Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

men vist Norwegian har latt seg påvirke av media og om-booker pga. dette, er det jo ganske uheldig.

Norwegian har helt selv gått i baret her. De kunne fra problemene inntraff ha informert om at det er mulig å bli booket om eller få hotell og vente på at DY har ny flyavgang klar. Og så la passasjerene velge mellom ny routing eller hotell inntil neste avgang.

Og 24 timers forsinkelse samtidig som man ikke kan bekrefte om det i det hele tatt dukker opp et nytt fly er totalt uakseptabelt.

Jeg ser nå at de setter inn A343 i morgen ( lørdag ) ARNBKK
I følge Amadeus i alle fall...

35K*DY7205 GL /ARN 5 BKK 1545 0655+1E0/343

Har denne færre seter enn B787, ettersom det plutselig ble helt fullbooket?

267 på 340'n, iflg en annen tråd .. så 24 mindre.

Nå vet jeg ikke hva som er problemet med flyet, kanskje det trenger en lengre rep, og om-booking var eneste mulighet, men vist Norwegian har latt seg påvirke av media og om-booker pga. dette, er det jo ganske uheldig. 24 t. forsinkelse er helt ok,

Ikke sikker på hvilken verden du lever i, men 24 timer delay er ikke ok, uansett hvilket selskap det gjelder. Å komme på en flyplass, få info fra time til time, innlosjert klokken 0200 med beskjed om å være tilbake på flyplassen klokken 0900 for så ikke å komme avgårde før langt på dag er ikke OK. Dette har skjedd mer enn en gang.

Kjerra ble kansellert, sto det. Flyet er på vei til Stockholm, trolig tomt, for å bli reparert. Boeing har et hovedlager i Singapore, så det virker litt rart, men de vet nok hva de gjør ..

Dette er vel første gangen de har kansellert. Derfor hadde de neppe noen annen utvei enn å bruke andre sekskaper. Tviler på at de gjør det til noen vane.

Ikke sikker på hvilken verden du lever i,
En teknisk verden der ting kan gå i stykker. :)

Spørsmålet er om det er bedre å om-booke med andre flyselskaper eller vente til flyet blir fikset. Leste her før at de har kjøpt opp billetter med Qatar, og da er første flight kl. 20.50 på fredager i Bangkok, og de har kun 1,5 time i Doha. Dette er marginalt, og muligheten for en overnatting i Doha er stor, uansett kommer de ikke frem før dagen etterpå, lørdag til Stockholm. Så forsinkelsen blir stor uansett. Med overnatting i Doha er forsinkelsen på to dager. Da ville passasjeren virkelig føle seg sviktet, de har da nærmest blitt forlatt i utlandet av Norwegian. Et stort reservelager på alle destinasjoner er nok løsningen, men om-booking er nok ikke lurt å fortsette med.

.

Alle fly 'går istykker' fra tid til annen. Gjennomsnittlig skjer det imidlertid ikke så ofte. LNB er tungt overrepresentert.

Jeg har jobbet med IRR direkte eller indirekte i over 30 år i flere flyselskaper, og er ikke ukjent med å reroute kunder. Man bruker de mulighetene man har, og å la være å bruke en mulighet fordi den ikke er direkte er tull. Da får man aldri folk hjem.

Spørsmålet er om det er bedre å om-booke med andre flyselskaper eller vente til flyet blir fikset. Leste her før at de har kjøpt opp billetter med Qatar, og da er første flight kl. 20.50 på fredager i Bangkok, og de har kun 1,5 time i Doha. Dette er marginalt, og muligheten for en overnatting i Doha er stor, uansett kommer de ikke frem før dagen etterpå, lørdag til Stockholm. Så forsinkelsen blir stor uansett. Med overnatting i Doha er forsinkelsen på to dager. Da ville passasjeren virkelig føle seg sviktet, de har da nærmest blitt forlatt i utlandet av Norwegian. Et stort reservelager på alle destinasjoner er nok løsningen, men om-booking er nok ikke lurt å fortsette med.

