• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegians 787-flåte

Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Er dette noen "slots" som har blitt ledig på produksjonslinjen i forbindelse med at andre selskap har trukket avtalen på nevnte flytyper?

Edit: Ifølge DN.no ble avtalen signert allerede for 2! år siden:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...e-overraskelse-har-bestilt-19-nye-dreamlinere

Vi forhandlet faktisk om flere Dreamlinere allerede for to år siden, det var da vi satte disse posisjonen. Men da kunne vi ikke si noe, sier Kjos til DN.- Så dere har holdt det hemmmelig i to år?
- Ja, det kan du godt si.
 
Last edited:
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Dette var vel ikke akkurat noen kjempe overraskelse. Men fremdeles artig at et lite selskap fra lille Norge gjør en slik, "kjempe ordre" som det faktisk er i langdistanseverden. Jeg er ganske sikker på at DU kommer til å benytte oppsjonen på 10. Dermed snakker vi en flåte på 48 787 202? Dersom de ikke brukes til å bytte ut 787-8ene da.

Hvor mange selskap world wide kommer til å opperere så mange 787?
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Har Norwegian sagt noe om hvor lenge de planlegger å ha 787-maskinene i flåten? De planlegger vel å bytte ut 737-maskinene hvert syvende år.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Det er vel den samme ordren som det ble referert til under 'Irland-bråket' ... Den har sikkert aldri blitt formelt kansellert.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Verdiskapningen som Norwegian står for er uten sidestykke i norsk sammenheng.
Det er bare å ta av seg hatten for suksessen til selskapet og dets eiere.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Verdiskapningen som Norwegian står for er uten sidestykke i norsk sammenheng.
Det er bare å ta av seg hatten for suksessen til selskapet og dets eiere.

Kjempegreier at Norske selskap gjør det skart.

Men 2014 resultatet for Norwegian Air Shuttle var ett brukbart minus, og Norwegian Long Haul har tilgode å vise positive resultater siden oppstart i 2012.
Aksjekursen droppa vel nesten 8 % i dag.... (men den er jo nesten 250% opp siste 5 da)
Men ja, solid stykke arbeid av Kjos.

Dog er jeg svært uenig i svært mye av det de foretar seg;)
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Ytterligere ned 8% på fredagen. Noen i "økonomien" som kan forklare hva årsaken til dette er ? Ned fra 350,- til 308,- fra Tirsdag til Fredag. Syns det virker unormalt mye
 
Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

Vel, det er jo selskap som overekspanderte og gikk under... Selv husker jeg godt Braniff da de startet over dammen.

Disclaimer : Har ingen formening om hvilken vei dette går, men de store andre i Europa og USA etc sitter vel ikke på gjerdet ?
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Ytterligere ned 8% på fredagen. Noen i "økonomien" som kan forklare hva årsaken til dette er ? Ned fra 350,- til 308,- fra Tirsdag til Fredag. Syns det virker unormalt mye

Someone har noen forklaringer som virker plausible:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1020838&postcount=5

I den tråden den kommentaren er hentet ser du forøvrig en kommentar om at long haul går med overskudd (til ditt forrige innlegg).
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Someone har noen forklaringer som virker plausible:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1020838&postcount=5

I den tråden den kommentaren er hentet ser du forøvrig en kommentar om at long haul går med overskudd (til ditt forrige innlegg).

Ja, de er nok inne på noe.

Men tallene som ligger ute tilsier at longhaul ikke tjener penger (med forbehold om 2015 seff)

NAS: http://www.proff.no/selskap/norwegian-air-shuttle-asa/sola/flyselskaper/Z0IBLQ0G/

NLH: http://www.proff.no/regnskap/norwegian-long-haul-as/lysaker/flyfrakt/Z0IB17P0/
 
Norwegian øker med 2 787-9 og 8 737-8MAX

Norwegian har inngått en avtale om og lease ytterligere 2 787-9 fra CIT med levering våren 2018, slik at de nå har 42 787 i enten bestilling eller i flåten
I tillegg så bekrefter de 8 opsjoner på 787-8max og øker dermed ordren til 108 maskiner

http://media.norwegian.com/#/pressr...-boeing-787-dreamliner-1415188?utm_source=rss
Norwegian har inngått avtale om å lease ytterligere to nye 787-9 Dreamliner for levering våren 2018. Selskapet vil med denne siste avtalen ha 42 Dreamlinere i langdistanseflåten innen 2020. Norwegian utøver samtidig åtte kjøpsopsjoner på flytypen Boeing 737 MAX8
 
Back
Top