"Norwegian til New York?" og andre artige historier

SAS fløy BGO-NYC også ... PanAm fløy også til Bergen for lenge siden ..

SAS ffløy BGO-NYC i ca 25 år(1963-1988) delvis som sommerrute og på 70-tallet som helårsrute. I tillegg fløy de på 70-tallet sommerruter til SEA/LAX og Montreal/Chicago. Det ble brukt DC8-33/55/62/63 - DC10-30 og B747-200.
Som MOW sier fløy også PanAm i 2-3 år til NYC med B707 fra ca. 1971.
Det var den gang det var morsomt å spotte!
 
Takk for info om longhaul fra BGO, sk931, LN-MOW og CV440.

Er det økt bruk av hub-er som gjør at disse rutene ble lagt ned (og fortsatt ikke er startet opp igjen)? Vi reiser vel mer langdistanse nå enn på 70- og 80-tallet, så det må vel være andre grunner enn passasjerantallet i seg selv?
 
for noen år siden skulle jeg fly fra santiago SCL til Buenos aires EZE

så står to voksen mennesker å snakke om flyplassen og sånt, når kona spør mannen " hvilken fly er det vi skal fly til Argentina"
og mannen svarer " jo, det er en Airbus 747"



.....flyet var en A320
 
Takk for info om longhaul fra BGO, sk931, LN-MOW og CV440.

Er det økt bruk av hub-er som gjør at disse rutene ble lagt ned (og fortsatt ikke er startet opp igjen)? Vi reiser vel mer langdistanse nå enn på 70- og 80-tallet, så det må vel være andre grunner enn passasjerantallet i seg selv?

Grunn til at BGO hadde dette store IC-tilbudet var først og fremst at.
FBU ikke hadde rullebanelengde til å ta fullastete maskiner og det var derfor fast 'feed' fra FBU til BGO til USA avgangene. Senere (80-tallet) ble mer av trafikken flyttet til GEN og BGO satt igjen med turisttrafikk i sommerhalvåret.
 
Back
Top