Norwegian til Dubai

hvilke flyplass skal Norwegian lande i Dubai ??

en venn av meg påstår at flyet ska lande i en annet flyplass enn den store internasjonale flyplassen.... men eg kan ikke finne noe info om det....

kanskje dere vet ?

Som de sier, Dubai er Dubai. I Dubai er det bare to flyplasser i dag, Dubai (DXB/OMDB) som er den internasjonale flyplassen for sivil trafikk, og i tillegg har du Minhad (OMDM), som er en ren militaer flyplass.
I tillegg har de Jebel Ali World Central under utbygging, men den aapner ennaa ikke foer om et par aar.
Av andreflyplasser i omraadet har du Abu Dhabi International (OMAA), Sharjah (OMSJ), Ras Al Khaimah OMRK), Fujairah (OMFJ) og Al Ain (OMAL). Alle disse ligger mindre enn en times bilkjoering fra Dubai, og det kunne kanskje vaere en ide aa fly til en av disse i stedet.
Grunnen til det er at Dubai har sprengt kapasitet paa immigrasjonssiden, og det er ikke uvanlig at det tar 2-3 timer aa komme seg gjennom passkontrollen (mine foreldre brukte en gang over 4 timer fra landing til de var gjennom passkontrollen.)
De overige nevnte flyplassene er derimot ikke slik, og jeg har aldri brukt mer enn 20 minutter fra jeg var ute av flyet til jeg var ute av terminalen, saa selv med en en times busstur etterpaa ville man vaere framme paa hotellet i Dubai raskere paa denne maaten.
Problemet er vel det psykologiske i det, samt at Kjos sikkert er fornuftig nok til aa unngaa "Ryanair-sammenligning' ved aa si at man flyr til Dubai, men lander et helt annet sted 100 kilometer fra byen...

Norwegian ligger milevis unna selskaper som JetBlue og Virgin America hva gjelder underholdningssytemer ombord, komfort i flyet og serveringstilbud. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de ikke legger i det lille ekstra når de først satser...

Ja, jeg er helt enig. Særlig på lengre ruter, for eksempel over fire, evt fem timer. :angry:

Last edited:
Norwegian til USA, det trenger ikke å bli lenge til, men de velger kanskje ikke å fly til NYC. Kanskje de heller velger Boston.

Med Dubai på rutekartet har Norwegian har signalisert vilje til å fly langt. De har mange fly i bestilling, og opsjon på enda flere. De trenger jo destinasjoner til alle disse flyene......

Norwegian til USA, det trenger ikke å bli lenge til, men de velger kanskje ikke å fly til NYC. Kanskje de heller velger Boston.

Med Dubai på rutekartet har Norwegian har signalisert vilje til å fly langt. De har mange fly i bestilling, og opsjon på enda flere. De trenger jo destinasjoner til alle disse flyene......

Ryktene sier at Norwegian har vært i kontakt med Air Atlanta om lease av en 767 for å fly OSL-NYC. Hvorvidt dette i så fall skal være en drylease eller wetlease vites ikke.

Jeg har vondt for å tro på at det blir noen 767ere, jeg da... og bare en til bare ei rute? hmmm, sier jeg bare..

Rykte eller ikke rykte.

Vi kan uansett konkludere med at Norwegain nå ser mulighetene for lengre ruter fra Osl.
Om det ressulterer i en 767 eller ikke, vil jeg ikke spekulere i, men en ting er sikkert.
Det er Norwegian og ikke SAS vi skal sette vår lit til når det gjelder langruter fra Osl!

Og gjett om jeg digger det;)

Kjempesatsning fra DY, dette er bra!

Blir dette første ruten hvor DY må ha crew bytte forresten? Sånt noe har man unngått på Europa ruter, det er jo et fordyrende element.

Ja, det er vel rimelig innlysende.

Mye diskusjon her om seter og komfort på DY sine -800.
Det fine er at ingen MÅ reise med DY til DXB.
Alle har jo et valg når det gjelder selskap , pris og service dersom DXB er reisemålet.
You get what you pay for!:)

Håper i alle fall Norwegian snart vil oppgradere sitt tilbud av mat og drikke ombord.

Det vil de nok, de ser vel også mulighetene for større inntjening med bedre utvalg i trollyen på "long-haul"-rutene sine ;)

Jeg har vondt for å tro på at det blir noen 767ere, jeg da... og bare en til bare ei rute? hmmm, sier jeg bare..

Det kommer jo an på om det blie wet- eller drylease, det. Kjører de wetlease (med Air Atlanta crew) kan de kjøre Norwegian-produktopplegget sitt fullt ut, men uten å ødelegge sin egen enhetsflåte, skole om crew, ha risikoen det innebærer med kun ett fly, etc.

Vi får sjå. Men så offensive som Norwegian og Kjoser'n er nå om dagen - og ikke minst så ekstremt lite offensive SAS er - så skulle det ikke overraske meg om de faktisk gjør det. En måte å ordne dette på er å lage et opplegg hvor de får delt risikoen med andre næringslivsinteresser som ønsker seg long-haul ruter fra OSL, og hvor de raskt kan legge ned om det ikke fungerer etter forventningene.

Mye diskusjon her om seter og komfort på DY sine -800.
Det fine er at ingen MÅ reise med DY til DXB.
Alle har jo et valg når det gjelder selskap , pris og service dersom DXB er reisemålet.
You get what you pay for!:)

Er så enig så enig OJB. :)

Og jeg tror at i løpet av året, har Kjoser'n gitt beskjed om at de starter ruter til NYC. Digger den mannen der altså. :musikk:devot:

Airbus 330.

Helt rått at Norwegian satser så spenstig. Det skal de ha all ære for.
Må si at 737 er en liten maskin til en så lang reise, og det gir assosiasjoner til den gang jeg reiste tur/retur til Barbados (via Bangor) med 757.

Hadde vært spennende om Norwegian hadde tatt skrittet fullt ut og fått tak i noen langdistansemaskiner. Mange muligheter kunne da dukke opp, og de hadde virkelig blitt en seriøs konkurrent til de store veletablerte selskapene.

Back