Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v. (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

CS-TQZ som skal fly i dag. Over Vestfold nå..
Avgang til JFK er 18:00.

Har Hi-Fly fly på standby eller hvordan fungerer det?

Og har de med reserve-crew som kan fly hjem igjen, eller lang hvile i NYC først?

Kanskje de bør tone ned The Long Distance Revelution markedsføring sin til de har fått orden på alt rotet sitt?

MOL er på banen:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2683911.ece

Å starte langdistansesatsing med bare to fly var "risky business", mener Michael O'Leary. - To fly er for lite. Tre er for lite og fire er for lite, det også. Vi hadde aldri gjort det samme! sier han.

Så det er ikke bare Dreamlineren som er årsaken?

- Nei. Riktignok har Norwegian vært veldig uheldige med de to Dreamlinerne de har fått så langt, men hovedproblemet er at de har for få fly på langdistanse, sier O'Leary.

Sagaen fortsetter. Hvis dette stemmer, så må jeg si at jeg håper Norwegian taper så det synger. Det skal ikke være opp til selskapet å vurdere om det er en teknisk feil de kunne unngått eller ikke, i så fall vil jo alle tekniske feil havne i den kategorien.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2683773.ece

Da Fjetland krevde erstatning for seg og fire medpassasjerer etter en tur der han og reisefølget ble nærmere 24 timer forsinket fra New York, fikk de avslag med den begrunnelse at dette var snakk om et uforutsett teknisk problem.

Teknisk problem eller ikke, dette er selskapet sitt ansvar.

Norwegian hevdet selskapet ikke var erstatningspliktig blant annet fordi de følger alle pliktige vedlikeholdsprogrammer.

Det gjør vel "alle" seriøse aktører.

Igår kom avslaget fra flyselskapet. Norwegian oppfordrer Fjetland å ta kontakt med sitt eget reiseforsikringsselskap for å se om han kan få erstatning fra dem. At Fjetland kan klage avslaget inn til Transportklagenemnda ble ikke nevnt med et eneste ord.

At han ikke ble informert om dette, var selvsagt en glipp.

I avslaget til Fjetland sto det at flyet ble forsinket fordi det hadde skjedd et uforutsett teknisk problem med the air bleed system. Et svar som fremsto som gresk for han.

Et svar gjort for å forvirre snarere enn forklare problemet for mannen i gata.

Last edited:

I avslaget til Fjetland sto det at flyet ble forsinket fordi det hadde skjedd et uforutsett teknisk problem med the air bleed system. Et svar som fremsto som gresk for han.

Nå har jo ikke B787 "bleed air system", så med mindre det var en a A340 det var snakk om så
så forvirrer de ikke bare mannen i gata..

W

Hvis pax ikke får erstatning ved tekniske problemer, når vil de da få erstatning?

For en parodi. Jeg synes oppriktig synd på Norwegian, som har gått ut så høyt som mulig i alle kanaler, og så tryner de så det braker. Off, tragisk.

Så Norwegian gir kun erstatning ved forutsette tekniske problemer? :rolleyes:

"Ja, vi kommer til å miste en motor etter avgang, så her har dere erstatning".

Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kanskje en smule mer komplisert prosess å konstruere & skru sammen et fly enn å faktisk fly dette, noe som gjør outsourcing av kritiske prosesser i konstruksjonen noe mer utfordrende enn å outsource selve flygningen?

Outsourcing av vedlikehold gjør vel så godt som alle selskaper?

Det er vel kun DY som har skaffet B788 med "gold" care. Når ingenting er inhouse spørs det om det har en sammenheng med det som skjer nå.

Det er vel kun DY som har skaffet B788 med "gold" care. Når ingenting er inhouse spørs det om det har en sammenheng med det som skjer nå.

Nei, her vil jeg nesten si motsatt. Man har signet opp for et ferdig produkt, istedet for å måtte ta den lange og tornefulle opplæringsprosessen selv. Etter hva jeg forstår, er det lite av dette som kunne vært gjort særlig annerledes.

