Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det er vel ikke noe krav om at man skal booke om til andre? Argumentet om å ikke gjøre dette har naturligvis ingenting med en redsel for at disse skal bli sittende ute i Europa - det forstår vi alle.

Poenget mitt var imidlertid at sitatet var tatt ut av en sammenheng.

och trots det var det just det som var orsaken (enligt deras informationsansvariga) att de hellre lät passagerarna sitta kvar ett par dygn extra. Det hade aldrig hänt med Thai eller SAS.

och trots det var det just det som var orsaken (enligt deras informationsansvariga) att de hellre lät passagerarna sitta kvar ett par dygn extra. Det hade aldrig hänt med Thai eller SAS.

Man glemmer ganske raskt ja.... Her var Thai ute å sykla.....

Thai Airways Flight TG955 Oslo - Bangkok ble onsdag kansellert på grunn av teknisk feil. Torsdag fikk passasjerene som skal til Thailand beskjed om enda et døgns forsinkelse.
http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=54157

Thai Airways Flight TG955 Oslo - Bangkok ble onsdag kansellert på grunn av teknisk feil. Torsdag fikk passasjerene som skal til Thailand beskjed om enda et døgns forsinkelse.

Finn noen forskjeller

- Alle vil få tilbud om å sove på hotellet de sov på i natt, ellers prøver vi å booke om passasjerer til andre flighter der det er mulig. Passasjerne kan også heve kjøpet og få pengene tilbake.

Finn noen forskjeller

Hvilke forskjeller? Du har krav på å få kansellert turen. DY innlosjerer folk på hotell og deler ut matbonger. Den eneste forskjellen jeg kan se er ombooking til andre selskaper, men det er vel i anstendighetens navn ingen her inne som er overrasket over at DY opererer på samme vis på LH som på sport haul...?

DU , @JFK , ... hm ikke helt det samme når de måtte offloade 70 pax, men det kommer sikkert ann på øynene som ser.

DU , @JFK , ... hm ikke helt det samme når de måtte offloade 70 pax, men det kommer sikkert ann på øynene som ser.

Hva er det egentlig du prøver å formidle her? Det er verre å være stuck på hotell i New York enn Oslo? Jeg skjønner ikke helt det.

Finn noen forskjeller

Du henviser vel da til " prøver å booke om passasjerene til andre selskaper og refusjon av billetten".

Uten å ha mye kunnskap på feltet, så tviler jeg på at det er lett å hoste opp 300 plasser med andre selskaper uten at man må bruke neste/kommende døgnet flittig. I tillegg så bør/må jo da reisefølge på 5 helst reise sammen, feks via Amsterdam. Mye logistikk! Når SAS har hatt kanselleringer så blir det mange på hotell der også, med selvfølgelig med noen pax på egne og fly i alliansen. Er vel de med status som blir prioritert der, og en feriereisende på lav bookingklasse vil vel fort havne på hotell der også?!
Synes likevel at de med dyre, flexible billetter MÅ bookes om til andre flightene asap, hvis ikke så mister DY en gruppe med betalingsvillige passasjerer, og de forventer mer enn de som betaler 999kr.

Litt på siden spørsmål, men Vil feks SAS sende pax med DY til BKK ved kansellering?

Så i forhold til billettprisen: tviler på så mange stranda pax i BKK vil få igjen sine 999kr også kjøpe seg ny enveis billett med andre. Kan fort bli dyrt. Den gruppa som ville gjort det, flyr ikke med DY i utgangspunktet..

Litt på siden spørsmål, men Vil feks SAS sende pax med DY til BKK ved kansellering?

Nei, de har ingen avtale seg i mellom. Men jeg har flere ganger blitt sendt med Thai når SAS har måttet kansellere.

Mutter og fatter var blant de som ble rammet av dette, og de hadde overhodet ikke noe å utsette på Thai sin behandling når dette skjedde. De fikk info og ble godt tatt vare på i de to dagene.

DY er jo nå nede på nivå med Ryanair når det gjelder å behandle kunder.

Mutter og fatter var blant de som ble rammet av dette, og de hadde overhodet ikke noe å utsette på Thai sin behandling når dette skjedde. De fikk info og ble godt tatt vare på i de to dagene.

DY er jo nå nede på nivå med Ryanair når det gjelder å behandle kunder.

Står vi ikke i fare her for å konkludere med hva som er den generelle oppfatningen blant DYs reisende basert på oppslag i avisene? Jeg har fulgt med her på forumet i ganske mange år, og er det noe jeg har lært så er det at man ikke alltid får sannheten gjennom media. Kanskje er det anderledes i denne saken - det vet jeg ikke.

At det er utfordringer og tildels slett arbeid fra DYs side er sikkert korrekt, og selv reiser jeg nok neppe med DY LH før de har fått orden i sysakene.

Last edited:

Jag har nämt det tidigare men det tål att nämnas igen.
4e september blev DY försenade 26h på ARN-JFK och Norwegian vägrade betala hotell. 291 passagerare fick sova på golvet i Terminal 5 på Arlanda.
Det beteendet är absolut i nivå hur Ryanair har behandlat sina kunder.

