Ja, nå var jo dette som nå har blitt førsteinlegget bare et lite innlegg i en lang tråd opprinnelig, så den var bare ment som en kort kommentar.
Jeg ser at den ser harsk ut hvis man anser den som et åpningsinnlegg.
Jo, det finnes mange, mange grusomme Liveryer. Av en eller annen grunn virker det som man har hengt seg opp i noen varianter:
-Bruke flymaskinen som en eneste stor reklameplakat. Billboard style, med groteskt store fonter. Dette er selvfølgelig en estetikk man i andre bransjer forlot for halvannet tiår siden fordi det rent typografisk ser useriøst ut. Det ser barnslig ut.
Dette er ikke gode vibber å sende passasjerer. Men det kan også bli vellykket. Aeroflot. Helt. Nydelig.
-Så har vi denne groteske 90-talls stilen, dekonstruert, utydelig og fargesprakende. Få vellykede eksempler på dette. Kuala er litt i den stilen, men vinner maksimalt på en svært original ide og god gjennomførelse.
-Så har vi Norwegian-typen. Budsjettypen. På en måte ser det ut som de har prøvd seg på klassisk moderne design. Sveitsisk stil. Enkle former. Men de bommer. Linjene skaper ikke noe. Det blir for mange smådetaljer likevel. Fontstørrelsen er feil. Det ser ikke moderne ut, det ser ikke klassisk ut. Det er en invitasjon til juletrefest med clip-art fra Word Perfect anno 1995. Design i komite. ikke bra.
Man har noe man omtaler som retro-liveries. Jeg synes det blir feil å kalle det retro. Fordi. Disse designene er stort sett hentet fra den progressive moderne designperioden på 50-60-tallet. Skolastisk forstålse av linjer og proposjoner i et svært kunskapsrikt kunsthistorisk og typografi basert utrykk oser både seriøsitet, fart, modernitet etc.
Gjør et søk på Sir Johnatan Ive og hans forhold til den klassiske moderne industridesigneren Dieter Ram. Steve Jobs' forhold til typografi etc. Svært fascinerende og et viktig element i hvorfor Apple i dag er verdens største selskap.
http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secrets-to-apples-future
Til inspirasjon, bare scroll raskt igjennom å forestill dere en verden med god design og typografi, i dette tilfellet, sveitsisk stil:
http://www.smashingmagazine.com/2009/07/17/lessons-from-swiss-style-graphic-design/
Hvorfor tror dere Air Force One oser seriøsitet og tyngde, tilfeldig? Nei. Raymond Loewy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Loewy
Verdt en liten bakgrunnslesing denne også:
http://citrinitas.com/history_of_viscom/modernists.html
http://www.smashingmagazine.com/2008/03/20/60-brilliant-typefaces-for-corporate-design/