Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF S14

Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Ja, kan fort bli kaldt i vannet. Ser jo fra tid til annen, slik som nå sist lørdag SVG-LPA, hvor en -800 skurte rett ned uten problemer, mens den som gikk 1 time senere måtte sette igjen 50-60 kolli p.g.a vekt.
Antar det er headwinds som har utgjort det, og den er "bare" 3718km

Men har ikke en Max-8 omtrent 2000 km lenger rekkevidde enn 737-800?

Er det verre å fly 7 timer over Atlanteren enn til Dubai?
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Men har ikke en Max-8 omtrent 2000 km lenger rekkevidde enn 737-800?


Nei, den har 1.000 i følge markedsføringsbrosjyrene til Boeing. Hvilket i praksis er vesentlig mindre da Boeing markedsfører rekkevidden veldig optimistisk og med veldig lite last
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Men har ikke en Max-8 omtrent 2000 km lenger rekkevidde enn 737-800?

Er det verre å fly 7 timer over Atlanteren enn til Dubai?

OSL-JFK er ca. 800km lengre enn OSL-DXB, som er en rute som er strekt til ytterpunktene allerede (færre seter, hyppige mellomlandinger for fuel, ingen cargo etc). I tillegg er ruten over Atlanteren mer utsatt for ugunstige vinder enn ruten til ørkenen, og ikke minst, med færre plasser å mellomlande for fuel, slik at det nok vil bli en altfor marginal operasjon også med MAX.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

OSL-JFK er ca. 800km lengre enn OSL-DXB, som er en rute som er strekt til ytterpunktene allerede (færre seter, hyppige mellomlandinger for fuel, ingen cargo etc). I tillegg er ruten over Atlanteren mer utsatt for ugunstige vinder enn ruten til ørkenen, og ikke minst, med færre plasser å mellomlande for fuel, slik at det nok vil bli en altfor marginal operasjon også med MAX.

Jeg ser i følge Boeings hjemmesitter at 737 har rekkevidde på 5700 km og MAX har rekkevidde på 6666 km. Så forskjellen var ikke så stor som jeg trodde så OSL-NY på 5910 km blir helt på grensen ja. Men BGO-NY vil nok gå siden det er ca 5600 km og Stavanger-NY. Skulle værforhold være dårlige kan de eventuelt mellomlande på Island eventuelt Grønland.

Men dette kan man jo normalt beregne ganske godt før avgang.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Jeg ser i følge Boeings hjemmesitter at 737 har rekkevidde på 5700 km og MAX har rekkevidde på 6666 km. Så forskjellen var ikke så stor som jeg trodde så OSL-NY på 5910 km blir helt på grensen ja. Men BGO-NY vil nok gå siden det er ca 5600 km og Stavanger-NY. Skulle værforhold være dårlige kan de eventuelt mellomlande på Island eventuelt Grønland.

Men dette kan man jo normalt beregne ganske godt før avgang.

Ikke realistisk. Om sjansene for mellomlanding på veien er stor forsvinner kundene dine kjapt over til selskaper uten mellomlanding, så det er døden for en slik rute.
 
Re: Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF

Jeg ser i følge Boeings hjemmesitter at 737 har rekkevidde på 5700 km og MAX har rekkevidde på 6666 km. Så forskjellen var ikke så stor som jeg trodde så OSL-NY på 5910 km blir helt på grensen ja. Men BGO-NY vil nok gå siden det er ca 5600 km og Stavanger-NY. Skulle værforhold være dårlige kan de eventuelt mellomlande på Island eventuelt Grønland.

Men dette kan man jo normalt beregne ganske godt før avgang.

Svært ugunstig å "stikke nedom" Grønland for fuel. Flyplassene der er heller basic.
 
Fikk bekreftet av Norwegian på twitter at KEF legges ned, så da er alle rutene de kom med i denne tråden lagt ned.
 
Last edited:
Back
Top