• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegians 787-flåte

Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Det er litt av et moment de har på satsingen sin. På få år har de en større IC flåte en hovedkonkurrenten SAS.

Som alltid blir det spennende å se hvordan dette går - ikke minst i forhold til alle de høylytte spådommene her inne om økonomisk fiasko, nedleggelse og konkurs. Tiden vil vise hvem som har rett og er gode analytikere i flymarkedet; kanskje det ikke blir de som er mest brautende, har et kjærlighetsliknende forhold til bonuspoeng og stort sett henviser til hvordan ting var i gamle dager.
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Er nok ikke mange årene til SAS ser ut som et småguttelag, i forhold til Norwegian.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ser ut som det kommer endel nye fly:

Norwegian vil kjøpe 20 nye Dreamliner-fly fra Boeing, opplyser Bjørn Kjos ifølge Wall Street Journal.

Dreamliner ble omtalt som «drømmefly» da Norwegian kjøpte de første av dem, men har senere også skapt en del frustrasjon på grunn av ulike «barnesykdommer». Samtidig har Kjos bestilt stadig flere. Det faktum at de har hatt få av dem har blitt brukt som en forklaring på noen av problemene med forsinkelser og kansellerte avganger flyselskapet opplevde en periode, og som gjorde at begrepet Kjos-fast ble etablert.

http://www.dagbladet.no/2014/07/03/nyheter/luftfart/norwegian/dreamliner/34177512/
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Dette er ordren som ble lekket for et par måneder siden da DY ville prøve å få Boeing til å øve press på DOT. DY truet med å droppe den, men det var nok mest spill for galleriet ..
 
Muligens, siden saken nå ble 'lekket' til WSJ. Ellers er den nok fortsatt i limbo ..
 
Spennende! Får håpe at Norwegian klarer å utnytte den dårlige regulariteten på 787-flyene, og mistilliten til Boeing, i eventuelt nye ordre. Må da være en del å hente i pris og betingelser.
 
Og Michael O’Leary er misunnelig på Norwegian meldes det:

Den ofte omstridte men karismatiske chef for Ryanair, Michael O’Leary, er misundelig på Norwegian, efter at selskabet nu har lanceret sine nye ruter fra Gatwick til Fort Lauderdale, Los Angeles og New York.

”Vi har en plan om at flyve over Atlanten, men vi har ikke kunnet skaffe de nødvendige fly”, sagde han torsdag. “Hvis jeg kunne skaffe 40 eller 50 Dreamliners var vi i gang”, siger han. Ryanair har i årevis forsøgt at købe Aer Lingus, er storaktionær, men kan ikke overtage selskabet.

http://tic.travel/news/04072014/ryanair-misunder-norwegian
 
MoL har ventet (for lenge) på en ny 9/11 så han kan få fly på billigsalg ...

Litt catch 22 egentlig .. han har regnet ut at han ikke kan få det til å lønne seg med dagens flypriser. Likevel har en annen kommet ham i forkjøpet med samme businessmodell ..
 
Det går litt i surr for meg ... Hvor mange har de operasjonelle og hvor mange har de i ordre ( Jeg regner ikke med ryktene om 20 nye, men hva de faktisk har i ordre i dag )

Er det 7 787-8 operasjonelle og 1 787-8 i ordre ?

og 9 787-9 i ordre ?
 
Re: Hvor mange 787 har Norwegian i ordre ?

7 788 i trafikk + en som kommer i 2015.
9 789 som kommer 2016-18.

I tillegg vet vi at det forhandles om en tilleggsordre på 20 789.
 
Re: Hvor mange 787 har Norwegian i ordre ?

Det har nok vært fordi de bestilte sent og har tatt de maskinene de har kunnet få ..
 
Re: Hvor mange 787 har Norwegian i ordre ?

Det har nok vært fordi de bestilte sent og har tatt de maskinene de har kunnet få ..

Er det ikke Icelandair sin ordre som Norwegian overtok? Eller husker jeg feil?
 
Kanskje litt på siden av denne tråden, men dette betyr at i 2018, det er vel da SAS får sin første nye A350, så er DY opp i 17 langdistansemaskiner og dermed større en SAS på dette området. Nå har vel Kjos sagt at SAS ikke er noen målestokk for dem, men sier likevel litt om hvordan forholdene i denne turbulente bransjen endrer seg. Og i 2022 skal DY har ytterligere 20, om Kjos når sine mål.
 
Kanskje litt på siden av denne tråden, men dette betyr at i 2018, det er vel da SAS får sin første nye A350, så er DY opp i 17 langdistansemaskiner og dermed større en SAS på dette området. Nå har vel Kjos sagt at SAS ikke er noen målestokk for dem, men sier likevel litt om hvordan forholdene i denne turbulente bransjen endrer seg. Og i 2022 skal DY har ytterligere 20, om Kjos når sine mål.

DU har 7 stk 787 nu og får indtil videre 1 mere i 2015, 2 i 2016, 2 i 2017 og 2 i 2018.
Altså i alt 14 stk.

SAS har pt 12 widebodies, men får 4 mere i løbet løbet af 2015/2016. Altså kommer de op på 16. Fra 2018 starter leveringen af 8 stk A350-900 XWB. Nogle af de gamle 340-maskiner fases nok ud, men hvis alle 8 fases ud (inkl den leasede) og alle 330 beholdes, vil de stadig have 16.

Det kræver altså derfor at DU bestiller en gang mere for at have flere widebodies end SAS inden 2018.
 
Ok. Holdt meg til LN-MOW som mente DY ville ha 8 stk 788 og 9 789 som skulle leveres i tidsrommet 2016-1018. Det skulle vel bli 17 i løpet av 2018.....men ennå noen år igjen. Mye kan skje. På det tidspunktet...altså 2018...sa har vel DY omtrent like mange fly av typen mellom/kortdistanse som SAS også...uten at jeg har tallene.
 
Back
Top