Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly)

Svoosj

ScanFlyer Blue
Kanskje nå Norwegian kan ta seg bryderiet med å bruke 250Kr og 50øre på å få noen med mer en 2 studiepoeng design til å lage et decent livery for seg, serviett-på-nachspiel-liveryet fra 2002 begynner å bli litt vel dumt når alt annet ved selskapet begynner å bli så seriøst.

Re: Norwegian bestiller 222 fly

Kanskje nå Norwegian kan ta seg bryderiet med å bruke 250Kr og 50øre på å få noen med mer en 2 studiepoeng design til å lage et decent livery for seg, serviett-på-nachspiel-liveryet fra 2002 begynner å bli litt vel dumt når alt annet ved selskapet begynner å bli så seriøst.

Tullprat.

Norwegian liveryet er det eneste som stikker seg positivt ut og som alle gjenkjenner både i luften og på bakken!

Alt annet er usynlig dusinvare.

Stikker seg ut, ja. Norwegian liveryet stikker seg ut, slik en billig dell-laptop fra 1995 med Windows og "intel-inside"-klistremerker over halve maskinen skiller seg ut mot en ny macbook air.

Decent? Det funker helt utmerket for formålet, selv om det finnes mer elegante design. Noen vil kalle det enkelt og greit, samtidig noe annet enn de tradisjonelle, og norsk - kanskje slik de ønsker framstå, og har hatt suksess med? Når det er sagt så bør man kanskje fornye seg før eller siden, men dramatiske endringer tror jeg ikke de tjener på.

Lever et forslag du er fornøyd med da, her på forumet, istedet for å mene og kritisere uten å komme med noe konstruktivt. Så kan vi stemme om vi synes det er bra eller dårlig da vett.... ;)

Lever et forslag du er fornøyd med da, her på forumet, istedet for å mene og kritisere uten å komme med noe konstruktivt. Så kan vi stemme om vi synes det er bra eller dårlig da vett.... ;)

Helt enig skal du være kritisk så får du også være konstruktivt kritisk.

Selv synes jeg liveryet til DY er helt greit og kan egentlig ikke komme på mer enn noen få andre livery som jeg synes er bedre. South West air synes jeg har veldig fint, Ryanair ser også greit ut. Mange har jo en lang historie å slekte på og at ikke designet endrer seg fra det ene året til det andre er greit. Mange selskap kjøper maskinene nye og kan ha dem i over 20 år, selv om de blir lakkert opp en gang eller 2 i løpet av sitt liv, så er det stort sett billigst å lakke opp i det designet som var på fra før av.
DY har kjøpt mange av sine maskiner brukte eller leaset dem og de har derfor behov for omlakkering både før og etter tjeneste hos DY. De fleste fly er hvite i større eller mindre grad. Hos DY er det bare den fremste 1/4 av flyet som trenger å lakkeres og det kan redusere kostnadene ved ommlakkering.
Ser vi et fly på himmelen så er det ganske lett å kjenne igjenn et DY fly. Eneste som har noe liknende er TNT.

Stikker seg ut, ja. Norwegian liveryet stikker seg ut, slik en billig dell-laptop fra 1995 med Windows og "intel-inside"-klistremerker over halve maskinen skiller seg ut mot en ny macbook air.

Bla bla bla, dette ble mye negativt oppgulp. Du har tydeligvis veldig mye imot DYs livery, og det er da lov det, men som flere her har nevnt kunne det kanskje vært mulig å være litt mer konstruktiv.

Forøvrig er vel dette din subjektive mening om DYs livery, og hvis du spør et tilfeldig utvalg reisende på Gardermoen (eller en annen flyplass med mye DY-trafikk) skal jeg vedde på at du ville få masse positive kommentarer om DYs livery også. Selv om det ikke funker for deg, så ser det ut til at det funker ganske så bra for DY.

Livery skal vel ha et par "missions"...
1. Det skal skille ut flyselskapet fra andre flyselskap
2. Er man heldig, er det så lettgjenkjennelig at det fungerer som et slags brand
3. Det skjuler den kjedelige hvitfargen....

Her er et helt typisk Norwegian-rør i lufta:
http://data.flight24.com/airplanes/ln-nof/image/

Vi nordmenn kjenner igjen dette overalt, men jeg skulle gjerne sett at de tok inn det norske flagget mer enn det de gjør. Det kan jo virke som om Norwegian er i ferd med å bil en kjent merkevare også utenfor Skandinavia.
Selve liveryet gjør vel jobben sin, så kan man debattere om det er kjedelig, stygt osv til man blir grå og støvete. Dette vil alltid være smak og behag....

Er heller ikke noe stor fan av "tampongen" til DY. Men å be Svoosj om å være kreativ og levere et nytt forslag er jo helt tåpelig. Han har sikkert ingen studiepoeng i grafisk design... Det må være lov å komme med konstruktiv kritikk uten å levere et bedre forslag. Det er i så fall å undervurdere designere og byråer som har dette som levebrød.

