• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegians 737-flåte

Re: DY's flåte

Og så er vel også LN-DYX med hvit hale for tiden så jeg forleden dag. Kan det være noen som har ombestemt seg tro..

Og så er vel også LN-DYX med hvit hale for tiden så jeg forleden dag. Kan det være noen som har ombestemt seg tro..

LN-DYX har vært i København lenge, utleid til Jettime og leid tilbake MED besetning!

Man har aldri tatt seg tid til å få på halehelten, noe som normalt gjøres i Oslo.

En helt ny fråga här då,

Har någon av DY´s nuvarande 737-300 tv som kan användas för visning av säkerhetsfilmen m,m på samma sätt som hos 737-800? Eller har någon av 737-300 haft de som redan lämnat flottan?

En helt ny fråga här då,

Har någon av DY´s nuvarande 737-300 tv som kan användas för visning av säkerhetsfilmen m,m på samma sätt som hos 737-800? Eller har någon av 737-300 haft de som redan lämnat flottan?
Såvidt jeg kan ta i farten har ingen av de nåværende classics skjermer. Av de som er borte hadde i hvert fall KKS og KKQ skjermer og opplegg installert, men de var aldri aktive i DY-tjeneste. Kan heller ikke huske at tape reproducere var installert, så jeg aner ikke om systemet var VHS- eller Hi-8-basert.

Last edited:
DY og B733

Heisann. Er det noen som vet hvor mange aktive 737-300 DY har pr idag, og hvilken reg disse har? På forhand takk for svar

Re: DY og B733

Tror de har 11 igjen..
5 egeneide LN- KHA, KHB, KHC, KKW, KKX
6 leased LN- KKD, KKJ, KKL, KKM, KKN, KKO

Helt korrekt. 11 737-300 igjen i flåten nå. KKO skulle vel ut i oktober ble det nevnt i en tråd for litt siden.

LN-KKO er tydeligvis aktivt helt til det siste. Det er i øyeblikket på vei nordover til Bardufoss som NAX3JC (DY333).

KKO verkar visst ha fått förlängd tid hos DY. Idag 18/10 är hon på väg till PMI från OSL, någon av de andra flygen som har nåt tekniskt så KKO måste stanna?

Årsaken kan være at overhalingen på -KKM tar lenger tid enn forventet, men hva vet jeg.

Jeg synes det virker som at utfasingene av -300 stadig blir "forsinket" i forhold til hva som er opprinnelig planlagt.
For meg virker det klart at:
1) leasingselskapene ikke har noen andre å leie ut flyene til og dermed er det enkelt for DY å forlenge noen dager / uker (sikkert til en billig penge)
2) DY har en ekstrem utnyttelse av flåten, som dermed ikke gir rom for å sette inn andre fly for å dekke opp produksjonen av et fly som er forsinket fra vedlikehold el.l

Det kunne være artig å se en kalkyle som sammenligner kostnaden ved å operere en gammel -300 som leies inn svært billig vs. en ny -800 som har lavere driftskostnader men destp høyere finanskostnader.

Noen som har kommentar til dette?

Noen som har kommentar til dette?

Mye av hemmeligheten ligger i fleksibiliteten. Disse får de sikkert på timeleie, og da er det fint å ha dem som backup og kunne bruke dem ved behov så lenge man har crew. DY er sikkert også plaget like mye som andre med feil på de nye Boeingene.

Finner man noe sted på nettet hvordan produksjonen av DYs maskiner ligger i løypa, og når de skal leveres?

Back