• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian starter TOS-LPA

Ser jo ut som at det kan ha litt å si for prisene også. Med stopp i oktober starter på rundt 6000kr tur retur, men non-stop i november kan man få til 2000kr.
 
For all del fint med nye direkteruter fra TOS, men er det én destinasjon som er skikkelig kjedelig, så må det være denne. Drar til hvilken som helst europeisk hovedstad før jeg setter meg 7 timer i fly for å møte naboene på stranda.
 
Norwegian er fornøyd så langt med tallene fra TOS-LPA.

"Vi har hatt en enorm respons på denne ruten, så vi er svært fornøyd, forteller informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen til iTromsø.

Han vil ikke gå ut med nøyaktige tall, men kan fortelle at tromsøværingene ser ut til å like sol og varme.

- Vi har startet en direkterute til Gran Canaria fra flere regioneri både Norge og Sverige, og Tromsø er en av de rutene som går best, sier Sandaker-Nielsen." http://www.itromso.no/nyheter/article6658513.ece
 
Nå er ikke dette noen 'mirakelkur'. Dette er kun finsliping .. Noen synes å tro at winglets og andrre performance enhancements løser alle verdensproblemer og gir selv 737'er range Oslo-Sydney ... Vær, vind og baneforhold har nok mer betydning enn dette - selv om det selvfølgelig hjelper litt når man opererer helt ute i grenseland av tabellene ...

160 pax og fulle tanker vil uansett bli en utfordring fra TOS .. men de har nok regnet på hva som lønner seg best - fuelstop eller 26 usolgte seter ... Men en og annen fuelstopp blir det helt sikkert uansett.
---
Denne ruten er presset til marginene av DY når det gjelder fuel (selv om man blokkerer et større antall seter) - og det kan blir en utfordring å komme inn med tørre tanker mot TOS med snøvær (sweeping of RWY and contamination). Dette er betraktelig mer utfordrende enn å fly OSL - DXB som har noenlunde samme distanse.

Thomas Cook Scandinavia (A321) flyr samme rute, og "risk calculation" gjorde at man la inn fuelstop i OSL.

Tally-Ho
 
Last edited:
Back
Top