Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Man høster som man sår. Kjos-ern har mer eller mindre latterliggjort alle konkurrenter etter at han lanserte IC-planene sine - og da særlig flåtekvalitet - så at noen velger å godte seg på Norwegians bekostning nå; vær så god.

Det som er mest kritikkverdig her er imidlertid irrop-håndteringen til Norwegian. Det virker rett og slett ikke som om de har forutsett et kanselleringsscenario med et fullbooket 787, og særlig ille er det - så vidt jeg har forstått - på utestasjonene i JFK/BKK. Det skader til syvende og sist Norwegians omdømme atskillig hardere enn kanselleringen i seg selv - det er folk vant med fra andre selskaper.

Kommunikasjonsavdelingens svada med Skånvik i spissen gjør også bare vondt verre, dog med unntak av førstegangsreisende som ikke vet bedre og pensjonister som setter pris på ekstra ferie dekket av Norwegian (hvis de har vett nok til å pushe saken gjennom hos Flyklagenemda). Det hadde vært bedre å si det som det er; vi har ingen avtale om å booke om til andre selskaper, og vi ønsker ikke å betale den ekstrakostnaden det medfører.

Jeg tror at dette her ordner seg fint på sikt, særlig når de får noen flere fly å rutte med, men dette var en varslet nedtur fra de som har litt peiling på IC-drift.

men dette var en varslet nedtur fra de som har litt peiling på IC-drift.

Det har vel vært nevnt noen ganger nå. Det var synd at Norwegian ikke rådførte seg med ekspertisen her inne først, for da hadde nok selskapet vært en enda større suksess. ^_^

Det er vel gjort "visse vurderinger" før man startet opp, så valgte man altså å gamble litt, i stedet for å være helt safe. (Hvem som har tatt beslutningen kunne være interessant å vite...) I tillegg til at man hadde uflaks, så tapte man i stedet litt i starten, i stedet for å vinne stort.

Hvor raskt klarer DY7202 å snu for å fly videre til BKK?
7202 har ETA 1540 mens DY7201 skal ha ETD 1520.

Det har vel vært nevnt noen ganger nå. Det var synd at Norwegian ikke rådførte seg med ekspertisen her inne først, for da hadde nok selskapet vært en enda større suksess. ^_^

Hadde Kjos hørt på rådene her på forumet (og dets forløpere) så hadde nok DY aldri sett dagens lys. Mange ga DY maks 6 måneder, for det var ikke måte på hvor meningsløst det prosjektet var. ;)

90 minutter er standard snutid, iflg Thomas litt lenger foran i tråden.

Hadde Kjos hørt på rådene her på forumet (og dets forløpere) så hadde nok DY aldri sett dagens lys. Mange ga DY maks 6 måneder, for det var ikke måte på hvor meningsløst det prosjektet var. ;)

Å gi et internetforum slik tyngde er en stor kompliment til Flyprat .. ;)

Jeg ser ikke så mye skadefryd her, men jeg ser mange som har kommet med advarsler som har slått til. Det er ikke tilfeldig at ingen ikke har 'fått det til' på longhaul med et lowcost-produkt. Jeg tror personlig at Kjos fortsatt har gode muligheter, men at han/de langt på vei har ødelagt for seg selv ved å være for aggressive. De virker heller ikke spesielt godt forberedt på IRR-siden og det skal også være endel misnøye internt med håndteringen og støtten fra ledelsen.

Forhåndssalget skal være bra, så det vil nok gå seg til. Beredskapen er sikkert også noe høyere nå ...

Kjos og hans Norwegian har vel valgt å stole på Boeing, så mye at han valgte å bli en del av Boeings Goldcare program.

Kurt, da .. dette er bare et serviceprogram på linje med det du kan kjøpe til overpris når du kjøper ny bil .. ;)

Det er som leasing - produktet er i bunn og grunn det samme, men du betaler litt ekstra for å slippe å investere i kapitalen elller opplæring og faciliteter.

Å gi et internetforum slik tyngde er en stor kompliment til Flyprat .. ;)

Jeg ser ikke så mye skadefryd her, men jeg ser mange som har kommet med advarsler som har slått til.

Det var nok mest ment som en referanse til alle innleggene om at dette var en varslet katastrofe. DYs inntreden i LCC-segmentet var også dømt nord & ned i 2002, men vi ser hvordan det gikk.

