Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jeg skjønner ikke helt hvilke implikasjoner det har for en passasjer som sitter på flyplassen og venter på sin avgang om man vet det ene eller det andre. Man må vel uansett forholde seg til det oppsatte avgangstidspunktet (om det er pga teknisk feil, eller om det er ordinært avgangstidspunkt). Du kan jo ikke forvente at det blir ytterligere forsinkelser utover det selskapet indikerer om det er en teknisk feil man jobber for å utbedre, og du må jo uansett være forberedt til å stille opp til avgang kl 2300?

Det har ingen andre implikasjoner enn at man faktisk vet at flyet går når det da er satt opp. Jeg kan i hvertfall ikke forstå at det kan være negativt for noen å vite at det som var feil er reparert og det eneste som står mellom oss og avgang er at crewet skal komme frem. Som jeg sa, langt mer "nice to know" enn "need to know", men kostnaden for DY ved å sende denne meldingen ville vel neppe være veldig stor, og således ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det, selv om det ikke er noe krav at de skal gjøre det.

Kanskje jeg bør minne Someone om når siste flight fra Europa til New York er - VS25 tar av fra LHR kl. 20:05 lokal tid og det er 3:05 etter planlagt avgang for DY fra OSL. Da følger jeg ikke logikken til Someone, skal DYs passasjerer flys til f.eks. LHR for å overnatte for så å reise videre neste dag? Nå har jeg ikke sjekket fra JFK, men jeg mistenker at DY er en av de siste flighter til Europa den dagen og igjen blir ikke en ombooking til neste dag. Er dette nødvendigvis bedre enn en DY 787 som flyr direkte samme dag?

Det har ingen andre implikasjoner enn at man faktisk vet at flyet går når det da er satt opp. Jeg kan i hvertfall ikke forstå at det kan være negativt for noen å vite at det som var feil er reparert og det eneste som står mellom oss og avgang er at crewet skal komme frem. Som jeg sa, langt mer "nice to know" enn "need to know", men kostnaden for DY ved å sende denne meldingen ville vel neppe være veldig stor, og således ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det, selv om det ikke er noe krav at de skal gjøre det.

Jeg ser det poenget.

Nå har jeg ikke sjekket fra JFK, men jeg mistenker at DY er en av de siste flighter til Europa den dagen

en kjapp sjekk på dagen i dag viser 9 avganger mot Europa etter dy sin avgang. egentlig fler og, har utelukket Italia og de litt mer "ukurante"

Last edited by a moderator:

Jeg er litt enig med Betha, det er forskjell på ny avgangsid og ny avgangstid.

Ny avgangstid fordi teknikkeren tror det tar 2 timer å reparere feilen er et ganske usikkert estimat, han kan bruke lengere tid, eller han kan oppdage at feilen ikke kan fikses uten å skipe inn nye reservedeler fra utlandet.

Ny avgangstid fordi feilen er fikset og nytt crew er på vei nedover er et mye sikrere estimat, og da vet man at flyet kommer til å gå, og at det vil gå så fort nytt crew lander og rekker å løpe til flyte.

Og noen ganger kan det faktisk være helt ok å gripe mikrofonen å si: vi har intet nytt å medele, men der ligger nok forskjellen på In-house handling og handling agenter, om for all del In-house kan også bli flinkere.
Som en kunde engang uttalte, ja, jeg kan lese, jeg kan se der står ny tid, men fortell oss det og.

en kjapp sjekk på dagen i dag viser 9 avganger mot Europa etter dy sin avgang. egentlig fler og, har utelukket Italia og de litt mer "ukurante"

Spørsmålet så er: Kommer de raskere frem enn å fly med rimelig mye forsinket direkte-flight med DY? Du har vel heller ikke tenkt på at flighter til Europa går fra andre terminaler på JFK (dette tar tid), forsinkelsen kan oppstå pga. vanskeligheter på JFK osv. Skal DY ha billetter utstedt hos andre flyselskap på alle sine avganger fra JFK i tilfelle?

Jeg tror noen og enhver her må ta en virkelighetssjekk. Selvsagt skal passasjerene få god informasjon, selvsagt skal de få den kompensasjon/innlosjering som enten US- eller EU-lovgivning krever gitt (tilfredsstille den som har strengeste krav), men jeg tror at alle helst ønsker seg fortest mulig til sin destinasjon. Sjansene for å oppnå siste punkt over er nok å reise med en av DYs Nightmareliners (hvis ikke en Airbus dukker opp da).

Last edited:

Listen begynner å bli lang. Norwegian sine avgangstider over Atlanterhavet er lite "ombookingsvennlige" pga sene avganger i begge retninger. Alternativet blir som regel neste dag med første fly, så i mange av tilfellene ville man kommet frem 16 timer i stedet for 24 timer forsinket.
Bedre? Ja. En god løsning? Nei.

Derimot er rutene til og fra BKK veldig lett å booke om på, DU flyr før alle andre i begge retninger. Hvis noen blir sittende fast i et døgn på de rutene, så skyldes det manglende vilje til å booke om fra selskapet, ikke noe annet. Så mange seter det er mellom Europa og BKK daglig, er det sjelden vanskelig å finne en god del ledige.

Neste fly kommer i november. Da har selskapet sjansen til å sette 787 nr 3 inn på ruter i Europa til bruk som backup og la HiFly ta seg av FLL-ruten til ting har kommet godt i gjenge.