Så visst har Norwegian på kort tid revolutionerat det interkontentala widebody resandet...ner till en ny bottennivå.

Uten å ha mye kunnskap på feltet, så tviler jeg på at det er lett å hoste opp 300 plasser med andre selskaper uten at man må bruke neste/kommende døgnet flittig.

Fra JFK burde det være en smal sak å få plassert 300 pax over til Europa på forskjellige fly så lenge det ikke er høytidsutfart. Bare til LHR går det minst et fly i timen. Ja, det er litt jobb å få folk over dammen og videre hjem, og det krever en del av DY å organisere det.
Vanskelig siden DY har valgt å ikke ha billettsamarbeid med noen andre

Hvilke forskjeller? Du har krav på å få kansellert turen. DY innlosjerer folk på hotell og deler ut matbonger. Den eneste forskjellen jeg kan se er ombooking til andre selskaper, men det er vel i anstendighetens navn ingen her inne som er overrasket over at DY opererer på samme vis på LH som på sport haul...?

En vesentlig forskjell er at en del folk selv måtte booke om billettene sine til nye DY-flighter vi at callcenter en eller annen plass

Last edited:

Står vi ikke i fare her for å konkludere med hva som er den generelle oppfatningen blant DYs reisende basert på oppslag i avisene? Jeg har fulgt med her på forumet i ganske mange år, og er det noe jeg har lært så er det at man ikke alltid får sannheten gjennom media. Kanskje er det anderledes i denne saken - det vet jeg ikke.

At det er utfordringer og tildels slett arbeid fra DYs side er sikkert korrekt, og selv reiser jeg nok neppe med DY LH før de har fått orden i sysakene.

Tror nok det som kommer frem nå er nærme sannheten, som en kompis av meg her nede sa etter å ha vært dum nok til å bruke DY. " Vi stod i 2 timer parkert på OSL, uten å få en vann dråpe. Og maten vi fikk servert underveis , var helt på trynet dårlig, noe av det værste jeg har fått servert i ett fly. " Jeg har bare meg seg å skylde på som valgte DY sa han. Og denne karen er reisevant, bare sånn at det er nevnt.

Står vi ikke i fare her for å konkludere med hva som er den generelle oppfatningen blant DYs reisende basert på oppslag i avisene? Jeg har fulgt med her på forumet i ganske mange år, og er det noe jeg har lært så er det at man ikke alltid får sannheten gjennom media. Kanskje er det anderledes i denne saken - det vet jeg ikke. At det er utfordringer og tildels slett arbeid fra DYs side er sikkert korrekt.

Jeg har lest igjennom facebooksiden til Norwegian, veldig uggen stemning der. Uten at jeg hvet det sikkert, tror jeg ombooking hadde vært enklere om Norwegian hadde valgt å være IATA carrier. Synes synd på de ansatte nå, de har bygd opp Norwegian til hva det er (Robusthet og til nå gode omdømme er oppnådd på tross av ikke på grunn av Bjørn Kjos i min oppfatningsverden). Noen høyt oppe i systemet har vært altfor naive i forhold til hva det krever av irr håndtering, reserver og robusthet ved longhaul operasjoner. I tillegg har alle nye flytyper som har tattt mål av seg å være gamechanger krevd lang innkjøring, nok å nevne L-1011, Airbus 380, DC-10 o.s.v. Fotfolket må få rom og anledning (les. ansattelsesvilkår og selskapstilhørighet) til å bygge dette opp igjen.

Uten at jeg hvet det sikkert, tror jeg ombooking hadde vært enklere om Norwegian hadde valgt å være IATA carrier.

Det er overhodet ikke relatert. Man kan godt ha interlineavtaler uten å være IATA-medlem. Dette går på avtaler direkte mellom selskapene.

Vi kan vel alle være enige at Norwegian har mye å svare for i denne saken. Men når det er sagt, så er jeg glad for at vi endelig har fått et selskap som satser på direkteruter fra Oslo. SAS er bra, men de har alt for mye fokus på København og Stockholm. Dessuten har de snart 70 års erfaring å høste av. Jeg sier ikke dette for å unnskylde Norwegian, men mer som en reminder til alle som er svært negative til Norwegian, og som truer med boikott. Husk at det er vi som forbrukere som til slutt sitter med "svarte-Per" dersom Norwegian skulle bli borte. Jeg tviler på at de andre selskapene hadde fortsatt med lave priser til Asia og USA da.

Jeg tviler på at de andre selskapene hadde fortsatt med lave priser til Asia og USA da.

Prisene til Asia har vært lave i lange tider, takket være selskaper som Thai, KLM, Lufthansa, United osv. Konkurransen har vært knallhard lenge før Norwegian begynte med langruter.

Prisene til Asia har vært lave i lange tider, takket være selskaper som Thai, KLM, Lufthansa, United osv. Konkurransen har vært knallhard lenge før Norwegian begynte med langruter.
Ja, men svært få direkteruter fra Oslo.

Status
Not open for further replies.
Back