Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Tjoo, men i og med de har valgt det segment de nu har (LCC), og må forvente at få samme antal tekniske cancelleringer som alle andre, så er man vel alt andet lige en dårlig forretningsmand hvis man ikke budgetterer med de omkostninger det nu har. Og så sætter man vel sine "revolutionære lave priser" i forhold til det.

Du mister poenget som er at LCC vil bli hardere økonomisk rammet ved SAMME antall tekniske problemer
som "dyre" selskaper. Det er jo en smule ironisk at LCC må prise seg selv høyere fordi de av og til må
kjøpe tjenester av de "dyre" selskapene - eller for å si det på en annen måte, DY må prise seg opp fordi de andre har
høye kostnader, ikke fordi de selv har det :old...
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Utsagnet adresserer at man må planlegge for hvordan man skal håndtere eller eliminere tilfeldighetenes spill. Flaks skal man ikke planlegge med.

Det er nok få flyselskaper som planlegger med at flyene skal få teknisk etter hver flygning - da måtte hvert flyselskap sittet med back-up materiell i stort omfang, noe vi jo ikke ser i nevneverdig grad. At man så iverksetter tiltak for å håndtere slike situasjoner er en annen sak, og jeg er naturligvis enig i at man skal ha en plan for hva man gjør.

Det er mulig det er semantikk, men jeg forstår ikke hvordan man kan eliminere tilfeldighetenes spill (kan man eliminere tilfeldighetene gjennom en plan så er det ikke lenger slik at vi snakker om tilfeldigheter).
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Tilfeldigheter kan man ikke planlegge for, men man kan planlegge for hvordan man skal handle når tilfeldigheter inntreffer, som f.eks. hvordan behandle pax. Der har DY feilet.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Du mister poenget som er at LCC vil bli hardere økonomisk rammet ved SAMME antall tekniske problemer
som "dyre" selskaper. Det er jo en smule ironisk at LCC må prise seg selv høyere fordi de av og til må
kjøpe tjenester av de "dyre" selskapene - eller for å si det på en annen måte, DY må prise seg opp fordi de andre har
høye kostnader, ikke fordi de selv har det :old...

Jeg er ikke enig. Hvis vi er enige om at de forskellige selskaber burde have lige mange tekniske cancelleringer, så indregnes det i den billetpris du tager. Hvis de så begge får en cancellering ekstra er udgifterne da vel de cirka de samme? En million koster vel en million i begge firmaer? Og derved er det ikke en god undskyldning for at behandle passagererne som burhøns.
Og at sætte et sindssygt tight ruteprogram op for en ny flytype..... De omkostninger har de andre selskaber ikke.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Ser det er to avganger BKK-ARN i morgen søndag. DY7206 forøvrig med 14.5 time forsinket avgang, da er vel det Hifly. Og DY7216 kl. 15.00 lokal tid. Det er vel da LNB som kommer tilbake.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Utsagnet adresserer at man må planlegge for hvordan man skal håndtere eller eliminere tilfeldighetenes spill. Flaks skal man ikke planlegge med.

Tror det er lite punkter om flaks i foretningsmodellen til Norwegian, så tvilsomt at de har planlagt med flaks. Er nok mer uflaks og en veldig uønsket hendelse at LNB har fått så mye tekniske feil, da LNA stort sett har fungert siden juni.

Enig i at man bør ha en plan for håndtering av uønskede hendelser, og er ganske sikker på at Norwegian har tenkt den tanken også. Så kan man selvfølgelig mene noe om planen for kundebehandlingen var god nok, men de siste dagers hendelser viser at de har tatt lærdom.

Derfor vil jeg fortsatt ønske dem lykke til, og håpe at uflaksen med tekniske feil snart forsvinner..
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Du mister poenget som er at LCC vil bli hardere økonomisk rammet ved SAMME antall tekniske problemer
som "dyre" selskaper. Det er jo en smule ironisk at LCC må prise seg selv høyere fordi de av og til må
kjøpe tjenester av de "dyre" selskapene - eller for å si det på en annen måte, DY må prise seg opp fordi de andre har
høye kostnader, ikke fordi de selv har det :old...

ironiskt eller ej. Slutsatsen blir väl att biljettpriserna de tar ut är för låga om de inte klarar av att hantera de oförutsedda kostnader som kan uppstå i verksamheten. Priset de skulle behöva ta ut är med andra ord högre och då är de inte så billiga som de försöker ge sken av. Det är ju redan i dag i diverse undersökningar visat att till exempel har SAS i många fall lägre pris än Norwegian.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Ser det er to avganger BKK-ARN i morgen søndag. DY7206 forøvrig med 14.5 time forsinket avgang, da er vel det Hifly. Og DY7216 kl. 15.00 lokal tid. Det er vel da LNB som kommer tilbake.

