Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

På spørsmål fra Nrk om de ville sende passasjerer med andre flyselskaper om det var mulig svarte Kjos at "selvsagt ville de bruke alle muligheter for å få folk hjem"

Spent på hva som da skjer om en passasjer sender inn krav om refusjon av BA-billetten sin. (eller andre)

Det stod en del folk i high viz på bakken under nesen på November Alpha og klødde seg i bakhodet når vi pushet til AMS med SK827 fra gate 44 kl. 16:10.

Det kan de ikke ha gjort lenge. Kjerra er gått for lenge siden.

Ja, for Boeing har aldri før implementert nye fly ... :rolleyes:

But seriously .. Boeing har nok gått med på å ta litt skit så Norwegian fpr vist litt 'handlekraft' ...

Slik jeg leser det, henviser han til serviceavtalen med Boeing ("Gold Care"?). Den er det vel ikke så mange andre selskaper som har på 787'en, i alle fall ikke foreløpig?

Leser man det som en henvisning til det å innføre en ny flytype fra produsentens ståsted, så er jeg enig i at uttalelsen er pussig.

Slik jeg leser det, henviser han til serviceavtalen med Boeing ("Gold Care"?). Den er det vel ikke så mange andre selskaper som har på 787'en, i alle fall ikke foreløpig?

TUI (Thomson) har Gold Care.

http://www.flightglobal.com/news/articles/tui-travel-launch-customer-for-boeing-goldcare-340548/

TUI Travel has signed up as the launch customer for Boeing's GoldCare life-cycle management service.

The agreement covers the airline's 13 Boeing 787s, which Thomson Airways, Tuifly Nordic, Jetairfly and Arkefly will operate when the aircraft are delivered.

The contract is for 12 years from the delivery of each aircraft, says Boeing. It will provide TUI Travel with GoldCare Enterprise, which encompasses the full portfolio of available services including maintenance, engineering and material management.

Teknisk.

Vi gikk 1702...og takk for det. Min mentale helse hadde ikke klart en lang delay igjen. Hihi.

Har de ikke de låneflyene lenger å sette inn om det skulle bli sånne forsinkelser? Skønner godt hvordan paxen blir om flyet blir langvarig forsinka. Har selv vært illsint Air China passasjer :D :P

Jag är nästan 100% säker på att TUI Travel koncernen sade upp GoldCare kontraktet med Boeing redan innan Thomson tog leverans av 787.
TUI bolagen inklusive TUIFlyNordic kommer ha egna flygtekniker utbildade på 787.

Jag tror Norwrgian är det enda flygbolaget i EU som valt Boeings Goldcare program.

Det er faktisk ingen vits å spørre om grunn for delay på 787'n lenger. Det er 100% 'TD' hver bidige dag, både fra OSL og ARN.

Å forandre logistikken for reservedeler er godt tiltak. Det tar imidlertid litt tid før effekten begynner å inntre, kanskje noen måneder. Så er spørsmålet var den reservedelslogistikken som var lagt opp spesifisert iht. beskrivelse og avtaletekst i "gold care." I så tilfelle er det patetisk å skylde på underleverandøren. Dette er outsorcingen dilemma, ala eldreomsorg på anbud. Mye kan tyde på at "Cold care" programmet tilfredstiller myndighetgodkjente intervaller og beredskap og de fleste/alle andre operatører har syns dette er for tynt. Jeg tror i hvert fall ikke grunnen til at de har valgt det bort er prisen, i så tilfelle ville dette stride totalt mot Norwegians LCC konsept.

Å forandre logistikken for reservedeler er godt tiltak. Det tar imidlertid litt tid før effekten begynner å inntre, kanskje noen måneder. Så er spørsmålet var den reservedelslogistikken som var lagt opp spesifisert iht. beskrivelse og avtaletekst i "gold care." I så tilfelle er det patetisk å skylde på underleverandøren. Dette er outsorcingen dilemma, ala eldreomsorg på anbud. Mye kan tyde på at "Cold care" programmet tilfredstiller myndighetgodkjente intervaller og beredskap og de fleste/alle andre operatører har syns dette er for tynt. Jeg tror i hvert fall ikke grunnen til at de har valgt det bort er prisen, i så tilfelle ville dette stride totalt mot Norwegians LCC konsept.

