Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly)

Norwegian har nå blitt et så sterkt varemerke, at jeg tror de skal tenke seg grundig om før de eventuelt bytter livery.

Det kan en være enig i, varemerken norwegian.com er solide greier blitt. Så det vil være en tabbe om den endres.

Så får man bare beklage at det ikke finnes 222 døde, internasjonalt kjente nordmenn å male på halene

Nå ja, tror nå ikke at en hadde trengt 222 samtidig, og man trang vel ikke akkurat å bare hatt internasjonale kjente nordmenn. Om dem kun var veldig godt kjent i Norge/Norden, så hadde nok Carlos fra Malaga taklet det. Google hadde nok tatt saken, om han var nyskjerrig på personen.

NRK P1 Norgesglasset brukte i dag store deler av sendingen til å tipse Norwegian om "halenavn" - nokså interessant hvordan Kjos og Norwegian har blitt "folkeeie" på denne måten - nesten som med Hurtigruta. Blant tipsene som kom opp (døde) var Wenche Foss, Grete Waitz, Arne Næss, Jokke Nilsen og Solan og Ludvig :-)

Kjos nevnte for øvrig i går at den første finske helten hadde kommet opp.

Ja, nå var jo dette som nå har blitt førsteinlegget bare et lite innlegg i en lang tråd opprinnelig, så den var bare ment som en kort kommentar.
Jeg ser at den ser harsk ut hvis man anser den som et åpningsinnlegg.

Jo, det finnes mange, mange grusomme Liveryer. Av en eller annen grunn virker det som man har hengt seg opp i noen varianter:
-Bruke flymaskinen som en eneste stor reklameplakat. Billboard style, med groteskt store fonter. Dette er selvfølgelig en estetikk man i andre bransjer forlot for halvannet tiår siden fordi det rent typografisk ser useriøst ut. Det ser barnslig ut.
Dette er ikke gode vibber å sende passasjerer. Men det kan også bli vellykket. Aeroflot. Helt. Nydelig.

-Så har vi denne groteske 90-talls stilen, dekonstruert, utydelig og fargesprakende. Få vellykede eksempler på dette. Kuala er litt i den stilen, men vinner maksimalt på en svært original ide og god gjennomførelse.

-Så har vi Norwegian-typen. Budsjettypen. På en måte ser det ut som de har prøvd seg på klassisk moderne design. Sveitsisk stil. Enkle former. Men de bommer. Linjene skaper ikke noe. Det blir for mange smådetaljer likevel. Fontstørrelsen er feil. Det ser ikke moderne ut, det ser ikke klassisk ut. Det er en invitasjon til juletrefest med clip-art fra Word Perfect anno 1995. Design i komite. ikke bra.

Man har noe man omtaler som retro-liveries. Jeg synes det blir feil å kalle det retro. Fordi. Disse designene er stort sett hentet fra den progressive moderne designperioden på 50-60-tallet. Skolastisk forstålse av linjer og proposjoner i et svært kunskapsrikt kunsthistorisk og typografi basert utrykk oser både seriøsitet, fart, modernitet etc.
Gjør et søk på Sir Johnatan Ive og hans forhold til den klassiske moderne industridesigneren Dieter Ram. Steve Jobs' forhold til typografi etc. Svært fascinerende og et viktig element i hvorfor Apple i dag er verdens største selskap.

http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secrets-to-apples-future

Til inspirasjon, bare scroll raskt igjennom å forestill dere en verden med god design og typografi, i dette tilfellet, sveitsisk stil:
http://www.smashingmagazine.com/2009/07/17/lessons-from-swiss-style-graphic-design/

Hvorfor tror dere Air Force One oser seriøsitet og tyngde, tilfeldig? Nei. Raymond Loewy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Loewy

Verdt en liten bakgrunnslesing denne også:
http://citrinitas.com/history_of_viscom/modernists.html

http://www.smashingmagazine.com/2008/03/20/60-brilliant-typefaces-for-corporate-design/

Last edited:
Jeg liker heltene på halen veldig godt. Det er veldig originalt, om ikke unikt. Noe som virkelig skiller seg ut på en flyplass i utlandet!