At man kan få rett i sine spådommer er nok fullt ut en mulighet, men da må man i så fall se på hva som har vært basisen for advarslene. Det er ikke så mange som har snakket om annet enn at ingen andre har klart å tjene penger på LCC long haul (og lønnsomhetskritikken fikk jo DY i stort monn ved oppstarten av short haul - de hadde altfor lite penger, ikke nok fly osv.) og at LCC long haul er noe helt annet enn LCC short haul. Har det vært noe særlig fokus på driftsstabilitetsproblematikken fra de som har snakket mest om dette? Jeg kan ikke huske det, men det kan godt være.

At de ikke har hatt godt nok fokus på IRR-problematikken er nok sikkert riktig, og dette har nok vært oppe til debatt (men er vel også aktuelt på short haul).

Har det vært noe særlig fokus på driftsstabilitetsproblematikken fra de som har snakket mest om dette? Jeg kan ikke huske det, men det kan godt være.

At de ikke har hatt godt nok fokus på IRR-problematikken er nok sikkert riktig, og dette har nok vært oppe til debatt (men er vel også aktuelt på short haul).

Å ja, det har vært opp flere ganger, men stort sett blitt kjapt skutt ned av 'menigheten' og beskyldt for mørk tale.

IRR-problematikken er egentlig godt sammenlignbar med en graf .. jo lengre turen er, jo mer følbare blir problemene ...

Hvorfor ta hensyn til IRR-problematikken når folk likevel booker billetter og ellers ikke bryr seg om det som stod i media i går? :)

jeg veit ikke helt om det er 100% tilfelle lenger. I allefall hvis man tar utgangspunkt i samtaler jeg har hatt med noen i min krets, som, i mangel på et bedre uttrykk, representerer den "gemene hop". For bare noen dager siden så var det snakk om å booke DU til bkk utpå nyåret for vedkommende, med sine respektive familier. Da jeg spurte om de turte det så så de ikke noe problem i det. Nå, bare noen dager etterpå så er meningen en annen, nå skal det avventes, evt bookes med andre flyselskaper. Så klart, hvis de kommer seg i gjenge igjen og flyene går nogenlunde på rute uten flere tekniske problemer og media stilner av, så er det vel dog fort glemt igjen og prisen er igjen det avgjørende.. Men akkurat pr.nå, så trur jeg det er mange som er blitt skeptiske.

Vi får håpe LNC kommer tidlig i November, så de får noen uker på oppdage barnesykdommer før alle 3 maskiner trengs i produksjonen. Regner med at de da også flyr LNB for fullt for å finne enda flere feil på den, mens den mer feilfrie LNA står stand-by.

Uansett må jeg si jeg skjønner de to som stod frem i avisen idag (finner ikke saken nå, men i Dagbladet, hvis jeg ikke husker feil) og sa at heretter ville de heller betale kr. 2 000 mer og reise med et selskap som klarte å få passasjerene sine frem og tilbake i tide.

Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Og heldigvis for dem koster det jo oftest ikke mere at flyve med andre selskaber ;)

Ja Ja..., vi tar iitte noe ansvar for våre kunder

nformasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian sier til ABC Nyheter at flyselskapet ikke kan gjøre stort når feilen ligger hos Boeing.

– Boeing må det fulle ansvaret

Ja Ja..., vi tar iitte noe ansvar for våre kunder

Det er vel tatt litt ut av sammenhengen? Det DY vel viser til her er ikke ansvaret vis a vis kundene, for kundene blir jo ifølge artikkelen innlosjert på hotell?

Det er vel tatt litt ut av sammenhengen? Det DY vel viser til her er ikke ansvaret vis a vis kundene, for kundene blir jo ifølge artikkelen innlosjert på hotell?

Tja de kunde ju bokat om sina strandsatta passagerare på ett annat bolag som kunde flugit hem dem. Eller visst ja så gör ju inte Norwegian för att inte riskera att de blir fast på en flygplats i Europa.

Tja de kunde ju bokat om sina strands passagerare på ett annat bolag som kunde flugit hem dem. Eller visst ja så gör ju inte Norwegian för att inte riskera att de blir fast på en flygplats i Europa.

Det er vel ikke noe krav om at man skal booke om til andre? Argumentet om å ikke gjøre dette har naturligvis ingenting med en redsel for at disse skal bli sittende ute i Europa - det forstår vi alle.

Poenget mitt var imidlertid at sitatet var tatt ut av en sammenheng.

Status
Not open for further replies.
Back