Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF S14

Re: Nye Norwegian-ruter fra Bergen?

Uten at jeg har oversikt over programmet til DY og evt ledig kapasitet men man skal ikke se bort i fra at GOT også lanseres etter hvert.
 
Re: Nye Norwegian-ruter fra Bergen?

Tja, den går da hele vinteren den. I hvert fall fra BGO.
Javisst, det gjør den jo, my bad.. Var litt opphengt i de første par årene da den var sommerrute. En sommersesong som ble utvidet år for år.. :)
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Bergen-Praha ble for øvrig lagt ned sist i 2011. Det var i sin tid en helårsrute.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Frisk satsing fra Norwegian! Antar denne tas godt i mot i Bergen, til tross for lav frekvens.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Lukter jeg ny nasjonaldag i Bergen?

Gratulerer i hvert fall.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

I følge denne kommer det mer langdistanse til BGO, men med 737MAX.
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Her-er-Norwegians-nye-ruter-3025981.html#.UrIMy-IwJz8

Til BT sier Kjos at han satser på Bergen.

- Det har vi gjort helt siden oppstarten, sier Bjørn Kjos.

Han sier at det trolig vil komme flere flyruter fra Bergen til Nord-Amerika i fremtiden når de får nye fly av typen Boeing 737 Max. Norwegian vil kjøpe 100 slike fly, som vil være klare i 2017. De har samtidig ha forkjøpsrett på 100 ytterligere.

- De er mindre enn Dreamlinerne og det gjør at det er mulig å fly direkte fra Bergen til litt mindre amerikanske byer som Seattle eller Montreal. Det betyr at vi kan ha flere avganger per uke også, sier Kjos til BT.

Skal det være mulig å fly Bergen - Seattle med MAX med noe last? :drunk:
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Høres optimistisk ut. Spørs hvor mange seter han er fortberedt på å blokkere. Østkysten går greit, men SEA er 7158km fra BGO. Beregnet rekkevidde vil ligge på ca 5600km. Så begrensningene vil bli dramatiske ...
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Det kommer vel an på MTOM og antall ekstra tanker... En variant a la -700ER kunne vel tenkes. En MAX-BBJ er vel også varslet..?

Men kostnaden pr.sete for en slik operasjon kan vel bli i høyeste laget.
 
Last edited:
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

En BBJ-variant klarer det greit - men USA-farere har en del bagasje, og med mindre de installerer vingegrinder, kan det fort bli trangt i lasterommene hvis de skal ha ekstra fueltanker. Tror dette bare var en slengbemerkning fra Kjos.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Kjekt med direkterute til New York fra Bergen igjen. Det er vel over 30 år siden sist. Husker ennå gode gamle dager når SAS fløy fra Bergen til New York. Vi bodde slik til i Bergen at vi ofte fikk DC-10 og 747 som SAS brukte i lav høyde rett over hustaket.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Lurer på om Norwegian vil klare å fylle setene på en 787 fra Bergen - NY. Bergensregionen har bare rundt 300 000 innbyggere å vise til, så får se videre hvordan dekningen på denne ruten blir.

Iallefall er det bra å få igjen Praharuten igjen. Det var avganger både fra Stavanger, Bergen og Trondheim til Praha for noen år siden som ble lagt ned.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Bergen og omland har faktisk mer enn 400.000 innbyggere og det hadde overrasket meg hvis ikke store deler av Hordaland foretrekker å bruke Flesland. Isåfall er vi oppe i 500.000 mennesker. Kanskje ikke på nivå med stor-Oslo, men det burde ikke være umulig å fylle en maskin i uken.
 
Back
Top