Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly)

Helt enig skal du være kritisk så får du også være konstruktivt kritisk.

Selv synes jeg liveryet til DY er helt greit og kan egentlig ikke komme på mer enn noen få andre livery som jeg synes er bedre. South West air synes jeg har veldig fint, Ryanair ser også greit ut. Mange har jo en lang historie å slekte på og at ikke designet endrer seg fra det ene året til det andre er greit. Mange selskap kjøper maskinene nye og kan ha dem i over 20 år, selv om de blir lakkert opp en gang eller 2 i løpet av sitt liv, så er det stort sett billigst å lakke opp i det designet som var på fra før av.
DY har kjøpt mange av sine maskiner brukte eller leaset dem og de har derfor behov for omlakkering både før og etter tjeneste hos DY. De fleste fly er hvite i større eller mindre grad. Hos DY er det bare den fremste 1/4 av flyet som trenger å lakkeres og det kan redusere kostnadene ved ommlakkering.
Ser vi et fly på himmelen så er det ganske lett å kjenne igjenn et DY fly. Eneste som har noe liknende er TNT.

Norwegians hale design kan vel minnes litt om halene til Alaska Airlines? De har jo en Eskimo på halene på hvert fly i flåten dems. En Eskimo er jo noe som presenterer Alaska. En Typisk/kjent norsk kultur eller sak er vell nok til å gjøre DY complett? Tenker da på om de går tom for kjente personer å feste på halene...

Syns det er litt teit av Norwegian at de kun skal ha døde berømtheter på halene. Hadde vært enklere om de hadde gått vekk fra denne regelen og også tilatt nålevende berømtheter ...

Syns det er en fin regel jeg. Blir fort mye ymse om hvem som helst kan få sitt bilde på halen. For å blir husket etter sin død må man jo faktisk ha utrettet noe mer enn å vinne Big Brother. En del av de du nevner har dog gode muligheter til å havne på en av halene til Norwegian når de har tatt kvelden (men ikke alle).

På flyene de har tenkt å bruke til USA, kunne de også kanskje brukt Norsk Amerikanske berømtheter ....

Gud nei! Da er jo Paris Hilton neste da :drunk:

Nå er ikke jeg en designerspire, men det finnes jo heldigvis slike.

Jeg syns dette forslaget som jeg har sakset fra fjesboka er et meget godt et.

Fortsatt beholdes det mye av det orginale designet, men det er en "ny vri"..

Attachments

• DY_Livery.jpg
    DY_Livery.jpg
    11 KB · Views: 383

attachment.php

Den var slett ikke dum nei. Skal jeg være pirkete ville jeg vel hatt en noe tykkere blåstripe.. og kanskje enda litt mer hvitt mellom det blå og røde. Men heller ikke for mye, det hadde sikkert blitt noe glorete.

Hadde det ikke dessuten vært smartere å "snu" hele designet på hodet? Sånn at man får (mer) rødt på underdelen? Når man er på bakken og ser random fly over seg, er stort sett hvite eller gråe - men når man ser at den fremste delen av røret er knallrødt, ser man med engang at det er et fly fra DY. Dette er vel viktig merkevarebygging?

For mye hvitt og for lite rødt på undersiden vil vel ødelegge for dette? Har noen noe formening om dette egentlig har noe å si? (Feks kontra mer rødt på oversiden enn undersiden, gitt at man bruker designet som i posten over denne - mange ser jo fly ovenfra også, feks på satelittbilder...)

Da er dagens bedre. Personlig så mener jeg forslaget her prøver for hardt og i enda større grad en dagens design ender opp som et overdrevent fallossymbol

Syns det er litt teit av Norwegian at de kun skal ha døde berømtheter på halene. Hadde vært enklere om de hadde gått vekk fra denne regelen og også tilatt nålevende berømtheter ...

Å bruke døde personer er nok det tryggeste da de sjeldent finner på noe dumt i graven. Med forbehold om at ting kan dukke opp i ettertid. Myndighetene i Alaske/Anchorage gikk jo på en smell her da Ted Stevens som de oppkaldte flyplassen etter endte opp med stempel som relativt korrupt etterhvert.....

Itillegg er det jo faktum at døde personer ofte er blir mindre kontroversielle som tiden går. Jeg jo bare tenkte meg hvordan jeg hadde fått piggene ut hadde folk som Jens Stoltenberg eller kristin Halvorsen dukket opp på halen på et fly jeg skulle fly

På flyene de har tenkt å bruke til USA, kunne de også kanskje brukt Norsk Amerikanske berømtheter ....

Marilyn Monroe
Pricilla Presley
Renee Zellweger
Jennifer Conelly
Linda Evans
James Cagney
James Arness
Peter Graves
Carole Landis
Virginia Mayo.
Robert Mitchum
Barry Nelson
Ann Reinking
Michelle Williams
Chet Baker
Beck
Joni Mitchell
Iggy Pop
Tom Waits
Matt Groening

:-)

Halvparten av disse er vel nesten totalt ukjente her u landet?

