• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Norwegian til New York?" og andre artige historier

SAS fløy BGO-NYC også ... PanAm fløy også til Bergen for lenge siden ..

SAS ffløy BGO-NYC i ca 25 år(1963-1988) delvis som sommerrute og på 70-tallet som helårsrute. I tillegg fløy de på 70-tallet sommerruter til SEA/LAX og Montreal/Chicago. Det ble brukt DC8-33/55/62/63 - DC10-30 og B747-200.
Som MOW sier fløy også PanAm i 2-3 år til NYC med B707 fra ca. 1971.
Det var den gang det var morsomt å spotte!
 
Takk for info om longhaul fra BGO, sk931, LN-MOW og CV440.

Er det økt bruk av hub-er som gjør at disse rutene ble lagt ned (og fortsatt ikke er startet opp igjen)? Vi reiser vel mer langdistanse nå enn på 70- og 80-tallet, så det må vel være andre grunner enn passasjerantallet i seg selv?
 
for noen år siden skulle jeg fly fra santiago SCL til Buenos aires EZE

så står to voksen mennesker å snakke om flyplassen og sånt, når kona spør mannen " hvilken fly er det vi skal fly til Argentina"
og mannen svarer " jo, det er en Airbus 747"



.....flyet var en A320
 
Takk for info om longhaul fra BGO, sk931, LN-MOW og CV440.

Er det økt bruk av hub-er som gjør at disse rutene ble lagt ned (og fortsatt ikke er startet opp igjen)? Vi reiser vel mer langdistanse nå enn på 70- og 80-tallet, så det må vel være andre grunner enn passasjerantallet i seg selv?

Grunn til at BGO hadde dette store IC-tilbudet var først og fremst at.
FBU ikke hadde rullebanelengde til å ta fullastete maskiner og det var derfor fast 'feed' fra FBU til BGO til USA avgangene. Senere (80-tallet) ble mer av trafikken flyttet til GEN og BGO satt igjen med turisttrafikk i sommerhalvåret.
 
Back
Top