Förseningen på 7206 måste ju bero på hi fly crewet måste ha vilotid.

Men om nu Hi fly ska flyga från ARN under en tid nu måste väl DU's egna crew flyga eller hi fly sätta crew på bkk och jfk. Annars kommer de ju aldrig i tidtabell igen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Men om nu Hi fly ska flyga från ARN under en tid nu måste väl DU's egna crew flyga eller hi fly sätta crew på bkk och jfk. Annars kommer de ju aldrig i tidtabell igen.

Hvis HiFly skal fly t/r noen ganegr så setter de selvfølgelig ut crew. EN del av kabinen håndteres vel av DY-crewet også. Iflg. tidligere poster her så er det også sånn at de har sendt crew passive til JFK/BKK for å minske forsinkelsene de gangene de har måttet ta en tur på sparket.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det gir seg jo selv at crew må plasseres ut. Er nok på plass fra mandagens avgang til JFK.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

På grunn av de store forsinkelsene den siste tiden og av hensyn til passasjerer som skal reise med oss framover, har vi valgt å ta vår andre Dreamliner, EI-LNB, ut av langdistanseproduksjon inntil videre, sier han til VG.

- Boeing skal utføre vedlikehold og tester på flyet for å sikre akseptabel driftsstabilitet før flyet settes inn igjen i trafikk på langrutene, fortsetter Sandaker-Nielsen
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10152052
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Noen som har sammenlignet Ryanair sine kanselring policy med Norwegians ?
En skikkelig LCC booker bare pax over til sitt neste ledige fly? Kanskje det DY og så bør begynne med før de går helt konkurs?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Da var LNB på vei tilbake til Stockholm som første fly i dag fra Bangkok, Hifly ser ikke ut til å ha lettet ennå.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Da var LNB på vei tilbake til Stockholm som første fly i dag fra Bangkok, Hifly ser ikke ut til å ha lettet ennå.

LNB beräknas till ARN kl 21.20 & CS-TQZ beräknas kl. 23.15 så den borde lyfta inom närmsta timmarna :)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Da var LNB på vei tilbake til Stockholm som første fly i dag fra Bangkok, Hifly ser ikke ut til å ha lettet ennå.

Takeoff for 10 min siden. Får håpe pax er med dette flyet da så de slipper og vente til Hifly er klar.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Takeoff for 10 min siden. Får håpe pax er med dette flyet da så de slipper og vente til Hifly er klar.

EI-LNB er tatt ut av trafikk, så pax er nok med Hifly maskina....
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Vad hände med EI-LNB i BKK?
Var det något slags hydralikfel?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jeg er ikke enig. Hvis vi er enige om at de forskellige selskaber burde have lige mange tekniske cancelleringer, så indregnes det i den billetpris du tager. Hvis de så begge får en cancellering ekstra er udgifterne da vel de cirka de samme? En million koster vel en million i begge firmaer?

Dette kan tydligvis være litt vrient å forstå. Du glemmer at det er en inntjeningsside i regnestykket.
Du har rett i at kostnaden i kroner ved å booke om er like stor for LCC og vanlig selskap.
Men den kansellerte flight til LCC vil gå med "underskudd", mens den kansellerte flighten til ett "vanlig selskap" vil gå i "null" hvis
de begge må kjøpe nye billetter hos ett "vanlig selskap" for "vanlige priser". (veldig forenklet)
Dette simpelthen fordi LCC fikk inn færre kroner pr. kunde på sin kansellerte flight enn det den ombookede billetten koster.

Bedriftsøkonomisk sett er alså LCC mer utsatt for kanselleringer.

W
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

EI-LNB er tatt ut av trafikk, så pax er nok med Hifly maskina....

Nei den er nok full av pax, det var mulig å kjøpe billetter på avgangen i går. Norwegian vil jo at folk skal få den beste flyopplevelsen, så selvsagt fyller de opp LNB først, vist de ikke har noen vektbegrensinger da, slik de sist hadde pga. samme pumpe.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top