• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegians 787-flåte

DU har 7 stk 787 nu og får indtil videre 1 mere i 2015, 2 i 2016, 2 i 2017 og 2 i 2018.

Altså i alt 14 stk.


Dette er vel uten den siste leasingordren på 3 787-9?

Uansett er det naturlig at Norwegian etterhvert blir langt større enn SAS hvis de har planer om å bli mer enn et skandinavisk selskap
 
Tror vi kan konkludere at LN-MOW har fasit i #2 i hvert fall frem til mandag 14. juli. Regner med at dere er så opplyste at dere vet hva som starter den dagen.
 
Det er vel Airbus som pleier å skinne mest de dagene, men vi får se. Om bestillingen kommer der eller senere gjenstår å se, men jeg blir forbauset hvis den ikke kommer.
 
Kanskje Norwegian burde bestille A350 heller ... :colgate:

Men seriøst .... skulle gjerne vist hvorfor Kjoser'n er så hellbent på Dreamlinere, når han ser alle problemene de lager. Han må få veldig god pris på de ...
 
Men seriøst .... skulle gjerne vist hvorfor Kjoser'n er så hellbent på Dreamlinere, når han ser alle problemene de lager. Han må få veldig god pris på de ...

Norwegian er en etablert og stor Boeing-kunde. Dermed får han de beste betingelser og service. 787 er et glimrende fly .. spør f.eks. LOT .. og jeg er ganske sikker på at A350 vil gå gjennom en fase med problemer - akkurat som alle nye flytyper gjør.
 
Norwegian er en etablert og stor Boeing-kunde. Dermed får han de beste betingelser og service. 787 er et glimrende fly .. spør f.eks. LOT .. og jeg er ganske sikker på at A350 vil gå gjennom en fase med problemer - akkurat som alle nye flytyper gjør.

Joda, men Norwegian har også 100 Airbus 320 neo i bestilling og 50 opsjoner på samme fly. Hvorfor ikke bestille noen A350 også ? :colgate:
 
Last edited:
Kanskje Norwegian burde bestille A350 heller ... :colgate:

Men seriøst .... skulle gjerne vist hvorfor Kjoser'n er så hellbent på Dreamlinere, når han ser alle problemene de lager. Han må få veldig god pris på de ...

Flyet er bra det. Det er vedlikeholdet og tilgang på reservedeler som er for dårlig hos Norwegian.
Ser frem til å få vår første 787-9 her i Etihad i oktober, så kommer de resterende 70 på løpende bånd etter hvert!
 
Antar disse leases fra et eller annet sted, siden det er leveranse allerede i 2017?

Jeg ser de skal leases internt via AAA, men spørsmålet er hvor de får de fra, da det neppe er en ny ordre fra Boeing
 
Er det noen som vet om dette er avbestilte maskiner fra en annen kunde, eller nye bestillinger?

Beste hilsen Espen
 
Norwegian har bestilt 19 787-9, og vil ha 38 i 2020.

På kvartalspresentasjonen til Norwegian torsdag, fortalte Bjørn Kjos at selskapet har bestilt 19 Boeing 787-9 (Dreamliner) langdistansefly til.

Flyene skal leveres fra 2017, og selskapet har en opsjon på ytterligere 10 fly. Med dette mangedobler Norwegian Dreamliner-flåten sin.
- Ifølge Boeing er dette den største Dreamliner-ordren fra et europeisk selskap, sier Kjos.

Med denne ordren til Norwegian ha 38 Dreamlinere i 2020, med mulighet for 48.

- Da er vi oppe i en flåte vi er fornøyd med, sier Kjos og legger til:
- Vi trenger høyere frekvenser på nettet, og det er deler av verden vi ikke har tatt for oss en gang.

http://direkte.e24.no/studio/aksjelive
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Her er pressemeldingen - kombinasjonen av så mange 787 og 737 MAX gir jo vanvittige muligheter.