Den var slett ikke dum nei. Skal jeg være pirkete ville jeg vel hatt en noe tykkere blåstripe.. og kanskje enda litt mer hvitt mellom det blå og røde.

Snarere tvert imot vel.

Det viktigste er å ikke kompansere for den store "billige" hvite flaten med en uproposjonal rød flate, litt for store fonter, og tilfeldig logoplassering.

Enkelt, stilig og elementer i riktig proposjon til hverandre er nøkkelord.

Vi mennesker er veldig, og i stor grad ubevisst, opptatt av proposjoner. Bare tenk på hvordan vi bedømmer et menneske etter utseende. Litt stor mage eller ører sammenlignet med resten av kroppen=uattraktivt selv om det da foreksempel finnes attraktive mennesker med mye større mage og ører, men da riktigere proposjonert til resten av kroppen.

Dette er vår biologiske årsak til hvorfor vi leser så stor betydning inn i visuelle utrykk, flylivery har også, som alle andre ting, en forbindelse med forplantning.

Hvem kan foreksempel nekte for at en A320 ser bedre ut enn en 737? Perfekte proposjoner med kanskje en anelse for lange, slanke ben har vel bevist seg selv å være en suksess mer enn en gang.

Dere som tilsynelatende interesserer dere for merkevarebygging kan vurdere å ta en titt på arbeidene til nederlandske Lila Design, apropos det å kreére flydekor med riktige proporsjoner og et elegant tilsnitt.

Syns Norwegian har et helt greit livery, ikke noe super fancy, men enkelt og greit. Jeg ville gjerne sett en maskin i et retro Air Shuttle livery før eller siden.
Og når det kommer til 787, så hadde kanskje skandinaviske landemerker vært en ting. Se Holmenkollen eller bryggen i Bergen passere forbi på JFK må jo være litt fin reklame.

Syns Norwegian har et helt greit livery, ikke noe super fancy, men enkelt og greit. Jeg ville gjerne sett en maskin i et retro Air Shuttle livery før eller siden.
Og når det kommer til 787, så hadde kanskje skandinaviske landemerker vært en ting. Se Holmenkollen eller bryggen i Bergen passere forbi på JFK må jo være litt fin reklame.

Den her er jeg veldig med på, kanskje noe alla hva Frontier gjør med dyrene.. Noen haler med litt elg og noen med Kampen Kirke osv..;)

Så du har tydeligvis ikke sett den store vertikale halen i blått og to/fire motorer i rødt på et SAS fly altså? :rolleyes:

I markedsføring kan det ofte være greit å ha et enstydig og helhetlig profil når det kommer til bemaling av "kjøretøy". Det for å skape noe lett gjenkjennelig på avstand.

Når Ola og Kari Nordmann skal til Spania så er det lett for dem å kjenne igjen en blå hale med ordet "SAS" skrevet i stor font, enn en haug med forskjellige mennesker?

Alle er ikke like oppdaterte som oss vettu :)

Smaken er som baken, nemlig delt.

Men la oss få tilbake Dragen igjen ;)

God helg alle sammen :drink

SAS sitt livery er flott det, og fyller kravene et livery trenger selvom det er kjedelig..der syntes jeg Norwegian er mye mer spennende med haleheltene.

Riktig det du sier der, smaken er jo et speilbilde av baken. :)

Her var det jammen mange som hadde mye grafisk og bedriftsmarkeds peiling, også nok personlig peiling til å gå i strupen på Svoosj og omtrent henge han opp i et tre for å ytre en personlig mening...! Og attpåtil forlange at han utreder sine meninger i å konkretisere grafisk hva han bygger sine personlige meninger på...
Det kan ofte være litt smart å se litt lengre før en hopper på en meningsytring og skyter den død fort og brutalt fordi man ikke er enig. Jeg synes Svoosj har hatt en svært, svært god argumentasjon for sine meninger, hvis/når man leser videre i tråden...

Og nei, jeg synes ikke så veldig mye om Norwegian-designet, uten at jeg verken vil utdype det eller tegne nye forslag! MEN - så er det dette som kanskje er enda viktigere enn å være grafisk korekt; MERKEVARE - fargeskjemaet til Norwegian er blitt et knallsterkt merkevare, lett igjenkjennelig samme hvor og hvem som ser det (joda, jeg er sikker på at selv om folk driter i hvordan et fly ser ut, så kjenner de igjen Norwegian på et lite sekund når dem ser et fly, eller noe som relateres til selskapet) - og det er på samme tid blitt litt som en identitet... Og da skal en være svært, svært forsiktig med å gjøre de store forandringene (desverre:-) ).
Det var nå min mening, og jeg kan godt underbygge den med å tegne noe ned på en serviett hvis det trengs:-)

H

Back