Har i utgangspunktet ingenting imot fargene. Har sett bedre, men har óg sett mye verre. De er i hvertfall freshere enn SAS sine. Jeg syns derimot de kunne fikset på logoen. Hva er det alle lavprisselskap har imot korrekt kapitalisering? Få vekk .com(/.no/.se) og skriv Norwegian med stor bokstav! Syns egentlig de kunne droppet Shuttle fra navnet og markedsført seg som Norwegian Air. Evt. er det tydeligvis mange utlendinger på Flyertalk som tror det skal være Norwegian Airlines. Det er noen år siden DNL sluttet å eksistere, så det hadde kanskje vært et alternativ? (Min favoritt er nok Norwegian Air.)

Jeg har ikke lest alle postene.

Men siden ''Svoosj'' synes liveryet er så forferdelig dårlig kan han/hun tegne et nytte et som kan deles med oss......? :spin

Jeg har ikke lest alle postene.

Men siden ''Svoosj'' synes liveryet er så forferdelig dårlig kan han/hun tegne et nytte et som kan deles med oss......? :spin

Det er vel tatt opp allerede. Blir som om jeg ikke skal kunne si at Fiat Multipla er en latterlig stygg bil, uten at jeg skal designe min egen, forbedrede versjonen av den...

Norwegian sitt livery er på noen måter bedre enn de flest, standard "hvit kropp, hale på logo og navn på siden". Heltene på halen er bra, men kroppen kan gi assosiasjoner til en brukt tampong, selv om jeg aldri så den assosiasjonen før jeg så det nevnt her.
Hvordan skal Norwegian kunne forbedre designet sitt? Ingen anelse, jeg har ingen peiling på design og har heller ikke noe spesielt med ferdigheter for å kunne tegne/designe noe.
Men, det betyr ikke at man ikke har lov til å mene noe om designet for det.

Ikke veldig mye mer spennende, men det ser MYE bedre ut

Er litt uenig der, alle SAS sine fly er nermest identiske om vi ser bort ifra den lille fargeflekken ved inngangspartiet med flyets navn. SAS sine fly er også vanskeligere å se fra bakken.

Norwegian derimot er lettigjenkjennelig, har større areale dekket av andre farger enn hvitt og alle flyene er synlig ulike i form av halehelten.

Er litt uenig der, alle SAS sine fly er nermest identiske om vi ser bort ifra den lille fargeflekken ved inngangspartiet med flyets navn. SAS sine fly er også vanskeligere å se fra bakken.

Norwegian derimot er lettigjenkjennelig, har større areale dekket av andre farger enn hvitt og alle flyene er synlig ulike i form av halehelten.

Så du har tydeligvis ikke sett den store vertikale halen i blått og to/fire motorer i rødt på et SAS fly altså? :rolleyes:

I markedsføring kan det ofte være greit å ha et enstydig og helhetlig profil når det kommer til bemaling av "kjøretøy". Det for å skape noe lett gjenkjennelig på avstand.

Når Ola og Kari Nordmann skal til Spania så er det lett for dem å kjenne igjen en blå hale med ordet "SAS" skrevet i stor font, enn en haug med forskjellige mennesker?

Alle er ikke like oppdaterte som oss vettu :)

Smaken er som baken, nemlig delt.

Men la oss få tilbake Dragen igjen ;)

God helg alle sammen :drink

Last edited:
Hør her. Designet på flyet er et fag. En god venn av meg har mastergrad i grafisk design, og sier selv at SAS har klassisk og bra design. Det er rent, pent og merkevarebygging. Og i tillegg: Fonten som det står SAS i, heter "Scandinavian bla.bla".. Denne finnes få steder. Det er gjennomført design det!

