Norwegian utenfor banen i Molde 19DES24

Kuriøst; LED-strobe på babord vinge og ‘gammeldags’ flash-variant styrbord (fremkommer tydelig på webcam-videoen) … ikke sett den varianten før!

Uansett godt det endte bra med de involverte! Og hva det materielle angår, vel, "that’ll buff right out”.
 
Hans Jørgen Elnæs er vakthavende flyekspert nå i kveld. På videosamtale med TV2 akkurat nå var han usikker på om det skjedde under landing eller takeoff, skulle nok sjekket FR24 først…

Jeg har også vakt i kveld , det var ingen som ringte meg...................:cool:
 
800en har høy approach speed når den er tung. Marginene er små på en slik kort bane på en god dag.

Jeg har 100 +/- turer med 737 til Tromsø på klappsete, kanskje 2/3 med -800. Har vært med på mye drittvær, inklusive go arounds og en late360 på finale over Håkøya for vi kom inn hot and heavy. Spørsmålet er, hvordan man havner på feil side av marginene. Det er jo ganske mange sjekkpunkter man sjekker, før man går all in. Kommentaren din får det til å framstå som noe som kan skje nårsomhelst, hele tiden. Det er jo foruroligende, for å si det sånn…
 
Kommentar var ikke for og gjøre noen urolige, men det står respekt av det arbeidet de gjør på de relativt korte og glatte rullebaner i Norge på vinteren. Det er og grunnen til diverts og go arounds du ikke ser på andre plasser.
En max vekt 737-800, og -900 er værre, har ca 20 knop høyere fart enn en 321 på maks vekt. Derfor blir nok noen landinger hardere enn det folk mener er nødvendig, men de må hardt nok i bakken for og få spoilers opp med en gang.
Dette er heldigvis sjeldent, men lett og ta for gitt på det arbeid disse kvinner og menn gjør i all slags vær og føre.
 
Re: Norwegian utenfor banen i Molde (19/12)

Ser ut som at de har kjørt gjennom noen gule master.. Da er det kanskje litt skrog å reparere.

Det kan se slik ut ja.

– Jeg kan bekrefte at flyet har blitt flyttet fra rullebanen, og at flyplassen er åpen igjen, forteller Neergaard og legger til:

– Det er noen strukturelle skader på flyet, og vi vil nå foreta en vurdering av hvor alvorlige skadene er, og hva som skal til for å utbedre dem.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/si...wegianflyet-i-molde-flyplassen-er-apnet-igjen
 
Det ser ut som de gule stolpene er ganske tett i tett, så det er vel ganske utrolig hvis de har unngått å komme bor i en gul stolpe.


119305942.jpg


www.vg.no
 
Last edited:
Flyet er Gidsken Jakobsen som hadde flere havarier i og nær vann i sin karriere.
 
Ser jo ut på videoen som de svinger i for stor fart. Nesten som om de får sleng å sklir. Skulle tro man hadde så god kontroll på brems, retning og fart med motorene at man ikke er avhengig av hjulene for å bremse og svinge?
 
Kommentar var ikke for og gjøre noen urolige, men det står respekt av det arbeidet de gjør på de relativt korte og glatte rullebaner i Norge på vinteren. Det er og grunnen til diverts og go arounds du ikke ser på andre plasser.
En max vekt 737-800, og -900 er værre, har ca 20 knop høyere fart enn en 321 på maks vekt. Derfor blir nok noen landinger hardere enn det folk mener er nødvendig, men de må hardt nok i bakken for og få spoilers opp med en gang.
Dette er heldigvis sjeldent, men lett og ta for gitt på det arbeid disse kvinner og menn gjør i all slags vær og føre.

Sikker på at det stemmer?
A321 er klassifisert som en Cat D maskin ift approach speed, mens B738 er Cat C.
321 har samme vinger som 319/320 og dermed høyere wing loading, som gir høyere Vref.
 
Last edited:
https://www.smp.no/nyheter/i/GynJOB/havarikommisjonen-flyet-traff-snoebyge-rett-foer-landing

Traff en snøbyge rett før landing. Fartøysjefen kan vel få seg en skrape her for at de ikke valgte gå rundt?
Traff snøbyge, redusert sikt, landet langt inne på en kort glatt -sleip bane og ender med nesen i fjæresteinene.
Har opplevd flere ganger under landing i Molde om vinteren at de avbryter rett før landing da vi har truffet snøbyger som har reduserte sikten kraftig.
 
Sikker på at det stemmer?
A321 er klassifisert som en Cat D maskin ift approach speed, mens B738 er Cat C.
321 har samme vinger som 319/320 og dermed høyere wing loading, som gir høyere Vref.

321 er D, 320 er C. Ikke mye forskjell på VREF, rundt 140-145 ved max landings vekt. -800 har ofte VREF på rundt 160, -900 ca 165. Her snakker vi max vekt, som kanskje ikke er ofte i Norge, utenom LYR og der det er langt til alternate.
 
Det var vel kraftig vind fra nord langs kysten denne kvelden. Mulighet for windshear og dermed litt høyere landingshastighet?
 
Back
Top