Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det er bra du benyttet gratis i hermetegn Rland. For enhver reise må man forberede seg. Som et eksempel, de berømmelige vannflaskene så vi ikke snurten av for to uker siden på LANs 14 timer lange flight mellom Madrid og Santiago de Chile (og tilsvarende på returen). Men siden informasjon var innhentet på forhånd om dette, så ble det innkjøpt vann på flyplassen for å unngå dehydrering underveis. Jeg tror flere bør planlegge bedre enn de gjør i dag og det er slettes ikke bare i lavkost-segmentet man finner slike spesielle tilfeller.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jeg antar at reglene som skiller på over og under 3500km er basert på at det normalt serveres ("gratis") mat på lange flyturer.
Disse reglene har neppe tatt høyde for Norwegian sin praksis der mat må kjøpes.
For de som ikke har forhåndskjøpt mat, og heller baserer seg på å kjøpe ombord, kan det bli mange lange sultne timer. Jeg har lest at muligheten for å kjøpe mat ombord på Norwegian, først blir aktivisert flere timer ut i flyturen

Ser ikke helt problemstillingen. Som passasjer har man da et ansvar for å ordne seg med nødvendig mat og drikke på en reise, enten det er i billettprisen, betalt separat, kjøper på narvesen, eller man "satser" på trillevogna. Man har faktisk et ansvar for seg selv, selv om man har kjøpt en reise fra A til B.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jag undrar om det är en slump att SAS idag har skrivit nedanstående på sin fb sida?

Jag har en känsla av att SAS inte har missat all den dåliga publicitet Norwegian har fått i svensk media pga av sina enorma förseningar och passagerare har fått sova på golvet på Arlanda istället för hotell bekostat av DY/DU.

"Genom vårt nätverk Star Alliance kan du ta dig till mer än 1300 destinationer i 195 länder. Därmed kan vi också alltid hjälpa våra kunder vidare med våra partnerbolag, om vi av någon anledning, inte kan flyga själva."
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Ser ikke helt problemstillingen. Som passasjer har man da et ansvar for å ordne seg med nødvendig mat og drikke på en reise, enten det er i billettprisen, betalt separat, kjøper på narvesen, eller man "satser" på trillevogna. Man har faktisk et ansvar for seg selv, selv om man har kjøpt en reise fra A til B.
Jeg prøver å forstå hvorfor det er en forskjell i EU reglene for kompensasjon for forsinkelser mellom flyreiser under og over 3500km.
Dersom det er slik du beskriver, at alle må ta ansvar selv, ser jeg ingen grunn til denne forskjellen.
Grunnen til at det er innført denne type regler, er at selve reiseproduktet er endret radikalt de siste årene. En har gått fra en situasjon preget av forutsigbarhet der det enkelte flyselskap gjorde alt for å ivareta sine reisende på best mulig måte, til en situasjon der kreativitet og utnyttelse av gråsoner, for å unndra seg denne type forpliktelser, snart er dominerende.
Regler kommer som regel i etterkant for å beskytte forbrukeren
 
Last edited:
Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jeg prøver å forstå hvorfor det er en forskjell i EU reglene for kompensasjon for forsinkelser mellom flyreiser under og over 3500km.
Dersom det er slik du beskriver, at alle må ta ansvar selv, ser jeg ingen grunn til denne forskjellen.
Grunnen til at det er innført denne type regler, er at selve reiseproduktet er endret radikalt de siste årene. En har gått fra en situasjon preget av forutsigbarhet der det enkelte flyselskap gjorde alt for å ivareta sine reisende på best mulig måte, til en situasjon der kreativitet og utnyttelse av gråsoner, for å unndra seg denne type forpliktelser, snart er dominerende.
Regler kommer som regel i etterkant for å beskytte forbrukeren

Tviler på at det er derfor det er forskjellige regler. Det er nok fordi landistansetrafikk har mye mindre fleksibilitet enn kortdistansetraffikk. Så belastningen på selskapene ville blitt urimelig stor hvis det var like regler uansett reiselengde. Ellers er jeg enig med de som sier at reiser må planlegges, og at man må ta en stor del av ansvaret selv. Det skulle bare mangle.
 
Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Haha, jeg må le litt av både oss her på forumet, og av mine to bekjente som har reist med DY ARN-JFK-ARN nå, og ikke vært i nærheten av å fange opp at det har vært problemer. De fløy tilfeldigvis med første tur med LNB fra ARN og kom hjem til ARN i dag morges. Storfornøyde! :)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Landet kl 18.11 fra BKK. Riktig som nevnt over, følgeforsinkelse etter tirsdagskvelden da LNB fikk en over 5 timer sein avgang. Og nede i 2 timer forsinkelse til JFK i ettermiddag.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Säger inte /vet inte om SAS hanterar det bättre, men som det varit med Norwegian på sistone med passagerare som får sova över i terminalen på Arlanda kan jag inte påminna mig att jag läst om SAS.

Som regel så bruker vi (SGH) servicesenteret og sjekkinn til dette, og har eventuelt også en person ute på non-schengen til å dele ut servicesjekker/matkuponger og/eller hjelpe de tilbake gjennom passkontrollen. Jeg skjønner ikke hvordan DU har klart å være så uheldig med flyene sine, men håper regulariteten går opp. Irr-håndtering er uansett komplisert, og blir aldri perfekt og det vil alltid være noen, som "ikke fikk beskjed", "ikke fikk informasjon" eller har annet å være misfornøyd med.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Noe helt "uvesentlig" i denne posten, men hvordan vet de som deler ut kuponger hvem som har fått? Man kan vel egentlig bare gå frem 4 fra en familie og be å få fire hver? Eller hvordan fungerer det?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Noe helt "uvesentlig" i denne posten, men hvordan vet de som deler ut kuponger hvem som har fått? Man kan vel egentlig bare gå frem 4 fra en familie og be å få fire hver? Eller hvordan fungerer det?

Man krysser av på BP, evt har med egen paxliste ut å setter en hake ved de som har fått?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Høres lurt ut. Men sist jeg fløy og flyet ble kansellert pga tåke i Europa så ble det delt ut bonger "til høyre og til venstre", og det virket ikke som om det var noen form for kontroll.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Heisann!

Har ikke tall på hvor mange bonger man har fått oppgjennom tiden med forskjellige selskap, men er nok riktig som RIBRO sier her, aldri opplevd noen avkryssing i BP eller annen kontroll på dette.... Deles ut i hytt og gevær virker det som, så at det går tomt eller noen ikke får kan man godt forstå.. hehe.

Kim
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Noe helt "uvesentlig" i denne posten, men hvordan vet de som deler ut kuponger hvem som har fått? Man kan vel egentlig bare gå frem 4 fra en familie og be å få fire hver? Eller hvordan fungerer det?

Vi har stempel som det står MEAL på som vi bruker på BP, evt. skriver vi det for hånd. Det er også andre måter som Thomas sier. Men det har ikke vært noe stort problem, jeg har ikke opplevd at vi har delt ut mer enn nødvendig. Det er mulig folk flest er ærlig, eller lite interessert å bruke tid på å samle. Det er begrenset hvor mye glede man har av de.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jotakk. :up:

Nå slettet jeg hele posten etter jeg hadde telt til 10, men vi får bare la det stå og se hva som skjer ut av det.



Det der var det jeg som sa faktisk.
Grensekontrollen slapp ingen flere pax til NY gjennom passkontrollen av en eller annen grunn, og da var det mange som sto og ventet før passkontrollen.

Samtidig hadde jeg en god del passasjerer som allerede hadde kommet til gaten.
Jeg var alene. Jeg kan ikke dele meg i to.
Måten jeg løste det på da var å dele ut matkuponger til de pax som allerede hadde kommet til gaten, før jeg kunne flytte meg selv og matkupongene til en skikket plass utenfor passkontrollen.
Jeg har heller ikke øyne i terminalen, så jeg visste ikke hvilken gate/skranke som var ledig som jeg kunne bruke til å gi ut matkort.

Jeg vil heller gi passasjerene informasjon om at det vil bli utlevert matkort til dem, og at de vil få beskjed hvor det vil bli utdelt etterhvert.
Jeg liker å være ærlig, og å ha en "folkelig" tone med passasjerene - derfor jeg ordla meg slik.

All heder åt din insats, men du borde ha fått hjälp av ett par kollegor!
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

...og det fikk jeg - 10 minutter senere. :up:
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Surprise Surprise!

DY7201/14.EILNB.OSL
AD141322 RR1345

Mao. den dyttet på rute, kom tilbake 20min senere med delay..... Tah'tah - teknisk.
Nå tydligvis forsinket i halvannen time.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Surprise Surprise!



Mao. den dyttet på rute, kom tilbake 20min senere med delay..... Tah'tah - teknisk.
Nå tydligvis forsinket i halvannen time.

Men nå er den heldigvis godt på vei. Ikke så stort problem og løse denne gangen da.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top