"Norwegian til New York?" og andre artige historier

Artige historier!

Ser det er mange som har mye artige ting som folk har sagt på hjertet, skriv ned dette nede her :)

Re: Norwegian til New York

Må bare slenge meg på denne. Det er utrolig fascinerende hvor mange som tror de vet masse, men ikke gjør det. Vi snakker om oppegående folk som har flydd verden rundt, men som ikke har en fjern anelse om hva de har flydd, med hvem, og med hvilke typer fly. For meg, som aldri har vært utenfor Europa, føles det dermed litt vanskelig å være for bastant; selv om det ikke er så lett når alle er enige om at det er flott med Qantas som hat startet direkterute til Norge, eller alle Norwegians nye direkteruter til USA og Brasil.

Det at alle er overbevist om at DY er billigst alltid er også fascinerende. Mange sjekker ikke lenger andre selskaper...

Last edited:

selv om det ikke er så lett når alle er enige om at det er flott med Quantas som hat startet direkterute til Norge, eller alle Norwegians nye direkteruter til USA og Brasil.

Qantas (uten U ;)) minner meg om noe jeg leste på Flyertalk en gang. Det var en BA-flight som jeg tror hadde divertet til en annen flyplass enn dit de skulle. Jeg mener også å huske at det var et medlem av besetningen som kom med en kommentar, om at den flyplassen de hadde landet på måtte være stor med masse langdistanseruter, fordi vedkommende så masse fly der, bl.a. fra Qantas

Flyplassen de var på var Touluse ;)

Det at alle er overbevist om at DY er billigst alltid er også fascinerende. Mange sjekker ikke lenger andre selskaper...

Jeg tror jeg har fortalt denne før, men ifm. bestilling av en familieferie for mange år siden, hadde min far fått prisforslag fra et reisebyrå, der han hadde spesifisert at flightene skulle være med DY "fordi de var billigst, og kostet bare 199 kroner".

Jeg og min mor sjekket for moro skyld hva det ville kostet om man skulle booket alt selv (var tross alt ikke mer komplisert enn to flighter, et hotell og en hurtigrutebillett), og vi klarte å finne en mye lavere pris enn byrået - og da hadde vi søkt hos både DY og SAS, og SAS var betydelig billigere. Faren min fikk et greit hakeslepp da han kom hjem fra jobb og fikk greie på det. (Både SAS og DY kostet selvsagt mer enn 199 kroner).

Gud, jeg har gitt opp sånt. Fra jobb husker jeg en gang, hvor vi hadde en KLM 739 på gate, at en far sa til sønnen sin "Se, det er sånn liten Cityhopper vi skal fly med igjen!" og pekte på 739'en.

Hehe, det er akkurat sånn jeg føler det når dere (med noen få unntak) uttaler dere skråsikkert om juss :D

Last edited:

Et annet poeng er at vi, ja, i alle fall jeg, også har sagt mye rart opp gjennom årene, særlig da jeg var yngre og ikke kunne så mye om flytyper, flyplasser, flyselskap etc. Jeg husker jeg skrev en skoleoppgave om fly, og der la jeg ut om hvilke flytyper som var brukt som cargofly og hvilke som ikke var det, og mye annet sludder jeg kun baserte på hva jeg trodde, basert på egne observasjoner og ting jeg hadde lest litt, men ikke mye, om.

Jeg har med årene lært å si ting med varsomhet når jeg er inne på tema jeg ikke kan noe om, men gjerne vil kunne noe om. Men det er noe som ligger i oss - når vi snakker med andre om noe vi vet den andre ikke kan noe om, vil vi være overlegne og virke kunnskapsrike slik at vi får oppmerksomhet for det.

I andre miljøer er det kanskje oss de ler av.

Min kjære far snakket for noen år siden om det fantastiske superflyet Boeing A320.

jeg har selv hørt mange merkverdige tanker når det gjelder hvilke destinasjoner DY har til/fra OSL, og ikke minst hvor mange utenlandske flyselskaper fra fjerne himmelstrøk som opererer på OSL. At Krabi Air flyr OSL-BKK og Feel Air flyr OSL-BKK + OSL-NYC er det en stund siden jeg har hørt påstander om, men at DY flyr til både BKK og NYC fra OSL opplever jeg ofte at folk faktisk tror på. Like fullt er det også mange som tror at man kan komme seg non-stop fra OSL til destinasjoner TYO, SIN, HKG, SFO, LAX, ORD, SYD (!!!) etc med selskaper som SQ, UA, SK etc... Ja, fra tid til annen opplever jeg faktisk at mange tror at SK flyr til et tosifret antall oversjøiske destinasjoner fra OSL. Har en bekjent som senest for et par uker siden fortalte at han planla en NYC tur i sommer, men han ville vente med å bestille billetter for DY's direkterute var like om hjørnet med billetter helt ned i 2-3000 kr.

