for passasjerer som blir ombooket til andre flighter for f.eks. en kansellert SK908? Var det ikke en slik kansellering i september?

SK908-alternativer.jpg

Det som er sikkert er at det hvis det ikke er en kansellering, så er ombooking ikke alltid det beste alternativet - selv med en heftig forsinkelse vil man være raskere hjemme enn vis en flyr alternativet.

For å trekke det tilbake til det egentlige temaet her, så er eksempelet ovenfor en god illustrasjon hvor mye en ombooking vil medføre for passasjerene til NLH - bare at utvalget samme dag er mye mye mindre (kanskje er bare BA182 eneste alternativ samme dag?).

Du mangler en haug med alternativer som Lufthansa via munchen, KLM/Delta via Amsterdam og ikke minst 30+ UA flighter med ett stopp. Det er minst 10 alternativer som holder forsinkelsen under 2 timer

Hvor stor gjennomsnittlig forsinkelse er det for passasjerer som blir ombooket til andre flighter for f.eks. en kansellert SK908?

Husk at SAS er et nettverksselskap og det betyr at endelig bestemmelsesmål ikke uvanlig er noe annet enn OSL, dermed vil rerouting i en god del tilfeller ikke måtte gå via denne stasjonen.

Du mangler en haug med alternativer som Lufthansa via munchen, KLM/Delta via Amsterdam og ikke minst 30+ UA flighter med ett stopp. Det er minst 10 alternativer som holder forsinkelsen under 2 timer

Listen inneholder bare alternativer med avgang ETTER planlagt avgang for SK908. De to til AMS har avgang henholdsvis 1800 og 1810, altså FØR SK908.

Enligt DY´s hemsida så ska ARN-BKK på lördag 12/10 oppereras av Norwegian Long Haul istället för Hi Fly, räknar man med att ha -LNB klar till dess?

Last edited:

Det som är lite kul är att sen CS-TQZ tog över att flyga på ARN, tror jag flygningarna med henne varit som mest 45 min sen.

Idag lyfte hon på pricken 17.35 mot JFK

Man leser jo om at "Dreamliner-trøbbel kan bli dyrt for Norwegian" om de blir felt i Flyklagenemnda.
Hva er status vedr. dette? Er det en sak som går allerede, hvor Flyklagenemnda prøve saken på vegne av forsinkede kunder, eller kommer det an på om folk sender inn krav til de?

Det som är lite kul är att sen CS-TQZ tog över att flyga på ARN, tror jag flygningarna med henne varit som mest 45 min sen.

Idag lyfte hon på pricken 17.35 mot JFK

Airbus A340 ♥ ♥ ♥

:)

Nei, av og til lurer jeg på om ikke noen i Norwegian forbanner seg litt over at de ikke heller kjøpte noen nye (eller evt pent brukte) A330-200, smalt inn noen moderne seter og IFE, og startet LH-operasjonen med dem i stedet. Da kunne nok mye ha sett annerledes ut for Norwegian!

Airbus A340 ♥ ♥ ♥

:)

Nei, av og til lurer jeg på om ikke noen i Norwegian forbanner seg litt over at de ikke heller kjøpte noen nye (eller evt pent brukte) A330-200, smalt inn noen moderne seter og IFE, og startet LH-operasjonen med dem i stedet. Da kunne nok mye ha sett annerledes ut for Norwegian!

Säg om Alitalia går i konkurs kanske man kan ta över några av deras A330 ;)

Status
Not open for further replies.
Back