Norwegian til Dubai

For oppklaringens skyld; Air Atlanta Icelandic har ingen B767. Icelandair derimot. Disse ryktene har kanskje ikke helt fotfeste...

Hadde vært spennende om Norwegian hadde tatt skrittet fullt ut og fått tak i noen langdistansemaskiner. Mange muligheter kunne da dukke opp, og de hadde virkelig blitt en seriøs konkurrent til de store veletablerte selskapene.

Da måtte de også tatt skrittet fullt ut å begynt med C-klasse med hele pakket for å bli en seriøs konkurent til de store

IMM!!! Kunne blitt en konkurrent??? Det er de da i aller høyste grad i dag...

Norwegians konsept fungerer bra på Europa-ruter, men på lengre ruter er det klart at Norwegian må lage et litt annet konsept. Det er jeg sikker på at de også vil gjøre når de åpner ruter til New York, med flere.

Ta ut en 50 seter av 737-800`ene og de vil slå CO ned i støvlene på OSL-NYC

IMM!!! Kunne blitt en konkurrent??? Det er de da i aller høyste grad i dag...

Ja det vet jeg da.
Men jeg mener at de da ville bli en konkurrent, ikke bare på det europeiske markedet, men også fått mulighet til å hamle opp med SAS, KLM og disse på oversjøiske ruter.

Hehe - spørs hvor mye ekstra tanker hjelper når MTOW kommer inn i bildet da ;) MTOW på en 800 ligger vel på rundt 79000kg. Så da er det bare å begynne med utregningen. Hmmm kanskje jeg skal leke meg litt i morra på jobben hvis jeg får tid. ^_^

Kjapt overslag:
Pax 189*84kgs=15876 + bag 190*15kgs =
payload: 18726
+BW: 41413kgs (empty weight, basic weight)
+crew: 470kgs (2+4)
+catering 500kgs ?? reelt?
== 61109kgs

Da har man 17,890kgs fuel å gå på.
Men jeg vet jo ikke ca trip fuel, og ikke vet jeg MZFW heller, ei MLDW.

BW tok jeg fra wikipedia... :colgate:

Hva med et annet konsept som ser ut å selge som hakket møkk hos andre selskap: Y+.

Ta en 800, napp ut 25% av setene, kjør 2+3 og litt mer armslag og så kjør Y+ only for feriefolk med litt mer råd eller biz-pax som vil spare penger?

-A

Veldig bra dette her da! Det er ikke lenge etter
åpningen av denne ruta da det blir en ID tur !
En langweekend til Dubai blir det i allefall da! Morro!!!

GO NORWEGIAN!!!

Kjapt overslag:
Pax 189*84kgs=15876 + bag 190*15kgs =
payload: 18726
+BW: 41413kgs (empty weight, basic weight)
+crew: 470kgs (2+4)
+catering 500kgs ?? reelt?
== 61109kgs

Da har man 17,890kgs fuel å gå på.
Men jeg vet jo ikke ca trip fuel, og ikke vet jeg MZFW heller, ei MLDW.

BW tok jeg fra wikipedia... :colgate:

Fra Airliners net:

Performance

Typical cruising speed Mach 0.785. Max certificated altitude 41,000ft.
737-800 - Standard range with 162 passengers 3585km (1990nm) or 5445km (2940nm) for high gross weight version.
737-900 - Standard range with 177 passengers 3815km (2060nm), high gross weight version 5083km (2458nm).

Fuel capacity skal vaere 17285kgs .... foer installering av aux tank.
MZFW rundt 62.9 ...

Tripfuel ser ut til a vare rundt 14.500 .. plus alternate .. plus minimum remaining ...

Someone do the math?

Last edited:
Fuel capacity skal vaere 17285kgs .... foer installering av aux tank.
MZFW rundt 62.9 ...

Tripfuel ser ut til a vare rundt 14.500 .. plus alternate .. plus minimum remaining ...

Someone do the math?

Tja, hva er det du vil ha regnet ut?

Riktig - jeg liker ingen av maskinene på såpass lange strekninger!

Continental har relativt få seter i sin 757-200, jeg tror nok Norwegian vil få både dårlig plass og service i forhold til Continental.

Ellers må gjerne noen forklare meg forskjellen på å fly en B737 i 7,5 timer kontra en B757 i 7,5 timer. Jeg ser ikke forskjellen...

Antar det muligens er CO 757 vs DY 737 du sikter til her?

Vel forskjellen er pitchen, servicen og underholdningen (CO er full gang med å innstallere AVOD i sine 757).

Det er ikke 737 som i seg selv er problemet, det er at den en i LCC config med maks antal seter :(

Pirke, pirke: Fuel capacity på en -800 er 20800kg. (Ish) (3900kg i hver ving + 13000kg i centre tank)

..

OK, jeg tok bare foerste og beste jeg fant ... ;)

Imidlertid vil den bare kunne ta litt over 16 tonn fuel foer den stanger hodet i MTOW uansett hvis resten av regnestykket stemmer ...

Med noen ledige seter, ser imidlertid regnestykket mye hyggeligere ut.

NVR bruker Baku som stopp til Goa. Den ligger ganske på rett lije til DXB
også ......... Hvorfor ikke. Rask 30 min stopp gjør vel ikke så mye fra eller
til ?? En kan ta full pax load, bagasje og mye mat til de som er bekymret for det ;):o

Back