Men når det er sagt, jeg er selv varsom med å gjøre narr av disse menneskene. I motsetning til flypratere, ser ikke disse menneskene på fly som annet enn et transportmiddel fra punkt A-B, og når interessen er som sådan er vel kunnskapen ofte deretter. Man vet aldri når man selv står overfor en situasjon hvor man er underlegen hva kunnskap angår, og da hjelper det lite å være flynerd. Uansett, det er godt vi er forskjellige!

Last edited:

At Krabi Air flyr OSL-BKK,

Det var jo lenge snakk om at de skulle starte opp direkterute til Thailand, så det var "nesten" riktig.

Like fullt er det også mange som tror at man kan komme seg non-stop fra OSL til destinasjoner TYO, SIN, HKG, SFO, LAX, ORD, SYD (!!!) etc med selskaper som SQ, UA, SK etc...

Ja, det er mange som tror det, men det kommer nok blant annet av at det på informasjonstavlene ofte står codeshare-partnere som AA, QF osv. - det er ikke lenge siden jeg hørte noen si "Jøss, så mange fly til London samtidig" - og jeg husker selv da jeg i begynnelsen av tenårene fant ut av dette.

Har en bekjent som senest for et par uker siden fortalte at han planla en NYC tur i sommer, men han ville vente med å bestille billetter for DY's direkterute var like om hjørnet med billetter helt ned i 2-3000 kr.

Jeg har også bekjente som venter på det, for da vil det bli så billig å reise. Jeg har dessverre drept entusiasmen deres.:p

I fjor, under en av mine reiser fra RYG til CRL, ble en kombigate benyttet, altså en gate både for schengen og non-schengen. Det vil si at du både kan komme til gaten via en låsbar dør, og en passkontroll. Av en eller annen grunn var ikke døren til gaten åpnet, så jeg stilte meg foran den, som eneste passasjer. Resten av bølingen sto selvfølgelig med passet i hånden foran passkontrollen, som selvfølgelig var stengt. De hadde stått der en god stund, med tanke på å få en god sitteplass på FR-flighten. Så åpnet døren seg, og jeg gikk ombord i flyet før alle andre. :P

Last edited:

Ja, fra tid til annen opplever jeg faktisk at mange tror at SK flyr til et tosifret antall oversjøiske destinasjoner fra OSL.

Det hjelper jo ikke at jo Nesbø skildrer SAS' A340-rute til BKK fra OSL heller ... god bok, men kunne med fordel fått noen til å lese korrektur på det SAS-tekniske .. :old

Det hjelper jo ikke at jo Nesbø skildrer SAS' A340-rute til BKK fra OSL heller ... god bok, men kunne med fordel fått noen til å lese korrektur på det SAS-tekniske .. :old

Litt OT, men hvilken bok er dette snakk om?

DY var jo i Tokyo en tur...

Jeg har selv fløyet som crew på SAS fly fra Oslo til Kamerun og Syria. Men vil ikke påstå at det er SAS ruter fra Oslo av den grunn ;-)))

Ad-hoc chartere kan resultere i mange morsomme destinasjoner

Hehe, det er akkurat sånn jeg føler det når dere (med noen få unntak) uttaler dere skråsikkert om juss :D

Hehe, den er du ikke alene om. Jeg så for ikke så lenge siden en bastant ytring om at en avgjørelse fra en eller annen klagenemnd "bare var å dra inn for domstolsystemet først som sist" (ingen ytrer nevnt, ingen glemt).

Vel folkens, vurderingen av søksmål/prosessrisiko o.l. er hakket mer komplisert enn: Her er det bare å ta ut stevning/anke.

Men sånn er det med spesialkunnskap, man må bare innse at resten av populasjonen stort sett ikke sitter med samme forutsetninger som en selv.

OK, med TG B777 så hadde det jo vært 100% autentisk!

Den handlet vel blandt annet om en norsk SAS-pilot, så det hadde ikke gjort saken så mye bedre.
Et annet "problem" var at tidspunkt for avreise og ankomst ikke var reelle i det hele tatt. Husker ikke nøyaktig hva som var problemet, men det stemte ikke med en flight til BKK i det hele tatt.

Men sånn er det med spesialkunnskap, man må bare innse at resten av populasjonen stort sett ikke sitter med samme forutsetninger som en selv.

Slik er det med alle bransjer, men jeg aner at luftfarten utsettes for litt flere forståsegpåere enn gjennomsnittet. Dette pga at det er en bransje som de fleste har befatning med, det har vært en "interessant" bransje for mange og at det er relativt høy mediedekning om det som skjer relatert til denne bransjen.

Last edited:
Back