Norwegian første kvartal 2024

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Norwegian første kvartal 2024

Minus 902 MNOK før skatt, var litt bedre enn i fjor, men litt dårligere enn forventet. Kostnadene kom inn litt høyere enn ventet, blant annet pga en svakere krone.

EBIT var minus 763 MNOK

Kontantbeholdningen økte cirka én milliard kroner til 10,4 milliarder kroner

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...vsesongen-i-vinter-tapte-903-mill/2-1-1632262

Norwegian i lavsesongen i vinter: Tapte 903 mill.
Norwegian har kommet gjennom den klart svakeste delen på året med høyere billettpriser enn vanlig. Det endte likevel litt svakere enn ventet.
 
Re: Norwegian første kvartal 2024

Og en bestilling på MAX10 blir stadig mer sannsynlig i følge presentasjonen. Hvorfor velger de derimot å vente med en eventuell bestilling? Er det et forhandlingskort i forhold til kompensasjoner for forsinkelser av flyene som nå skulle blitt levert?

Elnæs stiller og et interessant spørsmål om Norwegian kan bruke noen av WF sine fly i sin produksjon. Svaret på dette fra Karlsen var vel at de isteden foreløpig deler rutene mellom seg (typ BGO-TOS osv.). Det Elnæs ikke spurte om derimot, som jeg mener er en joker, er om en eventuell ordre på E2 kan være en løsning, og eventuelt dekke opp forsinkelser fra Boeing, da disse vel har kortere leveringstid.

Ellers var det vel ikke så mye nytt som jeg la merke til. Men tydelig at de har relativt dårlig tro på at Boeing klarer å levere det de skal i årene som kommer.
 
Re: Norwegian første kvartal 2024

Ingen grunn til å forhaste seg med å bestille et fly ingen med sikkerhet kan si når kan leveres.
 
Re: Norwegian første kvartal 2024

Og en bestilling på MAX10 blir stadig mer sannsynlig i følge presentasjonen. Hvorfor velger de derimot å vente med en eventuell bestilling? Er det et forhandlingskort i forhold til kompensasjoner for forsinkelser av flyene som nå skulle blitt levert?

Ingen grunn til å forhaste seg med å bestille et fly ingen med sikkerhet kan si når kan leveres.

Det er også opsjonene som eventuelt kan brukes til MAX 10, og første av de kan uansett ikke brukes før levering i 2028. Så Norwegian har derfor god til å bestemme seg
 
Re: Norwegian første kvartal 2024

Dog tok ikke markedet tallene så positivt og sendte aksjen ned nesten 7%
 
Re: Norwegian første kvartal 2024

Det spörs om NAX virkelig trenger 30 737MAX-10.

Historisk sett er NAX sitt loadfactor litt mer seasonal enn FR eller Wizz. Dvs, mange maneder man er under 90% eller rett ved kanten. For en 225 seat 737MAX-10 betyr dette at du fyller 200 seter. Da kan du like god kjöpe 737MAX8-200, som har eksakt 200 seter, kommer med lavere kostnad og dette kan leveres idag. Husk du ma fylle disse 225 seter dag in, dag ut, hoy-season og off-season.
Jeg ikke foreser at DY har en strukturell behov for en 225-seter fly. Det hjelper a forlike llitt med RYR, som har en flate-mal av 800 hvorav ca 300 fly skal vaere MAX-10, men RYR operer med SLF i de oppe 90s% i heie sommer sesong, ikke bare de to peak-months.

Det hva er verdifulle er de leveranse-slots, fordi dersom denne 737MAX-10 fly kommer en fjerne dag a fly, sa kan man selge disse leveranse slots med meget god profit.

Kapitalmarked reagerer kritisk pa ökte kostnader. NAX sier de forsatt sier inntektene stiger, men det vil ikke forsette i all evighet. Mange konkurrenter i Europa sier at deres RASK kommer a falle.
 
Re: Norwegian første kvartal 2024

Det spörs om NAX virkelig trenger 30 737MAX-10.

Historisk sett er NAX sitt loadfactor litt mer seasonal enn FR eller Wizz. Dvs, mange maneder man er under 90% eller rett ved kanten. For en 225 seat 737MAX-10 betyr dette at du fyller 200 seter. Da kan du like god kjöpe 737MAX8-200, som har eksakt 200 seter, kommer med lavere kostnad og dette kan leveres idag. Husk du ma fylle disse 225 seter dag in, dag ut, hoy-season og off-season.
Jeg ikke foreser at DY har en strukturell behov for en 225-seter fly. Det hjelper a forlike llitt med RYR, som har en flate-mal av 800 hvorav ca 300 fly skal vaere MAX-10, men RYR operer med SLF i de oppe 90s% i heie sommer sesong, ikke bare de to peak-months.

Enig i betraktningene rundt MAX 10, i hvertfall basert på dagens situasjon. Men så er spørsmålet hvis man ser 5 år frem i tid. Vil man i større grad oppleve at mangel på slots eller andre kapasitetsbegrensninger vil gjøre behovet for fly med noe større kapasitet vil være nødvendig?

To typer i flåten vil riktignok øke kompleksiteten noe, men samtidig hva er den økte trip cost for en MAX 10 vs en MAX 8?

Ellers vil man jo med 4% årlig vekst over 5 år, øke behovet fra 186 til 225, som jo heller ikke er helt usannsynlig. Dog løser det ikke problemet med å fylle flyene i januar.
 
Re: Norwegian første kvartal 2024

Dog løser det ikke problemet med å fylle flyene i januar.

Dog er det mulig at noen av rutene allerede er så trafikksterke, eller nærmer seg det, som rettferdiggjør en anskaffelse av 30 fly. DY har jo snakket om dette en stund nå, og de har trolig data som tilsier at en slik anskaffelse kan være fordelaktig. Tror neppe de famler i blinde her.
 
Back
Top