Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Egentlig ikke særlig annerledes enn at f.eks. SAS må booke billetter i høyere prisklasser for å få folk avgårde. Mange historier om folk som har havnet på Høyere Klasser i slike tilfeller ..

Noen ganger er det lett - andre ganger er det vanskelig. Nå finnes det seter i bøtter og spann på Qatar, Emirates, Lufthansa osv osv, så da blir det litt billigere ... Dager hvor det er færre seter tilgjengelig, blir det dyrere. Hva folk har betalt, er egentlig av mindre betydning.

Ikke alle skal til ARN heller - vi vet jo at det er mye nordmenn på disse flyvningene. Så da får de spredt dem litt også ..
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Man glemmer vel en liten detalj her...
Mange glemer detaljer her ;)
Nå har ikke jeg oversikt over hvilke gjennomsnitts-priser de ulike selskapene til JFK og BKK opererer med, men la oss for diskusjonens skyld si at
DY sine priser ligger i snitt 30% under konkurrentenes. DY får da altså inn 30% mindre pr kunde enn de andre selskapene. So far so good.
Det koster også mye å la folk ligge på hotell flere netter og evt. få regresskrav fra forsikringsselskapene.

Men, dette betyr at dersom DY får problemer å må booke om til "de andre" må DY selv dekke mellomlegget på 30%!
Altså ett direkte tap på 30% dersom de må booke om, mens "de dyre selskapene" går i "null" hvis de må booke om til noen med samme priser som seg selv.

Så du er 100% sikker på at man med interlining får billetter til samme pris hos en konkurrent som originalens pålydenede pris?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Amadues viste masse ledige på alle TG til Skandinavia.

Eller har du annen info?

Og bare til info, jeg flyr med alle inkludert Ryanair og Norwegian. Men jeg forventer ingen ting så lenge jeg booker med LCC.

Nei sitter ikke med info om ledig kapasitet, og det var heller ikke poenget. DY kan ha booket om pax til både TG, QR, EK med flere. Det fremgår ikke hvor disse 260+ passasjerene er booket om i artikkelen, men de har krav på å ende på Arlanda. Om de flyr TG fra BKK-OSL-ARN, eller QR BKK-DOH-ARN er vel i grunnen det samme for passasjerene, bare de kommer frem innen rimelig tid. Ser derfor ikke helt hva "komiske Skånevik" har gjort feil i denne settingen. Vil da håpe og tro de har booket endel pax direkte hvis det var ledige billetter, innenfor et edruelig prisnivå. DY har da ikke noen mål om å sende pax på lengst mulig rundtur.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jeg ser nå at de setter inn A343 i morgen ( lørdag ) ARNBKK
I følge Amadeus i alle fall...

35K*DY7205 GL /ARN 5 BKK 1545 0655+1E0/343

Har denne færre seter enn B787, ettersom det plutselig ble helt fullbooket?

Landar på ARN just nu

nax343.PNG
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Alle fly 'går istykker' fra tid til annen. Gjennomsnittlig skjer det imidlertid ikke så ofte. LNB er tungt overrepresentert.

Jeg har jobbet med IRR direkte eller indirekte i over 30 år i flere flyselskaper, og er ikke ukjent med å reroute kunder. Man bruker de mulighetene man har, og å la være å bruke en mulighet fordi den ikke er direkte er tull. Da får man aldri folk hjem.

Helt enig med deg i at folk må hjem vist flyet er kansellert. Jeg diskuterer nok heller den strategiske diskusjonen om omdømme-prisen det koster å la folk bli om-booket eller la de bo på hotell og vente på at flyet blir fikset. Nå er det jo slik at Norwegian har jo valgt til nå å la folk bo på hotell eller vente, og da får vi jo bare se på fortsettelsen. er dette et skifte der Norwegian begynner og om-booke, eller var det en utakt, og der folk igjen blir bedt om å overnatte på hotell med Thai massasje til flyet er fikset.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Har Hi-Fly/Five alltid ledige maskiner stående?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Nå er det jo slik at Norwegian har jo valgt til nå å la folk bo på hotell eller vente, og da får vi jo bare se på fortsettelsen. er dette et skifte der Norwegian begynner og om-booke, eller var det en utakt,