Selv om det meste her virker som lett trolling, forbindelsestid i Doha er 60 minutter, og det er helt mulig å nå en forbindelse på 30 minutter.

-A

<mod>
Da holder vi oss til Norwegians longhauloperasjon - regularitet i denne tråden!
</mod>

90 minutter er ikke marginalt i DOH, det en grei forbindelse der du rekker fint å komme deg til gaten for ombordstigning, og slipper å sitte å vente noe særlig. Jeg ser at du har meninger, Spotterfly, men det virker som om kunnskapen ikke helt holder tritt.

For øvrig vet jeg ikke om DY har booket om til QR (har fått spørsmål om det), og selv om jeg visste så er det ikke informasjon som jeg kan gi ut.

ATT: Moderator! Så ikke siste "piskesnerten" her i tråden, selvfølgelig fritt frem å slette mitt svar dersom det ønskes.

Last edited:

90 minutter er ikke marginalt i DOH, det en grei forbindelse der du rekker fint å komme deg til gaten for ombordstigning, og slipper å sitte å vente noe særlig. Jeg ser at du har meninger, Spotterfly, men det virker som om kunnskapen ikke helt holder tritt.

For øvrig vet jeg ikke om DY har booket om til QR (har fått spørsmål om det), og selv om jeg visste så er det ikke informasjon som jeg kan gi ut.

ATT: Moderator! Så ikke siste "piskesnerten" her i tråden, selvfølgelig fritt frem å slette mitt svar dersom det ønskes.

Du må være enig i at det finnes en liten mulighet for at passasjeren her ikke rekker flyet videre, og at der dermed medfører overnatting ? Dette skyldes i så tilfelle en liten forsinkelse på avgangen fra Bangkok. Ja muligheten er sikkert lav, men den finnes, og muligheten for den totale krise er tilstede.

Du må være enig i at det finnes en liten mulighet for at passasjeren her ikke rekker flyet videre, og at der dermed medfører overnatting ? Dette skyldes i så tilfelle en liten forsinkelse på avgangen fra Bangkok. Ja muligheten er sikkert lav, men den finnes, og muligheten for den totale krise er tilstede.

Du må være enig i at det finnes en liten mulighet for at neste fly faller ned? Ja, muligheten er sikkert lav, men den finnes, og muligheten for den komplette krise er tilstede.

Du må være enig i at flyet er kansellert, at det ikke er mulig å få de 250-ellerhvadetnåer kundene hjem med direktefly, og at de dermed blir sittende i Bangkok til neste høst dersom ikke man ikke kaster seg ut i det og bruker tilgjengelige alternativer? Men det er vel ikke noen total krise, det da ... :headbang

TG har vel direktefly som går etter DU ble kansellert. Både OSL/ARN/CPH. DU kan jo bare kjøpe billetter til de strandede så kommer de seg hjem direkte. Men kanskje komiske Skånevik mener at det et dårlig ide?

TG har vel direktefly som går etter DU ble kansellert. Både OSL/ARN/CPH. DU kan jo bare kjøpe billetter til de strandede så kommer de seg hjem direkte. Men kanskje komiske Skånevik mener at det et dårlig ide?

Får litt følelsen av at samme hva Norwegian gjør blir det ikke godt nok for deg. Nå booker de faktisk pax om, men da er det altså feil flyselskap.. Spar meg!

Vet du at det var flust av ledige seter hos Thai?

Vel, har hatt bra mange hundre flighter over atlanteren, det samme til Asia, det som leveres her av Norwegian ifm med service, ombooking og hjelp er langt under par i forhold til det alle andre ruteselskaper leverer. Jeg har ALDRI hatt en ikke planlagt overnatting ifm tekniske eller andre forsinkelser gjennom alle disse årene.

Nå er det en gang slik at Norwegian longhaul ikke egentlig er ett skikkelig ruteselskap langt. Frekvensen er lav og de oppfører seg som ett charterselskap ville gjort dersom ett av storflyene deres bryter ned. (selv om charterselskaper ofte har booket om til andre). De har også ett stramt program og ingen backup eller hjelp dersom noe går galt. Og som du sier, ting går galt.

