Norwegian Q4 og hele 2019 resultater

hlorange

Flyjunkie
Medlem
Og der var tallene for 4. kvartal ute, tap før skatt 2 milliarder, 200 millioner mer enn ventet. Det annonseres ytterligere kutt i kapasiteten.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...pte-to-milliarder-i-fjerde-kvartal/2-1-755107

Norwegian la torsdag morgen frem et underskudd før skatt for fjerde kvartal i fjor på to milliarder kroner.

På forhånd hadde fire analytikere som følger selskapet tett ventet 1,8 milliarder kroner i underskudd før skatt, ifølge tall hentet av TDN Direkt.

For hele fjoråret endte det med et underskudd før skatt på 2,5 millioner kroner.

I 2018 og 2017 ble det henholdsvis 2,5 og 2,6 milliarder kroner i underskudd før skatt.
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer

Forventer Norwegian kompensasjon for motorproblemene på 787?
Vet at de er i forhandlinger angående Max, og der kan de jo (med optimisme) vise til at andre flyselskap har fått kompensasjon fra Boeing. Har ikke hørt like mye om 787. Har andre selskaper hatt samme type problem og fått kompensasjon i den saken?
 
Re: Norwegian flyr færre men tjener mer

Så fra et planlagt kapasitetskutt på 10% i 2020, varsler de nå opp mot 15%


Forventer Norwegian kompensasjon for motorproblemene på 787?

Da har allerede fått noe, her er en sak fra desember 2018

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/l1xokG/norwegian-har-sikret-finansiering-av-fly

I tillegg har flyselskapet kommet frem til en avtale med Rolls-Royce, som har levert motorene som har skapt mange problemer på Norwegians Dreamliner-fly. Innholdet i avtalen er hemmelig, men flyselskapet sier den vil ha en positiv effekt fra første kvartal neste år.
 
Last edited:
2,5 milliarder i minus. 1,75 forklares med Max og motorproblemer. 750 millioner tap på normal drift?
Kan sluket tettes?
 
Jeg tror tallene viser klart det dilemma som Norwegian som selskap har kommet inn.

EBITDAR er dobblet, men under streken forblir en tap på neste samme niveå som ifjor. Men kan trekke frem MAX og 787 problemer, men disse tallene inkluderer også sale&lease-back av fly og det er stadig mindre hva man kan selge. Rett nå stå det ca 40 737NG fly, 18 MAX fly og 11 787. Dette betyr man har ca. 2 år før man renner ut av noe man kan selge.

Revenue side viser fremgang, men kostnads-siden er helt ut av kontroll. +10% i CASK i Q19 viser alt selv om spare-programm leverer de to Mrd NOK besparelse, så minsker selskap så mye at CASK stigger markant. Dette er en stort problem.

Hva sjokkerer meg er CASK guidance for FY20 med 0.44 - 0.45NOK. Ja, det vil være innleie pga av vedvarende MAX og 787 problemer. Men jeg ville har trodd at selskap finner flere steder å effektivere og spare penger. Fordi med en slik høy CASK vil man ikke overleve i dagens form. Vi kan sikkert anta at longhaul har litt mindre CASK og short-haul har enda høyere CASK. Setter man CASK av 0.45 i forhold til Wizzair og Ryanair, så er dette mere en 50% på topp. Dette betyr faktisk at Norwegian er ikke konkurranse-dyktige på ruter/markeder hvor de flyr mot disse selskaper.

Nok en ting er alvorlig. Revenue / RASK veksten ble drevet av mindre kapasitæter i marked, som er ikke veldig frivillig men "pålagt" pga av MAX abstinens'en. Så snart som MAX'en kommer tilbake, vil de ASK i Europa stigge hurtigere enn i 2019/2020, noko som vil ha negativ effekt på RASK side også.

På sikt forutser jeg at DY med disse CASK på 0.45NOK er bare leveldyktig som en regionalt LCC i Skandinavia. Alt annet vil det ikke bli mulig å forsvare, rett og slett fordi priser vil være for lavt for Norwegian sine kostnads-base.

Over alt ligger den globale usikkerhet rundt denne Corona-Virus. Vedvarer dette, så vil enda mer kapasitæt fra Asia flyttes over til Nord-Atlanteren, noko som vil gi overkapasitæter og prispress før de A321XLR kommer i spill i store numre.

Personlig er jeg mer bekymret over guidance for 2020 enn for tallene for 2019 som ble lagt frem. Det ser dessverre ikke bra ut ...
 
Back
Top