• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegians 787-flåte

Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Er det 8 787-8 og 6 787-9 som er de riktige tallene nå?
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Tror ikke Dreamlineren er så ille. Det er vel mere en rekke uheldige omstendigheter og noen mandagsfly som har klusset til. Jeg har lest/hørt svært lite negativt om 787 som produkt.

Vet det, men det var litt en kommentar til Norwegian sine kommentarer i avisen der absolutt alle problemer er Boeing sin feil, og det har jo vært en del. Om dette skulle stemme, så burde de jo aldri kjøpt flere fly fra Boeing.
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Siden man ikke bare kan svar ja, så svaret er ja LTH
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Vet det, men det var litt en kommentar til Norwegian sine kommentarer i avisen der absolutt alle problemer er Boeing sin feil, og det har jo vært en del. Om dette skulle stemme, så burde de jo aldri kjøpt flere fly fra Boeing.

Som var mitt poeng også. Hvorfor skulle oppstartsproblemene Norwegian har hatt med maks uflaks hindre dem i å kjøpe flere fly av typen som vanligvis fungerer meget bra og vil høyst sannsynlig levere gode resultater.

Jeg så hvor du ville med kommentaren om Norwegians kritikk av Boeing som er ganske korrekt.

Regner med de har ganske kontroll.
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Om jeg ikke husker feil hadde nå 777 ganske så store problemer da den ble lansert, men mediedekningen var vel ikke like heavy som den er i dag.

Selv om Norwegian har en elendig kundeservice, er det ekstremt mye uberettiget kritikk som hagler fra idiotkunder og media tar jo til seg slike historier uten noe videre bakgrunnssjekk. Alt skal krisemaksimeres fra media sin side, og dermed har ikke Norwegian noe annet valg enn å svare på kritikken. Norwegian vil uansett i løpet av de neste årene gå forbi SAS i antall langdistansefly, meget spennende spør du meg.
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Regner med at de har fått en grei deal på dette etter forsinkelsene og problemene med drommeflyene de allerede har :) hvor mange opsjoner har dy igjen på 787? :)
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Så var visst ikke dreamlineren så ille likevel, da?

Vet det, men det var litt en kommentar til Norwegian sine kommentarer i avisen der absolutt alle problemer er Boeing sin feil, og det har jo vært en del. Om dette skulle stemme, så burde de jo aldri kjøpt flere fly fra Boeing.

Dreamliner'n er ille, men man må kunne ha tiltro til at et selskap som Boeing med over 100 års erfaring innen flybygging, skal kunne komme bra ut også med Dreamlinern til slutt.

Tror vel også at, Kjos og Norwegian ikke har så mye annet valg. De kunne ha bestilt Airbus 350 selvsagt, men det tror jeg sitter veldig langt inne og det er vel spørsmål om det ikke haddde blitt forsinkelser i langdistanse satsningen da.
 
Re: Norwegian acquires four new 787-9 Dreamliners

Rolig nå. Det er bare DY som har de store problemene. Det er med andre ord flere sider av denne saken (også).
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Forhandler Kjos med Airbus også ved slike tilfeller, eller er de kun interessert i å prate med Boeing?
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Forhandler Kjos med Airbus også ved slike tilfeller, eller er de kun interessert i å prate med Boeing?

Nå leier Norwegian disse flyene fra ILFC og kjøper de ikke fra Boeing. Dette er jo heller ikke en ny ordre for Boeing men tas fra en av de mange 787 ILFC har i bestilling
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Nå leier Norwegian disse flyene fra ILFC og kjøper de ikke fra Boeing. Dette er jo heller ikke en ny ordre for Boeing men tas fra en av de mange 787 ILFC har i bestilling

Så ILFC hiver egentlig bare inn en stor bestilling på fly, og "deler dem ut" til flyselskaper som er intressert?
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Så ILFC hiver egentlig bare inn en stor bestilling på fly, og "deler dem ut" til flyselskaper som er intressert?


I prinsippet ja. ILFC har bestilt 33 -8 og 41 -9. Og andre leasing selskaper har gjort lignende bestillinger, selv om ILFC er den største. Så der er mer å hente for DY der
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Så ILFC hiver egentlig bare inn en stor bestilling på fly, og "deler dem ut" til flyselskaper som er intressert?

Precis så är det. ILFC delar inte ut dem gratis heller till Norwegian.
Det vore intressant att veta hur mycket Kjos får betala till ILFC för att leasa 787-9.
Är det någon här som vet ifall det blir Rolls-Royce eller GE på de 4 787-9 DU leasar från ILFC?
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

Är det någon här som vet ifall det blir Rolls-Royce eller GE på de 4 787-9 DU leasar från ILFC?

Med tanke på at de andre maskinene DY har på bestilling fra ILFC og Boeing er med RR, så ville det vært veldig rart om disse kom med GE
 
Re: Norwegian bestiller fire nye 787-9

I tillegg til disse 'forhandler' de med Boeing om 20 til, som ble nevnt i brevet fra Kjos ...
 
Back
Top