Det siste halvannet år har mine irr ops langt blitt behandlet slik:

BRU-ORD-IAH-CUN i sommer. Flyet kom veldig sent (ikke Norwegian sen :P) inn til Brussel. Ble booket om BRU-FRA-IAH-CUN, landet i CUN med samme flighten jeg hadde booket IAH-CUN. Ingen forsinkelse

AA LHR-DFW. Kansellert ut av DFW. Vi var 102 mann fra OW MegaDo på den flighten. Innen kl 0700 var ALLE ombooket til enten BA direkte til Dallas, jeg tok United LHR-IAH-DFW. Gjennomsnittlig forsinkelse på gruppen var under to timer. Det var en pakkfull 777 som ble kansellert...

Lufthansa vær fra ZRH-FRA-ORD. Da det så ut som at hele opplegget kom til å gå gaiken, ble jeg booket direkte ZRH-ORD med Swiss. Halvannen time sen.

Og det er flere andre. Slik håndterer ett seriøst longhaulselskap irr ops.

Jeg synes forøverig at det f... meg er på tide at Kjos og hans crew begynner å vise litt ydmykhet. Det jeg har sett til nå er "Det blir oppvask med vår handlingsagent på JFK, ikke vår skyld". "vi har kallt Boeing inn på teppet, ikke vår skylt" Har enda tilgode å se Norwegian beklage noe som helst. Det er Norwegian og alles store Kjos som har satt opp forretningsplanen, rutinene, kjøpt inn flyene, hyret inn Thaiberter, regget fly i Irland, hyret handlingagenter og hylt over hele landet at "revolusjonen er her".

Skal Norwegian lykkes med å få tilliten tilbake, tror jeg det er på tide å stå i rett med luen i hånd for deres kunder.

For mitt eget vedkommende, det er ikke aktuelt å fly med ett selskap som leaves me hanging. Norwegian sin policy langt er ikke noe jeg kan leve med.

Helt OK å kjøpe OSL-CPH eller no sånt. dersom ting går gaiken, koster det ikke mye å handle ny billett. Men på lounghaul kan det koste titusener av kroner og er du på vei til ett møte du MÅ rekke har du selvsagt ikke noe valg.

WFS Worldwide Flight Service ... Hæhæhæhæhæhæhæhhæhæhæ ...... The bottomdweller of ground handlers ..... :stir

Come on, så dårlig er de ikke. Kun en berte som ble "håndtert" på JFK :P

Våre safetyauditors i ATA ga charteravdelingen klar beskjed om at WFS var sistevalget ... ;) Kun hvis ingen andre var tilgjengelig.

Får litt følelsen av at samme hva Norwegian gjør blir det ikke godt nok for deg. Nå booker de faktisk pax om, men da er det altså feil flyselskap.. Spar meg!

Vet du at det var flust av ledige seter hos Thai?

Amadues viste masse ledige på alle TG til Skandinavia.

Eller har du annen info?

Og bare til info, jeg flyr med alle inkludert Ryanair og Norwegian. Men jeg forventer ingen ting så lenge jeg booker med LCC.

Last edited:

Man glemmer vel en liten detalj her...

Nå har ikke jeg oversikt over hvilke gjennomsnitts-priser de ulike selskapene til JFK og BKK opererer med, men la oss for diskusjonens skyld si at
DY sine priser ligger i snitt 30% under konkurrentenes. DY får da altså inn 30% mindre pr kunde enn de andre selskapene. So far so good.

Men, dette betyr at dersom DY får problemer å må booke om til "de andre" må DY selv dekke mellomlegget på 30%!
Altså ett direkte tap på 30% dersom de må booke om, mens "de dyre selskapene" går i "null" hvis de må booke om til noen med samme priser som seg selv.
(nå sparer man selvsagt fuel etc på å kansellere en flight så regnestykket er noe mer komplisert, men bare for å få frem poenget)

Dette forklarer nok litt av årsaken til at det sitter langt inne hos DY å la andre fly deres passasjerer hjem - det svir ekstra for dem (hvis vi antar at de er billigst)...

W

Status
Not open for further replies.
Back