Men er det bare Norwegian som har problemer med 787? Har ikke set at det er andre som har så mange og store problemer med "Dreamliner" ..... ( ja navnet er satt i hermetegn med vilje ;) )

Vet ikke om navneendingen er introdusert allerede, men "Snagliner" begynner å bli mer passende....

Etter å ha jobbet med kommunikasjon hele mitt liv, må jeg bare si at det Norwegian holder på med nå er å grave sin egen grav! Her må det en totalforandring til, ellers er jeg redd for at Kjos sitt smil vil bli surt og aksjekursen stupe til et nivå som ikke vil begeistre investorer.

Greit å skylde på leverandører, flytyper, teknikere, bla, bla bla... Det eneste folk bryr seg om er om Norwegian er å stole på eller ikke. Slurver de like med det flytekniske og vedlikehold som de gjør med kundebehandling og kommunikasjon så er det snart indonesiske tilstander.

Ryanair fremstår nærmest som et ærlig selskap i forhold til Norwegian, som vil gi inntrykk av at de er et "fullservice-selskap" med en lavprismentalitet.. De tryner så det plasker, unndrar seg ansvar for passasjerer og skaper et inntrykk av seg selv som vil ta årevis å rette opp.

Her må Kjos sjøl ut i meedia og beklage til alle, gi erstatninger til de som skal ha det, få folk booket om når de trenger det og ta ANSVAR! Går ikke an å gjemme seg bak de som gjør sitt beste for å snakke seg bort.. Selvsagt gjør de det, det er jo jobben deres!

Tenk på alle de dyktige som jobber i NAS og nå får lide for at ledelsen nærmest fremstår som handlingslammet og udyktige? Stakkars folk, dessverre dem det går ut over ved gater, på telefoner etc...

Her burde ledelsen i NAS/DU lagt seg paddeflat og prøve å redde det minste snev av ære de har igjen!

Har selv flydd Norwegian maaange ganger uten å havne i trøbbel (heldigvis), men før noe skjer vil det ikke bli gjort mer.

God bedring, håper man tar er velment råd.

Kim

Etter å ha jobbet med kommunikasjon hele mitt liv, må jeg bare si at det Norwegian holder på med nå er å grave sin egen grav! Her må det en totalforandring til, ellers er jeg redd for at Kjos sitt smil vil bli surt og aksjekursen stupe til et nivå som ikke vil begeistre investorer.

Greit å skylde på leverandører, flytyper, teknikere, bla, bla bla... Det eneste folk bryr seg om er om Norwegian er å stole på eller ikke. Slurver de like med det flytekniske og vedlikehold som de gjør med kundebehandling og kommunikasjon så er det snart indonesiske tilstander.

Ryanair fremstår nærmest som et ærlig selskap i forhold til Norwegian, som vil gi inntrykk av at de er et "fullservice-selskap" med en lavprismentalitet.. De tryner så det plasker, unndrar seg ansvar for passasjerer og skaper et inntrykk av seg selv som vil ta årevis å rette opp.

Her må Kjos sjøl ut i meedia og beklage til alle, gi erstatninger til de som skal ha det, få folk booket om når de trenger det og ta ANSVAR! Går ikke an å gjemme seg bak de som gjør sitt beste for å snakke seg bort.. Selvsagt gjør de det, det er jo jobben deres!

Tenk på alle de dyktige som jobber i NAS og nå får lide for at ledelsen nærmest fremstår som handlingslammet og udyktige? Stakkars folk, dessverre dem det går ut over ved gater, på telefoner etc...

Her burde ledelsen i NAS/DU lagt seg paddeflat og prøve å redde det minste snev av ære de har igjen!

Har selv flydd Norwegian maaange ganger uten å havne i trøbbel (heldigvis), men før noe skjer vil det ikke bli gjort mer.

God bedring, håper man tar er velment råd.