Norwegian satser videre i det internasjonale markedet og utvider langdistanseflåten med 19 Boeing 787-9 Dreamliner. Dette er den største enkeltbestillingen av Boeing 787-9 Dreamliner i Europa. For Norwegian innebærer det en mangedobling av dagens langdistanseflåte som i løpet av de neste fem årene vil bestå av 38 Dreamlinere. Med de nye flyene vil Norwegian lansere en rekke nye langruter de kommende årene.


Norwegian har i dag åtte fly av typen 787-8 Dreamliner i drift, samt 11 av den noe større Boeing 787-9 i bestilling. Med dagens ordre vil Norwegian ha en langdistanseflåte bestående av 38 Dreamlinere innen 2020. Avtalen inneholder også kjøpsopsjoner på ytterligere ti fly av samme type. De nye flyene har lengre rekkevidde, flykroppen er lenger og det er plass til 53 flere seter. Flyene i den nye bestillingen vil bli levert fra 2017. Det er Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Limited (AAA) som skal eie flyene.

- Denne bestillingen på 19 nye Dreamlinere er en stor milepæl for Norwegian. Med de nye flyene kan vi lansere en rekke nye ruter til reisende over hele verden. I løpet av to år med langdistanse har fyllingsgraden om bord i snitt ligget på over 90 prosent, noe som beviser at det har vært et stort behov for billige billetter mellom Europa og USA og Europa og Asia. Det behovet kommer definitivt til å bli enda større fremover. For å kunne vokse og dermed styrke vår konkurransekraft, er Dreamlineren helt avgjørende. Ikke bare har flyet lavt drivstofforbruk og lavere utslipp, men er i en særklasse når det gjelder passasjerkomfort, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

- Norwegian har vært i førersetet gjennom å bruke 787 i utviklingen av sin vellykkede lavprissatsing på langruter. Ved å utvide flåten med flere 787-9 kan Norwegian lansere nye ruter, tilby flere seter og fortsette å tilby utsøkt passasjerkomfort, sier Todd Nelp, Vice President of European Sales, Boeing Commercial Airplanes.

Norwegians versjon av 787-9 har 344 seter, hvorav 35 i premium og 309 i økonomi.Med dagens bestilling har Norwegian mer enn 150 fly i bestilling hos Boeing, inkludert 100 737 MAX. I tillegg har selskapet 100 Airbus A320neo i bestilling.

http://media.norwegian.com/#/pressr...-med-ny-bestilling-paa-19-dreamlinere-1239253
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Offisielt på Boeing sine sider også

http://boeing.mediaroom.com/2015-10-22-Boeing-Norwegian-Finalize-Order-for-19-787-9-Dreamliners
OSLO, Norway, Oct. 22, 2015 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) and Norwegian have finalized an order for 19 787-9 Dreamliners valued at more than $5 billion at current list prices. The order also includes options for 10 more 787-9s, as the carrier looks to significantly grow its existing long-haul fleet into the next decade. It is the largest single order for 787-9s from a European airline.

Litt som forventet egentlig, men det som er nytt er at de nå går inn for og bestille flyene selv og ikke ta dem gjennom leasing (selv om flyene jo skal eies av deres eget datterselskap AAA)


Relativt rask levering så tyder vel på at Norwegian har tatt over leveringsposisjonene til noen av Boeings nylige avbestillinger. Aeroflot kansellerte jo 22 i sommer, også var det en ukent kansellering på 15 maskiner på samme tid, trolig fra EY/AB.

Hvis man sammenligner flåteplanen i kvartalsrapporten med forrige kvartal så ser det ut som 2 av disse 19 blir levert i 2017
 
Last edited:
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Meget imponerende dette.

Kjos har også lagt frem meget gode regnskapstall for selskapet; et kvartalsresultat med et overskudd før skatt på 1,1 milliard kroner, hvilket er dobbelt så mye som samme periode i fjor.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Meget imponerende av det irske selskapet Arctic Aviation Asset Ltd.
 
Re: Norwegian bestiller 19 787-9

Artig å se en nordmann og et norsk selskap med globale ambisjoner, noe som er en mangelvare i dette landet.
 
Back
Top