Som nevnt mange ganger - flyet var KANSELLERT .....
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Har LNB kommet seg hjem eller står den fremdeles i BKK?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Så med LNA på ARN 12:15 og Hifly allerede der er det vel bare få LNA over til OSL? Hvis ARN-BKK er oppsatt med 340.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

LNA og Hifly går vel begge til Bangkok i kveld, og da er det vel en mulighet for LNB som står i Bangkok nå er frisk og går tilbake sammen med LNA, så slipper de hviletid problematikk med Hifly.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Så du er 100% sikker på at man med interlining får billetter til samme pris hos en konkurrent som originalens pålydenede pris?

Egentlig ikke særlig annerledes enn at f.eks. SAS må booke billetter i høyere prisklasser for å få folk avgårde. Mange historier om folk som har havnet på Høyere Klasser i slike tilfeller ..

Dette er irrelevant, poenget er at det billigste selskapet vil alltid tape mest på å booke om til ett dyrere.
Ta ett ekstremt teoretisk eksempel; FR selger billeter til 1,- som blir kansellert og må booke om til ett annet selskap
som koster dem 5.000,- pr billett. Særdeles dårlig butikk, tap på kr 4.999,- Er det rimelige hoteller å oppdrive er det i teorien
lønnsomt for FR å hente dem selv ett par dager etter

Problemet er vel at det er en faktor til, og det er at kunden vel har krav på intill 600 Euro dersom forsinkelsen er stor, og dette fører til
lavpris selskaper taper store summer uansett hva de velger å gjøre når det er irr...!

Med andre ord, for LCC er det enda viktigere med regularitet enn for ett tradisjonelt selskap på longhaul, og om noe kan ødelegge for Kjos
LH sattsing så er det nettopp dette.

W
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Dette er irrelevant, poenget er at det billigste selskapet vil alltid tape mest på å booke om til ett dyrere.
Ta ett ekstremt teoretisk eksempel; FR selger billeter til 1,- som blir kansellert og må booke om til ett annet selskap
som koster dem 5.000,- pr billett. Særdeles dårlig butikk, tap på kr 4.999,- Er det rimelige hoteller å oppdrive er det i teorien
lønnsomt for FR å hente dem selv ett par dager etter

Problemet er vel at det er en faktor til, og det er at kunden vel har krav på intill 600 Euro dersom forsinkelsen er stor, og dette fører til
lavpris selskaper taper store summer uansett hva de velger å gjøre når det er irr...!

Med andre ord, for LCC er det enda viktigere med regularitet enn for ett tradisjonelt selskap på longhaul, og om noe kan ødelegge for Kjos
LH sattsing så er det nettopp dette.

W

Så du mener at LCC budgetterer med en indtægt på 1,- når de sælger en billet til 1,-?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Så du mener at LCC budgetterer med en indtægt på 1,- når de sælger en billet til 1,-?

Det kan vel ikke være vanskelig å forstå at Wahoo forsøker å sette problemstillingen på spissen...? Det er ikke alltid at ting skal tas helt bokstavelig.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10152052
Norwegian erstatter et Dreamliner-fly med leiefly


Ja, der kom det :)
Jeg ventet at dette ville skje veldig raskt, og det tok jo bare noen dager så var det på plass.
Det eneste rette av Norwegian, og de bør bruke HiFly-maskinen som fast backup når de setter dreamlineren tilbake i drift, inntil de ser at dreamlinerne oppnår den regulariteten som trengs for å ha fornøyde og tilbakevendende kunder i fremtiden.


Snacky
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

E24 presenterer:
DREAMLINER-MARERITTET
http://e24.no/spesial/norwegian

e24.no har laget en tidslinje med de viktigste hendelsene siden Norwegian valgte å lansere langdistansesatsningen sin og valget av Dreamliner.
 
Last edited by a moderator:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Noterer til sammenligning at SK har 89% innenfor 10 min til BKK fra GEN og 98% innenfor 7 min til BKK fra CPH, hva skjer egentlig på GEN - værproblem eller...?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top