Mediepresset rundt Norwegian og Bjørn Kjos øker stadig:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2687992.ece

Jeg tror de vil komme på banen veldig snart med en ny og bedre løsning på forsinkelsesproblematikken. Mulig krisemøtet med Boeing kan avklare noe og gi dem noen nye muligheter. De bør iallefall ikke bare kjøre etter den gamle planen lengre, da blir det for mye negativ omtale og omdømmet vil dra seg ned mot RyanAir-nivå.

EDIT: Legger til nok en artikkel : http://e24.no/boers-og-finans/mener-norwegian-har-brukt-opp-tabbekvoten/21614894

Snacky

Last edited:
Re: Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Spørsmålet så er: Kommer de raskere frem enn å fly med rimelig mye forsinket direkte-flight med DY? Du har vel heller ikke tenkt på at flighter til Europa går fra andre terminaler på JFK (dette tar tid), forsinkelsen kan oppstå pga. vanskeligheter på JFK osv. Skal DY ha billetter utstedt hos andre flyselskap på alle sine avganger fra JFK i tilfelle?

Jeg tror noen og enhver her må ta en virkelighetssjekk. Selvsagt skal passasjerene få god informasjon, selvsagt skal de få den kompensasjon/innlosjering som enten US- eller EU-lovgivning krever gitt (tilfredsstille den som har strengeste krav), men jeg tror at alle helst ønsker seg fortest mulig til sin destinasjon. Sjansene for å oppnå siste punkt over er nok å reise med en av DYs Nightmareliners (hvis ikke en Airbus dukker opp da).

Nå var det vel heller ikke det som var saken her. Jeg skulle bare fram til at det går mange flighter etter dy sin mot Europa siden du var i tvil ;-) men når det er sagt, i allefall for min egen del, hvis jeg hadde stått der borte og flighten hadde blitt hønnforsinka så hadde jeg nok hoppet på en annen flight hadde jeg fått tilbudet. Det er noe med at man er i bevegelse og føler man er på vei hjem, istedenfor å stå på stedet hvil i timesvis på jfk/bkk..

Men uansett så kan vi nå kalle Bjørn Kjos en medgangsleder. Rimelig feigt å ikke kunne svare med media.

Jaja, bare 3,5 time forsinkelse ud af Arlanda i dag. Og bare 2 timer, indtil videre, ud af Oslo. Det går da den rigtige vej. Vi krydser fingre for teknikken i Screamlineren.

Jaja, bare 3,5 time forsinkelse ud af Arlanda i dag. Og bare 2 timer, indtil videre, ud af Oslo. Det går da den rigtige vej. Vi krydser fingre for teknikken i Screamlineren.

Förseningarna från Arlanda bror ju endast på att LNB var tvungen att gå till OSL på söndag kväll för att flyga istället för LNA. Hoppas som sagt att det är slut med mer strul, för den här veckan allafall.

Og nå er det så mye fokus at 2 timers forsinkelse fra Oslo lager førstesideoppslag på vg.no

Det er nesten blitt det vanlige - men Norwegians Dreamliner til New York i kveld ble forsinket.
...
Flyet til New York skulle gått klokken 18.00 i kveld, og tok først av klokken 20.06.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10143755

Nå er det etter min mening stor forskjell på å ankomme 21:40 istedet for 19:30. Med den forsinkelsen er utsikten til ankomstmiddagen knust.
Det skjer i de beste familier, men noe dritt uansett.

To timer sen på longhaul bør man ikke skrike opp om uansett, det mener jeg ligger innenfor det akseptable uansett om det er DY i M eller SQ i F man suller med, poenget var at nå ser det ut som DY har brukt opp all goodwill og mer enn det.

To timer sen på longhaul bør man ikke skrike opp om uansett, det mener jeg ligger innenfor det akseptable uansett om det er DY i M eller SQ i F man suller med, poenget var at nå ser det ut som DY har brukt opp all goodwill og mer enn det.

Nesten enig med deg:)
Om det er akseptabelt med to timer forsinkelse er jeg i tvil om, men at man bør ta høyde for det er noe annet.

DY har fått mediene på seg, så den minste irregularitet fanges opp. De ønsker seg sjefen selv nå, med geip og triste øyne.

Nesten rart de kan skrive en slik artikkel uten at det stilles mer kritiske spørsmål til feks Norwegian i denne parten. Hvorfor søkes det ikke en kommentar på SAS sin direkte påstand her?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2688331.ece

Flirer litt av journalisten etter dette avsnittet. Men god PR for SAS-tech.

Norwegian er så langt det eneste selskapet som har fått levert Dreamliner-flyet som også lar Boeing ta seg av vedlikeholdet – et tilbud omtalt som «Boeing GoldCare».

Navnet har ikke holdt hva det lover, målt etter antall passasjerer som er kommet frem i tide de siste ukene.

– Vedlikeholdsavtalen med Boeing er bare en del av agendaen. Vi er deres første kunde på programmet, så jeg vil anta at det blir prioritert høyt hos dem, sier Skånvik.

Også Qatar Airways flyr med Boeings Dreamliner til og fra Gardermoen, og lar SAS ta seg av det tekniske. Det har så langt bare ført til én større forsinkelse siden oppstarten 1. september.

Status
Not open for further replies.
Back