Kim

Et av de bedre innlegg jeg har lest her.
Kan ikke si meg mer enig.

Vet ikke om navneendingen er introdusert allerede, men "Snagliner" begynner å bli mer passende....

Nå synes jeg det er på tide å se det litt i perspektiv. Problemet er -LNB. -LNA har vel, med ett unntak, gått uten større problemer siden levering. Men med ett fly i en flåte på to omtrent kontinuerlig ute av drift siden levering, blir effekten voldsom. DY har, i motsetning til 'mer erfarne' langruteoperatører, valgt å utnytte flåten hardt fra starten. Hvis de hadde valgt å vente på maskin nummer tre før de startet BKK og maskin 4 før de drar igang FLL, ville de kunne kjørt en maskin på Kanari e.l. med redusert kapasitet, hvor den enkelt ville kunne byttes ut med 737 hvis nødvendig. Kanskje ikke noe profittvidunder, men kunne spart mye på irr og godvilje. Eller - nå som man er der man er - holdt en HiFly-maskin på OSL eller ARN klar til innsats på kort varsel, slik SAS gjør med Omni på CPH.

Andre operatører er nå svært fornøyde med sine Dreamlinere. DagJ sa forleden at 787-ops'en til UA nå går på skinner. Ethiopian er så fornøyde at de vurderer å bestille 8 til. Norwegian har vært uheldige med en maskin, og for en toflys operasjon betyr det katastrofe.

Men det er alltid lett å være etterpåklok.

Nå synes jeg det er på tide å se det litt i perspektiv. Problemet er -LNB. -LNA har vel, med ett unntak, gått uten større problemer siden levering. Men med ett fly i en flåte på to omtrent kontinuerlig ute av drift siden levering, blir effekten voldsom. DY har, i motsetning til 'mer erfarne' langruteoperatører, valgt å utnytte flåten hardt fra starten. Hvis de hadde valgt å vente på maskin nummer tre før de startet BKK og maskin 4 før de drar igang FLL, ville de kunne kjørt en maskin på Kanari e.l. med redusert kapasitet, hvor den enkelt ville kunne byttes ut med 737 hvis nødvendig. Kanskje ikke noe profittvidunder, men kunne spart mye på irr og godvilje. Eller - nå som man er der man er - holdt en HiFly-maskin på OSL eller ARN klar til innsats på kort varsel, slik SAS gjør med Omni på CPH.

Andre operatører er nå svært fornøyde med sine Dreamlinere. DagJ sa forleden at 787-ops'en til UA nå går på skinner. Ethiopian er så fornøyde at de vurderer å bestille 8 til. Norwegian har vært uheldige med en maskin, og for en toflys operasjon betyr det katastrofe.

I følge et innlegg på Airliners.net har ANA til enhver tid 5 stk 787 i backup for å mitigere snag, og som jeg postet på en annen tråd begynner QR å bli litt fed up av problemene også. Navne-forslaget var derfor ikke tatt helt ut av luften.

Godt innlegg i debatten - takk Andreas!

Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Så Norwegian gir kun erstatning ved forutsette tekniske problemer? :rolleyes:

"Ja, vi kommer til å miste en motor etter avgang, så her har dere erstatning".

De følger flyklagenemnda sin linje, man må bevise at noen har gjort noe feil. Dersom de sier at de har gjort vedlikehold etter planen og man ikke finner noe annet å ta dem på vinner man ikke frem i nemnda.

Jeg felte selv nettopp WF for to uker siden (for en flight lille julaften i fjor!) der de skjulte seg bak uforutsett teknisk feil og viste til litt kryptiske loggutskrifter det ikke for menigmann er lett å forstå. Etter litt graving fra min side av ytterligere logger WF sendte til nemnda viste det seg at man hadde brutt hastighetsgrensen for understell ute som førte til obligatorisk sjekk på base. Selv om dette var klart nektet WF kompensasjon ihht regler og lot det gå til nemnda.

Status
Not open for further replies.
Back