Outsourcing av teknisk vedlikehold er noe man gjør i mange bransjer, og selv om man kan stille spørsmål ved hva som er spesifisert i kontraktene så antar jeg at du ikke har noen forutsetninger for å vurdere om det er mangler i kontraktene eller selve gjennomføringen av kontraktene det skorter på?

Hva angår kostnad ved dette programmet så har jeg ingen peiling, men jeg antar at DY har valgt det opplegget som for de er det mest kostnadseffektive. For andre selskap med annen struktur så kan andre løsninger være mer fornuftige.

Spekulasjon: De har kjøpt en pakke, Gold Care, jeg antar at i den pakken ligger der en viss føring på tid for frembringing av deler. Den tidsfristen har de akseptert.
Det ingen kunne forutse var at de fikk et mandagsfly ( LNB ) så stort sett vel har krevd noe på hver stopp i enten ARN/OSL.
Skulle en sikkre seg 100% måtte en hatt fullt delelager på vær plass en fløy, og det har ingen selskap, EK, inkludert råd til, ergo kommer man til tider i like situasjoner.
Blir spennende å se om DY lemper været på østkysten over på Boeing og når det drar seg mot vinter.

Ps. SK hadde vl en DC9-41 i sin tid som var et mandagsfly, husker iallefall Linegutta på SVG hadde egen Dispril boks forbeholdt den maskinen,^_^

Synes det ble litt mye `Boeing, Boeing, Boeing´ her, at det er kun de og ikke på noen måte Norwegian som har undervurdert utfordringen denne LH-oppstarten er.
Ikke direkte imponert over stilen til Kjos denne gangen.

Uten at jeg vet mye om dette, så kan det vel umulig være normalt at et nytt fly ender opp med teknisk problem etter hver eneste flight, uansett hvordan programmet ser ut (tett eller ikke tett)? At det skaper større problemer for DY når programmet er tett er nokså opplagt, for man har da ikke tid til å fikse eventuelle problemer før neste tur. Følgeproblemene som da oppstår presser naturligvis organisasjonen til DY, som ikke ser ut til å være satt opp for å håndtere dette.

Samtidig så synes jeg vel det virker noe underlig med alle feilene som oppstår, og uten at jeg har inngående kjennskap til dette så må det vel kunne sies at det er teknikken som svikter som er hovedårsak til det meste av problemer. Spørsmålet er da om en slik operasjon skal basere seg på at feil oppstår med nesten 100% sannsynlighet, eller skal man basere en operasjon på at flyene har den driftssikkerheten man er blitt forespeilet?

Last edited:

Morsomt med Norwegian(Bjørn Kjos) sin beklagelse på Facebook for 2 timer siden. Bare fokus på Boeing og hva de skal gjøre for at det skal bli bedre. Ikke et ord om selve kundebehandlingen.

Morsomt med Norwegian(Bjørn Kjos) sin beklagelse på Facebook for 2 timer siden. Bare fokus på Boeing og hva de skal gjøre for at det skal bli bedre. Ikke et ord om selve kundebehandlingen.

Enda morsommere å lese kommentarene ;)

en som påstår at det var like mye tull med t7 når den kom, var det virkelig det? Hadde for meg at det var minimalt med sånt jeg når den kom i drift..?

en som påstår at det var like mye tull med t7 når den kom, var det virkelig det? Hadde for meg at det var minimalt med sånt jeg når den kom i drift..?

Det var jo litt trøbbel i starten med den også
http://community.seattletimes.nwsource.com/archive/?date=19960306&slug=2317518

Men i løpet av 3 år etter EIS hadde den en ekstremt høy dispatch reliability, fra wikipedia:
By 1998, dispatch reliability figures had reached a 99.96 percent rate of takeoff without delay due to technical issues,[65] and the growing number of fleet hours approached 900,000.

Dag J vet alt om dette.

Her er utviklingen til 777
reliability_advantage.gif

Last edited:

Jeg syns det er litt merkelig at ikke SAS drar i gang en reklamekampanje i disse dager der de påpeker fordelene med å velge ett nettverksselskap som kan booke om til andre om uhellet skulle være ute, samt at de kanskje har en bedre kundeservice for å håndtere sånne situasjoner.
Dette for å smi mens jernet er varmt.
Men de vil kanskje ikke reklamere for hvor god de er når de må kansellere.

SAS har nå lenket til VG sin artikkel, om hvordan de vil booke deg om ved kansellering eller forsinkelser, på facebook.

Status
Not open for further replies.
Back