De kan bare beholde det designet de har.. For de er jo et lavprisselskap.

Jeg flyr SAS.

Om du flyr SAS eller DAT eller flygende tepper er vel av svært liten relevans i denne tråden.

Hør her. Designet på flyet er et fag. En god venn av meg har mastergrad i grafisk design, og sier selv at SAS har klassisk og bra design. Det er rent, pent og merkevarebygging. Og i tillegg: Fonten som det står SAS i, heter "Scandinavian bla.bla".. Denne finnes få steder. Det er gjennomført design det!

Joda, men selv om designet rent faglig er klassisk og "bra", så betyr ikke det nødvendigvis at alle kommer til å like det og at det vil fungere bra. Nå er det sjelden sånn at noen kommer opp med et design som alle liker, men SAS har hvertfall valgt et design som ikke er så lett å mislike, med mindre man er innstilt på at SAS er dritt. For ordens skyld - min subjektive mening er at SAS' design er litt kjedelig, men det er pent nok, det er gjennomført og det fungerer.

Forøvrig er det ikke alltid designere er ufeilbarlige heller. Som et eksempel kan en jo ta opp tidligere nevnte Fiat Multipla (pre 2004). For dem som ikke kjenner til denne - google den. Er dette en pen bil? Er dette pent design? Uten at jeg skal være påståelig vil jeg anta at de fleste vil syns dette er en stygg bil. Allikevel er bilen altså designet av en designer.

De fleste designere vet selvsagt hva de driver med, og det er en grunn til at vi har designere. Det er de som vet best hva som er bra og hva som ikke er bra når det gjelder design. Poenget mitt er at også designere kan gjøre feil; selv om noe er designet av en designer med akademisk grad kan det tenkes at det blir mislykket.

Last edited:
Synes designet fungerer veldig bra. Er en merkevare. Om man ser et fly på himmelelen er det velig lett å kjenne igjen DY med rød snute.

Eneste jeg kunne ønske meg var litt anderledes design på IC-maskinene: likt mtp farge foran, men lyseblå, og med tekten "NORWEGIAN ICE" for Norvegian InterContinental Express. Hadde vært stilig.

...men SAS har hvertfall valgt et design som ikke er så lett å mislike,.

LOL - designet ble diskutert på oldtidsforumet, og jeg skal love deg at det var delte meninger - fra alle leire.

Smaken er som baken etc .. ikke mer komplisert enn det. Personlig synes jeg DY's design er helt greit.

LOL - designet ble diskutert på oldtidsforumet, og jeg skal love deg at det var delte meninger - fra alle leire.

Det var sikkert noen som ikke likte det nye designet, rett og slett fordi de ikke syns det så spesielt bra ut.

Men, det var sikkert en god del som ikke kunne tenke seg noe vakrere enn den hvite kroppen med de gule, blå, røde og hvite stripene på, så det er klart at når SAS byttet om til den nye profilen var det sikkert svært tungt for enkelte. Noen har vanskeligheter med å akseptere forandring. Noen syns at alt annet er stygt og fælt, hvis ikke det blir værende som det har vært.

Syns det er litt teit av Norwegian at de kun skal ha døde berømtheter på halene. Hadde vært enklere om de hadde gått vekk fra denne regelen og også tilatt nålevende berømtheter ...

Liv Ullman
Gro Harlem Bruntland
Morten Harket / a-ha
Sissel Kyrkjebø
Mona Grudt
Lene Marlin

Men de må kanskje betale mer for å bruke et bilde av en levende person ?

På flyene de har tenkt å bruke til USA, kunne de også kanskje brukt Norsk Amerikanske berømtheter ....

Marilyn Monroe
Pricilla Presley
Renee Zellweger
Jennifer Conelly
Linda Evans
James Cagney
James Arness
Peter Graves
Carole Landis
Virginia Mayo.
Robert Mitchum
Barry Nelson