Det må være lov å komme med konstruktiv kritikk uten å levere et bedre forslag. Det er i så fall å undervurdere designere og byråer som har dette som levebrød.

Siterer:

Du finner dette konstruktivt?

Det må være lov til å komme med meningen sin, selv om den ikke er positiv. Det må også være lov å kritisere uten å komne med et forslag til noe annet/bedre. Bare man begrunner meningen sin, må det være greit å mene på et diskusjonsforum.

Selv mener jeg at Norwegian har truffet innertier med designet. Utvilsomt norsk og en synlig reklameplakat på alle avstander. Stilig? Nei, ikke veldig. Bør de fornye designet? De må gjerne justere litt, men ikke mye, for dette funker!

Jeg ville gjerne ha sett noe helt norsk på halene til alle Norwegian flyene, eller ett likt design på dem alle. Jeg har ikke noe imot Svensker eller Dansker, men selskapet kaller seg Norwegian og da burde alle flyene til dem ha kun 'Norske' kjennetegn. Bare pga de har baser i andre land trenger de ikke å inkludere kjendiser fra disse landene. Det er i alle fall min mening.

Hvor skal DY finne 222 (eller 372) kjendiser til alle de nye flyene? På tide med noe nytt.

Jeg ville gjerne ha sett noe helt norsk på halene til alle Norwegian flyene, eller ett likt design på dem alle. Jeg har ikke noe imot Svensker eller Dansker, men selskapet kaller seg Norwegian og da burde alle flyene til dem ha kun 'Norske' kjennetegn. Bare pga de har baser i andre land trenger de ikke å inkludere kjendiser fra disse landene. Det er i alle fall min mening.

Hvor skal DY finne 222 (eller 372) kjendiser til alle de nye flyene? På tide med noe nytt.
Da Norwegian startet opp, var planen å være et lite selskap som fløy innen Norge og til og fra Norge. De hadde vel neppe trodd at de skulle være Europas 10 største selskap 10 år etter. I dag og enda mer om 10 år er jo egentlig navnet litt "missvisende" da de i 2022 kommer til å fly på kryss og tvers av Europa slik EasyJet og Ryanair gjør i dag. Oppretter de en base i Wien, ser jeg ikke noe galt i at de har like mange fly med østeriske helter på halen, som de har stasjonert der. Det har også med å bygge litt markedsverdi i de nye landene de ettablerer baser i
Når flyene med Roald Amundsen eller Fridjof Nansen er ute av flåten regner jeg med de kommer til å sette bildet deres på halen til en annen maskin. De skulle derfor ikke trenge 495 helter til å dekke alle de flyene de har bestilt, har opsjon på og har i flåten i dag, bare rundt 200 men det er jo egentlig mange nok. Heldigvis er alle som er på halene døde, ellers hadde vi fått Petter Stordalen, Petter Northug Jr og Petter Pilgaard og andre kortvarige helter der.
De kan derimot prøve noe litt annet på på 787ene når de kommer.

Er heller ikke noe stor fan av "tampongen" til DY. .

Dette er nok den mest passende beskrivelsen av liveryet, dessverre.
Det eneste positive er at det stikker seg ut og er lett å kjenne igjen på lang avstand.

Heldigvis er smaken som baken, og alle får lov til å mene det de vil :D

Personlig synes jeg halene er fine, men resten helt forferdelig

Hvorfor trenger man stadig ha nye personer? Når et fly blir faset ut, kan vel haledesignet overføres til neste fly som kommer inn i flåten? Det er vel knapt andre enn spottere som legger merke til om forhold mellom hale og reg-nr er konstant.
Halene er det beste med Norwegians design, håper det blir flere av de.

Ideen bak liveryet er god, men litt mere bevegelse i fargene hadde ikke gjort noe. Og det altfor mye norwegian.com-stickers på flyene, en trenger ikke overdrive heller. Og så burde det kun vært norske helter. Første finne kommer i Mars. Og skal man har helter på haler ettersom hvor en har base, blir det bare for dumt til slutt - om en plutselig får spanjoler på halen å.

Norwegian har nå blitt et så sterkt varemerke, at jeg tror de skal tenke seg grundig om før de eventuelt bytter livery. Det kan fort bli som dengang Coca-Cola mente det var smart å endre på smaken til verdens mest populære leskedrikk.

Man kan diskutere i det vide og brede (og det kommer ihvertfall deltagerne på dette forumet til å gjøre) om nåværende livery er fint. Men det er, som noen her har påpekt, lett gjenkjennelig, både når man ser flyet på bakken og i luften.

Jeg tror at den gjennomsnittlige Norwegian-passasjer gir en god dag i hvordan flyet ser ut bare de kommer seg dit de skal for en rimelig pris.

Så får man bare beklage at det ikke finnes 222 døde, internasjonalt kjente nordmenn å male på halene

Back